Binnenland

Dit moet anders: kleuters worden zwaar overvraagd op school

Help mee door dit met je kennissen op je socials te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Van kleuters op de basisschool wordt bespottelijk veel gevraagd en dat wordt alleen nog maar meer. Daardoor groeit de kans dat ze problemen ontwikkelen als schoolangst, poepen en plassen in hun broek, pesten, faalangst en ADHD.

De leerkrachten worden er ook ongelukkig en gefrustreerd van en zien dat veel van hun werk nutteloos is.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png

Dat stelt de Werkgroep en Steungroep Kleuteronderwijs, een groep van ongeveer 450 leerkrachten, onderwijzers en psychologen. “Op vier- en vijf-jarige leeftijd zijn ze nog niet klaar voor de eisen van rekenen en taal die nu aan hen worden gesteld,” aldus de groep. “Kleuters krijgen zo een hekel aan school, terwijl kinderen van nature nieuwsgierig zijn.”

Vergeten

Oud-leerkracht Elly de Wildt vindt het bizar dat veel scholen nog meer eisen stellen aan kleuters dan volgens de inspectie noodzakelijk is, omdat ze bang zijn voor een slechte beoordeling.

Ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet zegt dat kleuters nu letters moeten leren terwijl ze daar nog helemaal niet aan toe zijn. Het kost veel tijd, terwijl ze dat na een vakantie alweer vergeten zijn. Onderwijskrachten weten dat veel werk tevergeefs is, aldus Vervaet. “Vroeg of laat ontstaan er problemen. Dat zien we terug in de bovenbouw.”

Vaatjes

Een kleuterjuf die er na 29 jaar onderwijs mee stopt, heeft één van de langste bijdragen: “Ik ben beland in een periode, waarin de kleuters de leerstof van groep drie krijgen voorgeschoteld en de resultaten moeten worden geregistreerd in een observatiemodel dat is voortgekomen uit de orthopedagogiek. Wie hoort in deze situatie nog iets terug over het begeleiden van en het vertrouwen in de natuurlijke ontwikkeling van kleuters? Ik niet. Kinderen zijn gereduceerd tot vaatjes, waarin ik dagelijks van bovenaf opgelegde informatie moet stoppen en daarnaast dien ik onmiddellijk de korte termijn resultaten te registreren.”

De kleuterjuf peilt nog dieper: “Alle accenten liggen op het cognitieve vlak, waarbij de mathematische en linguïstische onderdelen verreweg het zwaarst vertegenwoordigd zijn. Alles draait om snelle winst, opbrengstgericht werken wordt dat genoemd. Het is daarnaast niet meer mogelijk veel tijd en aandacht te besteden aan expressievakken en mede hierdoor denderen de motorische vaardigheden achteruit. Ik meen daardoor mee te werken aan het ontwikkelen van een maatschappij, waarin mensen geen uiting meer zullen kunnen geven aan hun emoties.”

Bron: Spitsnieuws.nl

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je dit goed?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

43 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Dr.Why
Dr.Why
10 jaren geleden

het onderwijsmodel is gebaseerd op iets dat in de victoriaanse tijden uitgevonden is. En dus hopeloos verouderd, laat staan dat het nog beantwoord aan de noden van de huidige maatschappij.

Kleuters leren schrijven en rekenen is waanzinnig. Kinderen zouden moeten benaderd worden vanuit hun eigen leefwereld en interesses en van daaruit kan je verder gaan. Zo kan een mooie bloem leiden tot lessen over fysica en kleuren, of biochemie. Natuurlijk, da’s dan wel voor iets oudere kinderen, maar zelfs kleuters kun je splitsing van licht demonstreren met een prisma, en het vergelijken met een regenboog, en ze zullen het leuk vinden en onthouden. Wat je zou moeten doen met kleuters (en ook oudere kinderen) is ze veel mogelijkheden tonen (zoals licht door een prisma) en ze dan verder met rust laten en hen laten experimenteren met al de spullen.

Enfin, ik ben blij dat ik geen kinderen heb.

lief
lief
10 jaren geleden

Het is een waanzinnige wereld en ik ben ook blij dat wij geen kinderen hebben; mijn hart zou breken. Tot aan hun zevende jaar is het overigens vrij nutteloos om kinderen cognitief iets door hun strot te duwen. Ze gaan het leven onderzoeken, voelen, tasten, proeven, ervaren en zien en het erin stampen van kennis heeft geen enkele toegevoegde waarde als een kind niet een eigen weg mag afleggen van zelf ontdekken en een ontmoeting aangaan op gevoelsvlak.
Wanneer komt een einde aan al dit geneuzel en mogen we weer mensen zijn? Het verwondert me niet dat ik me niet meer thuis voel in de wereld en me alleen nog maar op mijn gemak voel bij dieren. Ik weet niet meer hoe we de wereld nog kunnen veranderen als we geleid worden door…..ja door wat eigenlijk; de naam “mens” kan ik er niet meer voor gebruiken voor die types in Den Haag, al weet ik wel dat zij ook maar gebruikt worden door de echte mafioso: de multinationals. “Teach your children well” zongen Crosby, Stills & Nash in de sixties en we lijken verder verwijderd dan ooit van een wereld die zijn kinderen ECHT laat zien en ervaren wat belangrijk is:liefde, respect voor elkaar, samenhang zien in de dingen en in de natuur en leven in harmonie met die natuur. Alles andere leidt tot deze gevangenis waarmee we dagelijks worden geconfronteerd……

Arno
Arno
10 jaren geleden

[quote name=”Dr.Why”]het onderwijsmodel is gebaseerd op iets dat in de victoriaanse tijden uitgevonden is. En dus hopeloos verouderd, laat staan dat het nog beantwoord aan de noden van de huidige maatschappij.

Kleuters leren schrijven en rekenen is waanzinnig. Kinderen zouden moeten benaderd worden vanuit hun eigen leefwereld en interesses en van daaruit kan je verder gaan. Zo kan een mooie bloem leiden tot lessen over fysica en kleuren, of biochemie. Natuurlijk, da’s dan wel voor iets oudere kinderen, maar zelfs kleuters kun je splitsing van licht demonstreren met een prisma, en het vergelijken met een regenboog, en ze zullen het leuk vinden en onthouden. Wat je zou moeten doen met kleuters (en ook oudere kinderen) is ze veel mogelijkheden tonen (zoals licht door een prisma) en ze dan verder met rust laten en hen laten experimenteren met al de spullen.

Enfin, ik ben blij dat ik geen kinderen heb.[/quote]

#1 Dr.Why, ik ben wel blij dat ik (klein)kinderen heb, maar voor het grote deel ben ik het met u eens. Kinderen moeten zeker tot hun zesde levensjaar vooral spelen en creatief bezig zijn.
Ik vind het fijn dat mijn 5-jarige kleindochter op de Vrije School zit (Bernard Lievegoedschool) en daar voelt zij zich helemaal happy.

Dzyan
Dzyan
10 jaren geleden

En het komt bij niemand op dat deze kinderen overvraagd worden omdat ze een hersenaandoening hebben. Die heet atrofie en komt door cortisol dat weer komt door de aanhoudende stress. Die ze weer van hun ouders overnemen (papegaaien). Dus normaal ontwikkelde kinderen zouden helemaal niet overvraagd zijn bij een dergelijk aanbod. Ze zouden het “saai” vinden.

Groet,

Dzyan

Back to top button
43
0
We lezen graag je reactie!x