Wetenschap

Is tijdreizen echt mogelijk?

Help door deze info met vrienden op je socials te delen!

Sinds het boek The Time Machine van H.G. Wells in omloop is, wordt tijdreizen gerekend tot de sciencefiction. Het idee dat je door de tijd kunt reizen is erg fascinerend.

Is tijdreizen echt mogelijk? Ja, tot op een bepaalde hoogte wel, aldus Paul Davies van de Arizona State University.

Meer dan een eeuw geleden toonde Albert Einstein aan dat tijd elastisch is en door beweging kan worden opgerekt of ineengedrukt. Als je van Londen naar New York vliegt en weer terug, loop je een fractie van een seconde voor op de andere inwoners van Londen. Dit effect kan eenvoudig worden gemeten met behulp van atoomklokken.

Tijdwarp

Het oprekken van tijd vindt plaats door de snelheid te verhogen. Als je op reis gaat naar de ster Vega, op 25 lichtjaar van de aarde, en versnelt tot 99 procent van de lichtsnelheid, ben je bij terugkomst in 2062 in werkelijkheid slechts zeven jaar onderweg geweest. Als gevolg van de tijdwarp reisde je 42 jaar in de toekomst van de aarde.

Terugreizen in de tijd blijkt een stuk problematischer. Einstein ontdekte niet alleen dat de tijd wordt beïnvloedt door snelheid, maar ook door zwaartekracht. De tijd gaat een klein beetje sneller op het dak, waar de zwaartekracht zwakker is, dan bijvoorbeeld in de kelder.

Om een grote tijdwarp te realiseren heb je een krachtig zwaartekrachtveld nodig. Zwarte gaten lenen zich hiervoor het best. Nabij het oppervlak staat de tijd ten opzichte van ons bijna stil. Zwarte gaten zijn zwart omdat het uitgezonden licht gevangen is in slow motion. Toch laat een zwart gat je alleen naar de toekomst reizen.

Wormgat

Om terug te reizen in de tijd heb je een wormgat nodig. Een wormgat is een ‘korte weg’ in het universum, een soort sterrenpoort. Langs deze korte weg is het mogelijk om sneller naar een ander punt in de ruimte te reizen dan wanneer je zou ‘omreizen’ via de normale weg. Als je een wormgat passeert kom je enkele minuten later aan de andere kant van het sterrenstelsel uit. Als wormgaten bestaan kunnen ze worden aangepast om tijdmachines te maken waarmee je naar zowel de toekomst als het verleden kunt reizen. Hoewel een zwart gat een eenrichtingsweg naar niets is, heeft een wormgat naast een ingang ook nog een uitgang.

Bestaan wormgaten? Sommige natuurkundigen voelen zijn zo ongemakkelijk bij dit idee, dat ze de mogelijkheid van tijdreizen verwerpen. Toch weerhoudt de theorie van Einstein over ruimte, tijd en zwaartekracht ons er niet van om naar het verleden te reizen. Naast wormgaten zijn nog een aantal andere mechanismen ontdekt die volgens de theorie van Einstein gebruikt kunnen worden om door de tijd te reizen.

Om een wormgat te maken zouden echter enorme hoeveelheden kwantumveldenergie nodig zijn en alleen een kosmische superbeschaving zou in staat zijn om het bijbehorende zwaartekrachtveld te stabiliseren.

De meeste natuurkundigen denken dat het laatste woord over de zwaartekracht nog niet is gesproken. Sommige uitbreidingen van de zwaartekrachttheorie doen een buitengewone voorspelling. De Large Hadron Collider, een ondergrondse deeltjesversneller in de buurt van Genève, is mogelijk in staat om een piepklein wormgat te maken zodat de effecten van dit kosmische verschijnsel kunnen worden onderzocht.

Bron: CNN.com

Vond je deze informatie belangrijk?
Deel het met anderen op je Socials!

Hunting Wolf

Als men in staat zou zijn een miniwormgat te kunnen maken??Dan komt wat ik laatst schreef over mijn uitgestudeerde oom in de wiskunde(Wiskunde reikt niet verder)zo goed als uit.Zijn woorden zijn: je kunt zowel in de toekomst reizen, alswel in het verleden.En dan volgt een reeks wiskundige wetenswaardigheden, waar de gemiddelde mens niet een hout van snapt.Ik heb het geluk dat mijn oom het begrijpelijk voor mij heeft gemaakt.Mede dank zij mijn oom, ben ik dus van menig dat heden en verleden reizen mogelijk is.

DingieM

Ik denk niet dat tijdreizen bestaat omdat tijd zelf niet bestaat. Alleen ontelbare parallele mogelijke universa, gecreeerd door beslissingen van ieder individu.

Lees “Seth Speaks” van Jane Roberts.

pietje bell

Wat een onzin allemaal.Voor tijdreizen heb je helemaal niets nodig dan je eigen positieve gedachten je vrije wil meer vooral rust en leegte in je gedachten patroon.En daarnaast vaak de hulp van uit een hogere beschaving,geleide geesten ,engelen Maakt niet uit. En in groter verband zie Stargate s,g 1 mooi voorbeeld, de Stargate bij Aden wat doen die oorlogsschepen daar z,g Somalie,se piraten in de gaten houden.een kind van 3 geloofd die kwats al lang niet meer.

biko steve

Tijd is een illusie, dus of tijdreizen mogelijk is of niet is een non-discussie.