Homepagina » Innovatie » Japanse Maglev-magneettrein succesvol getest
Japanse Maglev-magneettrein succesvol getest

Japanse Maglev-magneettrein succesvol getest

In Japan zijn de eerste testritten uitgevoerd met een nieuwe magneetzweeftrein, een voertuig dat boven een baan zweeft door middel van een magneetveld. Deze techniek wordt magnetic levitation, kortweg maglev, genoemd.

De nieuwe generatie treinen zal in het jaar 2027 in gebruik worden genomen. De eerste vijf treinen hebben in de prefectuur Yamanashi een testtraject afgelegd.

De treinen, die worden aangedreven door magnetische krachten, zijn ontworpen door de Central Japan Railway Company en bestaan uit 16 wagons die per rit tot 1000 passagiers kunnen vervoeren.

Het bedrijf is van plan om hogesnelheidstransport uiteindelijk overal in het land beschikbaar te maken. Japan was het eerste land ter wereld dat zich toelegde op de bouw van hogesnelheidslijnen. In 1964 werd de eerste Shinkansen, een kogeltrein, in gebruik genomen tussen Tokio, Nagoya en Osaka.

Japan investeert momenteel zwaar in magnetic levitation. Het land heeft veel concurrentie te duchten van buurland China. De nieuwe treinen moeten een topsnelheid van zo’n 500 kilometer per uur gaan halen.

Bron: Telegraph.co.uk

Gerelateerd:

 

+
Meld je aan op onze GRATIS NineForNews PUSH meldingen
Aanmelden
+
Volg ons GRATIS NineForNews Telegram kanaal
Volgen
KLIK HIER en zeg NEE tegen een corona-vaccinatie d.m.v. T-shirts, sweaters, mokken, etc.

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
  • days of our lives schreef:

    Wat grappig. Vroeger was ik verslaafd aan Transport Tycoon, en in dat spel kwam de Maglev ook als transportoptie voorbij.

    Heb me niet gerealiseerd dat het allemaal heel dichtbij is gekomen.

    1 likes
  • Linda schreef:

    Is dit goed of slecht nieuws. Wat doet zo’n mega magnetisch veld voor de omgeving?

    1 likes
  • fyra schreef:

    hier kan de NS nog wat van leren

    1 likes
  • lauke schreef:

    [quote name=”days of our lives”]Wat grappig. Vroeger was ik verslaafd aan Transport Tycoon, en in dat spel kwam de Maglev ook als transportoptie voorbij.

    Heb me niet gerealiseerd dat het allemaal heel dichtbij is gekomen.[/quote] nou serieus,, ik dacht daar net aan, idd die kwam daar in voor , 😀

    1 likes
  • 2Crazy2bTrue schreef:

    [quote name=”Linda”]Is dit goed of slecht nieuws. Wat doet zo’n mega magnetisch veld voor de omgeving?[/quote]

    Dat magnetisch veld is alleen lokaal op het spoor actief op het moment dat er een trein overheen scheert.

    Overigens heeft het leven op aarde zijn bestaan aan het aardse magneetveld te danken. Waar we inmiddels al zo’n vier miljard jaar aan staan blootgesteld.

    Niet iets om je zorgen over te maken dus.

    1 likes
  • Darketernal schreef:

    Direct NS vervangen door Japan Rail, onze treinen zijn een schande voor het universum. We worden voor het blok gezet met het mislukte Fyra experiment waarbij men door middel van koopjes jagers de allerslechtste treinen op ons spoor worden gezet, waardoor wij voor de zoveelste keer in de kou worden gezet.

    Er hoeft niet 1 sneeuwvlok te vallen of het hele systeem giert de noodtoestand uit, en de panelen vallen uit ellende van de trein af.

    Japan Rail, waar zijt gij?

    1 likes
  • NU schreef:

    wat zijn we weer goed bezig zeg! nu nog FUKUSHIMA!!!!!! [of is dat niet meer relevant soms?!]

