De grootste Amerikaanse mediabedrijven lobbyen in Washington tegen een initiatief van de regering-Obama voor meer transparantie over politieke uitgaven.
De eigenaars van de grootste namen in de journalistieke wereld zijn tegen een maatregel van de Federale Communicatie Commissie die omroeporganisaties verplicht informatie over politieke advertenties op internet te publiceren.
Dergelijke informatie is lastig te krijgen omdat de mediabedrijven niet over digitale kopieën beschikken. De FCC wil daar nu iets aan doen door de bedrijven te verplichten details over politieke advertenties op internet te publiceren. Het gaat daarbij onder meer om de identiteit van de koper en de prijs.
In de afgelopen maanden zijn bestuursleden van verschillende grote mediabedrijven afgereisd naar de FCC om te lobbyen tegen het initiatief. De FCC zal op 27 april aanstaande stemmen over het voorstel.
Onder de lobbyisten vinden we onder meer:
- News Corp., eigenaar van The Wall Street Journal en Fox News;
- Walt Disney, eigenaar van ABC News en ESPN;
- NBC Universal, eigenaar van Comcast en NBC News;
- Allbritton, eigenaar van verschillende televisiestations en Politico;
- Gannett Broadcasting, eigenaar van USA Today;
- Post-Newsweek Stations, de omroepdivsie van The Wasington Post Co.;
- Belo Cos., eigenaar van 20 televisiestations;
- Dispatch Broadcast Group, eigenaar van televisiestations in Ohio en Indiana;
- Barrington Broadcasting Group, eigenaar van verschillende televisiestations;
- The E.W. Scripps Co., eigenaar van televisiestations en kranten;
- Hearst Television Inc., eigenaar van 29 televisiestations;
- Raycom Media, eigenaar van verschillende televisiestations;
- Schurz Communications, eigenaar van televisiestations en kranten
“De omroeporganisaties werken tegen transparantie en tegen journalistiek,” zei voorzitter van de FCC Julius Genachowski deze week voor de Nationale Omroepvereniging.
Vicepresident van Allbritton Jerald Fitz vergeleek de maatregel met de Sovjettijd. Bestuursleden van Walt Disney klaagden over de logistieke lasten die gepaard zouden gaan met het digitaliseren van de informatie.
Allbritton, NBC en Walt Disney reageerden niet op een verzoek om te reageren op de uitspraak van de voorzitter van de FCC dat ze ‘tegen transparantie en tegen journalistiek’ zijn. News Corp. weigerde commentaar te geven.
Advocaten uit Washington die Barrington Broadcasting, Belo, Cox, Dispatch, E.W. Scripps, Gannett, Hearst, Meredith Broadcasting, Post-Newsweek Stations, Raycom Media en Schurz Communications vertegenwoordigen lobbyden in februari en maart bij medewerkers van de FCC.
Bron: Rawstory.com
Gerelateerd:
- Mensen keren zich tot alternatieve nieuwsbronnen terwijl kranten strijden om lezers
- Thatcher gaf Murdoch heimelijk toestemming
- 15 redenen om het reguliere nieuws te ontwijken
- Valt nu het doek voor de propagandamedia?
Schip vol dwazen: klimaatfanatici komen vast te zitten in het ijs. Hier was het deze keer raak
Professor pleit voor quarantaine naar Chinees voorbeeld: ‘We gaan jou uit je gezin trekken’
Ons zonnestelsel had ooit nóg een reuzenplaneet
Koningin Elizabeth is dood, nu volgt Great Reset-koning Charles III
Rutte 10 jaar de ‘baas’: dit zijn 9 glasharde leugens waar hij mee wegkwam
Facebook censureert doelbewust. Farage legt Zuckerberg vuur aan de schenen in EU-parlement
Corona-adviseur Biden: ‘God heeft ons twee armen gegeven, één voor de griepprik en de andere voor de coronaprik’
VIDEO: Mysterieuze graanformaties met kerst verschenen in Mexico
Rutte en Kaag nemen deel aan WEF: ‘Je hoeft geen complotdenker te zijn om daar vragen bij te hebben’