Mens en Dier

Dit gebeurt er als alle regels op het schoolplein worden afgeschaft

Help door deze info met anderen op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Op een basisschool in Nieuw-Zeeland zijn alle regels op het schoolplein afgeschaft. Het gevolg: minder pesterijen en minder blessures. Daarnaast letten de leerlingen beter op in de klas.

Engelse Bulldog was ooit een populair spel op Nieuw-Zeelandse scholen. Het is over het algemeen een vrij ruig groepsspel, waarbij de deelnemers allemaal, op één persoon na, aan dezelfde zijde van het speelveld staan. De overgebleven persoon staat in het midden van het veld.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png

Het spel begint met een van tevoren afgesproken signaal, bijvoorbeeld een fluitsignaal. Alle deelnemers die aan de zijkant van het veld stonden, proberen dan naar de overkant te rennen. De persoon in het midden probeert de rennende medespelers tegen te houden en hen met schouders of rug tegen de grond te drukken, ofwel om ze 3 seconden op te tillen.

Als dat lukt, moet de gevangen persoon meehelpen de overige deelnemers te vangen. De winnaar is degene die tot het laatst overblijft. Vooral als alle deelnemers jongens zijn, kan dit spel behoorlijk ruig gespeeld worden.

Er kwam een verbod op het spel omdat scholen bang waren dat ze aansprakelijk gesteld zouden worden voor blessures. Pas geleden besloot de Swanson Primary School in Auckland het spel in ere te herstellen. De schoolleiding ging nog een stap verder: alle regels voor het speelkwartier werden afgeschaft. Kinderen mochten weer in bomen klimmen en skateboarden.

Al snel versoepelden ook anderen scholen in Nieuw-Zeeland de regels op het schoolplein. De Universiteit van Otago en de Technische Universiteit van Auckland deden in 2011 een experiment met acht scholen. Zowel de scholen als de onderzoekers waren verrast over het resultaat. De kinderen gingen zo erg op in het boomklimmen en Engelse Bulldog spelen, dat er geen time-outplek meer nodig was voor vervelende leerlingen.

Sinds het nieuwe beleid van kracht is, is het aantal pesterijen en blessures afgenomen en letten de leerlingen beter op tijdens de les. “We waken over de veiligheid van de kinderen, maar het is niet goed om ze zo te pamperen,” zei schoolhoofd Bruce McLachlan van Swanson Primary. “Een kind moet kunnen vallen.”

Ook in Nederland wordt de discussie over het belang van vrij spelen aangewakkerd. “We ontnemen kinderen de kans om zichzelf en de wereld te ontdekken,” zei hoogleraar pedagogiek Sieneke Goorhuis. Ze vindt dat ouders vergeten hoe belangrijk het is om kinderen vrij te laten spelen.

Psychologe Louise Berkhout promoveerde in 2012 aan de Universiteit van Groningen op onderzoek naar vrij spel. Ouders kunnen het niet laten om zich met het spel van hun kind te bemoeien, zegt ze. Ze zien spel als iets waar kinderen van moeten leren. “Hoeveel blokken heb je gestapeld?” Of ze denken dat ze hun kind moeten vermaken.

De Amerikaanse psycholoog Peter Gray vindt dat het belang van vrij spelen door ouders wordt onderschat. In zijn boek ‘Free to Learn’ betoogt hij dat ouders hun kinderen veel meer zelf moeten laten aanmodderen. “Ouders die gaan meespelen als er een vriendje komt, moeten niet gek opkijken als hun kind narcistisch wordt.”

[The Optimist, Trouw]

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vond je deze info belangrijk?
Deel het met kennissen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Kalki
Kalki
9 jaren geleden

Je ziet hier dat ‘vrijheid’ ethiek voort brengt.

woatermens
woatermens
9 jaren geleden

Wij noemden dit spel “burgemeester” maar het ging er niet zo ruig hoor. je was er al aan als je aangetikt was. en kon je dan zelf ook meewerken om anderen te vangen. kon je ze optillen dan moest je een ketting vormen. doorbreek de ketting en allen zijn weer vrij. een taktiek was “electriek” maken; langs de muur ook een ketting vormen tot je dicht genoeg was bij de gevangenen-ketting. ook de “electriek” ketting kon doorbroken worden door de handen uit elkaar te trekken.
hehe, leuke herrinering! maar t was zeker geen ruig spel bij ons. maarja, er kan altijd iemand vallen ofzo

rob
rob
9 jaren geleden

hoe meer regels hoe meer verzet, hoe meer wetten/regels hoe meer de vrijheid op het spel staat, eigenlijk
begint het spel met wetten en regels ,daarmee moet men zoveel mogelijk aan regels en wetten houden , maar daar mee beperk je vrijheden waardoor het speler zich beperkt voelt ,deze beperktheid brengt verzet en verzet betekent dualiteit , dualiteit zet zich om in vechten en met vechten heb je geen winnaars maar verliezers want het spel is en werd beperkt door regels en wetten deze zaait tweedracht en twee dracht is macht en macht is het spel van dwazen..

Kalki
Kalki
9 jaren geleden

Regels en wetten scheppen censuur, censuur schept commercie en commercie schept grote vernietigingen.

Back to top button
14
0
We lezen graag je reactie!x