    1 likes
  • Michiel schreef:

    Het is goed nieuws dit. Het reizen via deze manier is erg efficiënt in tijd en energie.

    1 likes
  • misterice schreef:

    De NS heeft hier niks aan !

    Dan zijn de treinen nog sneller stuk!
    Dan zijn ze nog sneller te laat!
    Dan zijn de reizen met deze trein alweer snel te duur!

    Dus met de Ns zou je er al zijn is echt achter haald!

    1 likes
  • 2Crazy2bTrue schreef:

    Toch is de magneetzweeftrein een Europese uitvinding en wel van de Duitse ingenieur H. Kemper die er al in 1935 octrooi voor kreeg.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Magneetzweeftrein

    Dat we in het Europa van nu technisch achterblijven heeft alles met de door de socialisten gedomineerde politieke infantiliteit te maken die nu overal heerst.

    Ons geld wordt daardoor aan de verkeerde dingen uitgegeven, zoals aan windmolens zonder rendement. En denk maar eens aan de aardgasbaten ter waarde van 220 miljard, waar men een multiculturele samenleving voor heeft gekocht.

    Het is natuurlijk maar net waar de politiek de accenten wil leggen. En dat is weer het gevolg van de keuze van de kiezer. Persoonlijk had ik het graag allemaal heel anders gezien.

    1 likes
  • Paulussie schreef:

    [quote name=”Linda”]Is dit goed of slecht nieuws. Wat doet zo’n mega magnetisch veld voor de omgeving?[/quote]
    Weinig, denk ik, want het wordt alleen ingeschakeld waar de trein zich bevindt. Da’s dus maar heel eventjes.

    1 likes
  • Paulussie schreef:

    [quote name=”misterice”]De NS heeft hier niks aan !

    Dan zijn de treinen nog sneller stuk!
    Dan zijn ze nog sneller te laat!
    Dan zijn de reizen met deze trein alweer snel te duur!

    Dus met de Ns zou je er al zijn is echt achter haald![/quote]
    Nou, d’r is niet zoveel dat stuk kan gaan bij zulke technologie. Tenzij de kabels worden gejat, natuurlijk. O,o.

    1 likes
  • bijttel schreef:

    Lees hierover vooral ook het boek ‘Buitenaardse beschaving’ uit 1969. Nog steeds ook actueel en fascinerend beschreven. http://www.bol.com/nl/p/buitenaardse-beschaving/1001004011212861/

    1 likes
  • ansaldobreda schreef:

    Kan Ansaldobreda deze ook voor een prikkie produceren?

    1 likes
  • Peter II schreef:

    Vraag me wel af, of je ook een laptop mee kunt nemen in zo’ n trein. Lijkt me niet zo gezond voor alle data op de HD met al die magnetische stralingen. En wat te denken voor je gezondheid? 🙂

    1 likes
  • Robby Farrell schreef:

    probeer deze maar is te treinsurfen 😉

    1 likes
  • x

    Check Also

    Machocultuur zorgt ervoor dat we met z'n allen veel te lange werkdagen maken. Internetondernemer laat zien dat het anders kan

    Veel te lange werkdagen als gevolg van machocultuur maken ons ziek. Internetondernemer laat zien dat het anders kan

    We maken met z’n allen veel te ...

    Een werkweek van 4 uur: hoe doe je dat? Deze fulltime internetondernemer laat het je zien

    Een werkweek van 4 uur: hoe doe je dat? Deze fulltime internetondernemer laat het je zien

    Een werkweek van 4 uur, dat zou ...

    jonge arts

    Jonge arts legt uit waarom hij tegen het coronavaccin is: ‘Dit is ongekend’

    Het pushen van het coronavaccin heeft vooral ...

    buschauffeur

    Buschauffeur ‘moet verplicht DNA afstaan’ na kritisch YouTube-filmpje

    De Almeerse buschauffeur Jason Wolmuis is naar ...

    >