De Bosnische Zonnepiramide is ongeveer 32.000 jaar oud, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Het bouwwerk is geen heuvel zoals sceptici beweren, maar door mensen gemaakt.
Materiaal dat is verzameld bij de ingangen van pas ontdekte tunnels onder de piramide is onderworpen aan koolstofdatering.
“Analyse van de stalagmieten in de nieuwe tunnels heeft aangetoond dat ze 26.200 jaar oud zijn,” zei dr. Semir Osmanagic, ontdekker van het piramidecomplex.
Dezelfde cultuur
“Dat betekent dat deze ingangen en tunnels, die tot voor kort aan het oog werden onttrokken, een lange geschiedenis achter de rug hebben,” voegde hij toe.
Als je de tijd die nodig is voor de vorming van stalagmieten daarbij optelt, kom je uit op ongeveer 32.000 jaar, aldus Osmanagic.
“Dit is precies hoe oud de Bosnische Zonnepiramide en ondergrondse tunnels zijn,” zei hij tegen de krant Dnevni Avaz. “Ze maken deel uit van dezelfde cultuur.”
Druk gewerkt
De Bosnische piramides trekken ieder jaar duizenden mensen uit 160 landen. Gemiddeld blijven mensen ongeveer een week.
Tussen maart en november worden de meeste gasten verwelkomd, maar ook in de wintermaanden blijven de toeristen komen.
Dit jaar wordt er weer druk gewerkt rond de piramides. Zo verrichten vrijwilligers opgravingen bij de oostkant van de Zonnepiramide.
Foto: cosic4/Wikimedia Commons
Facebook is een gevaar voor de samenleving en programmeert mensen. Deze ex-topman roept op te stoppen
Conserveringsmiddelen verstoren hormonen en maken dik. Dit E-nummer mag je ook op de zwarte lijst zetten
‘Geënsceneerde pandemie’: artsen over de hele wereld slaan alarm!
VVD-wethouder kan het niet meer aanzien en stapt op: ‘VVD loopt weg bij haar kiezers, klimaatcrisis is propaganda!’
Ziekenhuis: ‘Het is gewoon niet waar dat wij hier overvol liggen’
Fiasco voor De Jonge: ‘Deze man mag nooit nooit nooit meer een functie in het openbaar bestuur bekleden’
Gideon van Meijeren: een staat die zich niet meer in het belang van de bevolking opstelt, mag afgezet worden
Mona Keijzer haalt uit naar RIVM: ‘Ze rekenen dus met oude data? Mijn hemel’
Gigantische winst voor Big Pharma dankzij mediahysterie rond mazelenuitbraak. Hoe angst wordt ingezet als verdienmodel