Delen van de Stille Oceaan koelen af als gevolg van de Kleine IJstijd in de 17e eeuw, zo blijkt uit een studie van de Harvard-universiteit en het Woods Hole Oceanographic Institution.
Gemiddeld lag de temperatuur tijdens deze ijstijd in West-Europa zo’n één tot twee graden onder de waarden die tegenwoordig worden bereikt.
Volgens onderzoekers reageert het diepe gedeelte van de Stille Oceaan nog steeds op de Kleine IJstijd.
Varieert
“Het klimaat varieert per tijdschaal,” zei professor Peter Huybers van de Harvard-universiteit.
“Sommige patronen, zoals de Kleine IJstijd en de middeleeuwse warme periode (MWP), zijn erg bekend,” voegde hij toe.
“Ons doel was het ontwikkelen van een model dat laat zien hoe de oceaan reageert op veranderingen in het klimaat aan het oppervlak,” aldus Huybers.
Nog steeds
Gedurende de middeleeuwse warme periode, die duurde van de negende tot de twaalfde eeuw, was het op aarde warmer dan gemiddeld.
Kort daarna vond de Kleine IJstijd plaats.
Ook wetenschappers van het Woods Hole Oceanographic Institution stellen dat deze koelere periode nog steeds van invloed is op de diepzee.
30 procent meer
Zij constateerden dat de temperatuur in de Stille Oceaan op een diepte van ongeveer twee kilometer aan het dalen is.
Het onderzoeksteam heeft verder vastgesteld dat de oceaan in de afgelopen eeuw mogelijk tot wel 30 procent minder warmte heeft opgeslagen dan altijd werd gedacht.
De resultaten zijn gepubliceerd in vakblad Science.
Heftige beelden: voetbalanalist zakt tijdens live-uitzending plots in elkaar
Zijn de terpen in Friesland aangelegd volgens patronen van sterrenbeelden?
Het is zover: legerveteranen en wetenschappers gaan UFO’s opsporen voor de kust van Californië. Dit is het doel
Lange Frans schudt heel Nederland wakker met ‘Lockdown’: Dit is de val van de cabal
Global warming: “Een goed georganiseerd transatlantisch wetenschappelijk complot”
‘Zenuwen gebruiken geluid in plaats van elektriciteit’
VIDEO: De terugkeer van de Nephilim
Officier van justitie: “Vaccins veroorzaken autisme”
‘De gedwongen elektrificatie van ons wagenpark duwt ons in de afgrond’