In Japan zijn de eerste testritten uitgevoerd met een nieuwe magneetzweeftrein, een voertuig dat boven een baan zweeft door middel van een magneetveld. Deze techniek wordt magnetic levitation, kortweg maglev, genoemd.
De nieuwe generatie treinen zal in het jaar 2027 in gebruik worden genomen. De eerste vijf treinen hebben in de prefectuur Yamanashi een testtraject afgelegd.
De treinen, die worden aangedreven door magnetische krachten, zijn ontworpen door de Central Japan Railway Company en bestaan uit 16 wagons die per rit tot 1000 passagiers kunnen vervoeren.
Het bedrijf is van plan om hogesnelheidstransport uiteindelijk overal in het land beschikbaar te maken. Japan was het eerste land ter wereld dat zich toelegde op de bouw van hogesnelheidslijnen. In 1964 werd de eerste Shinkansen, een kogeltrein, in gebruik genomen tussen Tokio, Nagoya en Osaka.
Japan investeert momenteel zwaar in magnetic levitation. Het land heeft veel concurrentie te duchten van buurland China. De nieuwe treinen moeten een topsnelheid van zo’n 500 kilometer per uur gaan halen.
Bron: Telegraph.co.uk
Gerelateerd:
- Koude kernfusie: Gaat Andrea Rossi de energiemarkt veroveren?
- Stroom uit het niets: apparaat vangt energie op uit omgeving
- Primeur: gebouw haalt stroom uit algen
- Iraanse wetenschapper zegt ’tijdmachine’ te hebben uitgevonden
- Huizen bouwen van hennep
Eindelijk: Kamer stemt tegen nieuwe genetisch aangepaste maïssoort
Donald Trump veegt vloer aan met media: “Jullie zijn allemaal leugenaars en moeten je schamen”
Alienjager spot vliegende schotel-achtig object in maankrater. Is dit een enorm ruimteschip?
Wereldkalender als alternatief voor huidige pauselijke kalender
Magnetronvoer uiterst slecht en schadelijk. Wist je dat deze chemische troep er in zit?
Column Brave New World: Goede voornemens voor 2012
Waarom Franse kinderen bijna geen ADHD hebben
Omstreden Belgisch beleidsplan zorgt voor paniek: ‘Volledig van de pot gerukt’
Handboek voor lobbyisten: hoe politici worden omgekocht (video)