Pepsi gaat de light-varianten van cola in de Verenigde Staten vervangen. Amerikanen drinken nu nog aspartaam in hun Diet Pepsi, maar na de zomer wordt dat sucralose, ook wel bekend als Splenda.
De reden voor de wijziging is de sterke terugloop in de verkoop van light-frisdranken. Volgens Pepsi heeft aspartaam een slechte naam gekregen en is dat de belangrijkste reden van de dalende populariteit.
Ook concurrent en marktleider Coca-Cola verkoopt minder cola met zoetstoffen, hoewel dat bedrijf geen plannen heeft om te stoppen met aspartaam. In de afgelopen drie maanden werd alleen al 20 procent minder verkocht.
Diabetes
De nationale gezondheidsdienst stelt dat aspartaam veilig is, maar Amerikaanse consumenten denken daar anders over. Sucralose heeft geen last van een negatief imago. De wijziging wordt alleen in de VS doorgevoerd en niet in andere landen.
Onderzoekers van het Israëlische Weizmann Instituut zeiden vorig jaar dat zoetjes, lightproducten en caloriearme drankjes sneller leiden tot stofwisselingsafwijkingen, waaronder diabetes. Dit bleek uit onderzoek van het blad Nature na testen bij mensen en muizen. De kans op diabetes wordt vergroot doordat de zogenaamde lightproducten meer suiker aanmaken in het bloed.
[HLN]
Zwitserse berg stort in en verdwijnt in dal (video)
Coronatestkits blijken besmet met coronavirus. Wat je moet weten
Dijsselbloem en Rutte naar controversiële Bilderbergconferentie
Ontdek waarom jezelf vergelijken fout is
Kijk hoe de staatssecretaris van VWS Baudet schoffeert: ‘Er klopt geen bal van wat u allemaal zegt’
Wybren van Haga en Kuipers in de clinch: ‘Hoe haalt de minister het in zijn hoofd?’
Minister Kaag weigert aanwezig te zijn bij belangrijk debat: ‘Minachting van het Nederlandse parlement’
Hier smeden de Europese Commissie en het RIVM snode plannen
Psycholoog hekelt Ruttes coronabeleid: ‘Ik verwacht een enorme opstand’