Natuur en Milieu

Bloemen en bijen communiceren via elektrische velden

Help door dit artikel met iederen die je kent op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Bloemen zijn net zo sterk in communicatie als reclamebureau’s, zo blijkt uit een nieuwe studie die is verschenen in Science Express.

Onderzoekers van de Universiteit van Bristol hebben voor het eerst aangetoond dat bestuivers zoals hommels in staat zijn om elektrische signalen op te vangen die worden uitgezonden door bloemen.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png

We herkennen bloemen vaak aan felle kleuren, mooie patronen en lekkere geuren. Professor Daniel Robert ontdekte dat bloemen bestuivers vooral aantrekken door middel van elektrische signalen die informatie overbrengen aan insecten. Deze elektrische signalen kunnen worden gebruikt in combinatie met andere signalen die de bloem aantrekkelijk maakt voor bestuivers.

Elektrische potentiaal

Planten zijn gewoonlijk negatief geladen en hebben een zwak magnetisch veld. Terwijl bijen door de lucht vliegen worden ze positief geladen. Wanneer een geladen bij een geladen bloem nadert ontstaat een kleine elektrische kracht die informatie kan overdragen.

Onderzoekers plaatsten elektroden in de steel van petunia’s en toonden aan dat de elektrische potentiaal van bloemen enige minuten verandert op het moment dat een bij landt. Kan de bloem bijen op deze manier vertellen dat zij juist is bezocht?

Nectar

De onderzoekers waren verrast toen ze ontdekten dat hommels onderscheid kunnen maken tussen verschillende elektrische velden van bloemen. Uit een proef bleek daarnaast dat bijen het verschil tussen twee kleuren sneller kunnen onthouden als er elektrische signalen beschikbaar zijn.

Het is nog onduidelijk hoe bijen de elektrische velden detecteren. De ontdekking heeft wel veel nieuwe inzichten gegeven in de perceptie van insecten en de communicatie met bloemen.

Bloemen kunnen hun bestuivers op deze manier bijvoorbeeld informeren over de hoeveelheid nectar en pollen waar ze over beschikken.

Bron: Bristol.ac.uk

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je dit belangrijk?
Deel het met kennissen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
blup
blup
11 jaren geleden

En zo krijgt het verhaal over de bloemetjes en de bijtjes een geheel nieuwe dimensie.

elem
elem
11 jaren geleden

[quote] Bloemen zijn net zo sterk in communicatie als reclamebureau’s, zo blijkt uit een nieuwe studie die is verschenen [end quote]

Reclame is juist ontstaan door te kijken naar de natuur en dat is al eeuwen geleden ‘uitgevonden’.

Hunting Wolf
Hunting Wolf
11 jaren geleden

Wij weten bij lange na nog niet alles.Zo zag ik een documantaire waarbij werd afgevraagt hoe een mannetjes vlinder het vrouwtje kan volgen, zonder haar nog te zien.Toen ze echter met een infrarood camera keken, zagen ze dat het vrouwtje een met infrarood zichtbaar te maken feromoon uitstoote.En helpt praten met bloemen??Weet ik, waarom mijn vingers groen zijn.En kent de mens het brein van de bij??Ik zou er nog maar eens wat meer onderzoek naar doen!!Onze aardse natuur laat je verbazen. Keer op Keer!!

Aurelia
Aurelia
11 jaren geleden

Fascinerend!
Dit komt imo overeen met de opvatting dat alle materie (en leven) uit energie/trilling bestaat. Het gebied waarop spiritualiteit en wetenschap elkaar raakt en bevestigt.

Fijn dat ook dit soort artikelen hier geplaatst worden 🙂

Back to top button
14
0
We lezen graag je reactie!x