Van kleuters op de basisschool wordt bespottelijk veel gevraagd en dat wordt alleen nog maar meer. Daardoor groeit de kans dat ze problemen ontwikkelen als schoolangst, poepen en plassen in hun broek, pesten, faalangst en ADHD.
De leerkrachten worden er ook ongelukkig en gefrustreerd van en zien dat veel van hun werk nutteloos is.
Dat stelt de Werkgroep en Steungroep Kleuteronderwijs, een groep van ongeveer 450 leerkrachten, onderwijzers en psychologen. “Op vier- en vijf-jarige leeftijd zijn ze nog niet klaar voor de eisen van rekenen en taal die nu aan hen worden gesteld,” aldus de groep. “Kleuters krijgen zo een hekel aan school, terwijl kinderen van nature nieuwsgierig zijn.”
Vergeten
Oud-leerkracht Elly de Wildt vindt het bizar dat veel scholen nog meer eisen stellen aan kleuters dan volgens de inspectie noodzakelijk is, omdat ze bang zijn voor een slechte beoordeling.
Ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet zegt dat kleuters nu letters moeten leren terwijl ze daar nog helemaal niet aan toe zijn. Het kost veel tijd, terwijl ze dat na een vakantie alweer vergeten zijn. Onderwijskrachten weten dat veel werk tevergeefs is, aldus Vervaet. “Vroeg of laat ontstaan er problemen. Dat zien we terug in de bovenbouw.”
Vaatjes
Een kleuterjuf die er na 29 jaar onderwijs mee stopt, heeft één van de langste bijdragen: “Ik ben beland in een periode, waarin de kleuters de leerstof van groep drie krijgen voorgeschoteld en de resultaten moeten worden geregistreerd in een observatiemodel dat is voortgekomen uit de orthopedagogiek. Wie hoort in deze situatie nog iets terug over het begeleiden van en het vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling van kleuters? Ik niet. Kinderen zijn gereduceerd tot vaatjes, waarin ik dagelijks van bovenaf opgelegde informatie moet stoppen en daarnaast dien ik onmiddellijk de korte termijn resultaten te registreren.”
De kleuterjuf peilt nog dieper: “Alle accenten liggen op het cognitieve vlak, waarbij de mathematische en linguïstische onderdelen verreweg het zwaarst vertegenwoordigd zijn. Alles draait om snelle winst, opbrengstgericht werken wordt dat genoemd. Het is daarnaast niet meer mogelijk veel tijd en aandacht te besteden aan expressievakken en mede hierdoor denderen de motorische vaardigheden achteruit. Ik meen daardoor mee te werken aan het ontwikkelen van een maatschappij, waarin mensen geen uiting meer zullen kunnen geven aan hun emoties.”
Bron: Spitsnieuws.nl
Gerelateerd:
- Scholen kunnen niet meer om de nieuwe kinderen heen
- Tweede Kamer stemt tegen omstreden kleutertoets
- Ik stop ermee: Kleuter in Nederland verdient beter
- Luister naar onze kinderen in plaats van een toets
- Scholen doden de creativiteit (video)
Wat de ‘vervallen en verrotte’ Iran-deal en Macrons vrouw te maken hebben met de Rothschilds
‘Slachtoffer’ van nep-gifgasaanval Douma werd gelokt met koekjes en kreeg daarna water over zich heen. Hier doet hij zijn verhaal
Europarlementariër: we zijn getuige van de Chinaficatie van Europa, coronapas was slechts eerste stap
‘President Obama bevestigde dat buitenaardsen bestaan’
Vreemde structuren ontdekt op de maan. Toont deze studie aan dat dit het werk van buitenaardsen is?
‘Schaamteloze’ Klaus Schwab op World Economic Forum: ‘Wij maken de toekomst’
Minister Jetten afwezig bij belangrijkste debat van het jaar: ‘Hoelang laten wij ons nog in de maling nemen?’
Ronald Bernard drong door tot de toplaag van de wereldelite. In dit interview onthult hij wat er gebeurde nadat hij eruit was gestapt
Deze kinderen zijn volledig geïndoctrineerd: ‘Jullie moeten je kapot schamen’