Universum

‘Meer dan 100 miljard aardachtige planeten in de Melkweg’

Help door deze info met iederen die je kent op je social media te delen!

Sterrenkundigen zeggen op basis van nieuwe schattingen dat er alleen al in de Melkweg meer dan 100 miljard aardachtige planeten kunnen bestaan waar leven mogelijk is.

Onderzoekers hebben een nieuwe methode ontwikkeld om planeten te vinden die in de zogeheten bewoonbare zone om hun ster draaien.

Op dit moment zijn dergelijke planeten moeilijk te vinden omdat ze in verhouding tot hun ster betrekkelijk klein zijn. Wetenschappers van de Universiteit van Auckland in Nieuw-Zeeland stellen dat kleinere aardachtige planeten in de bewoonbare zone van andere zonnestelsels kunnen worden opgespoord door de techniek gravitationele microlensing te combineren met de data van een ruimtetelescoop.

Microlensing

Ze schatten dat er wel 100 miljard van deze planeten in de Melkweg, ons eigen sterrenstelsel, kunnen bestaan. Dr. Phil Yock van de universiteit zei dat metingen van de Kelpertelescoop worden gecombineerd met gravitationele microlensing, een techniek die gebruikmaakt van een micro-zwaartekrachtlens om exoplaneten te ontdekken.

“Kepler vindt voornamelijk aardachtige planeten die dicht bij hun moederster staan. Er zijn naar schatting 17 miljard van deze planeten in de Melkweg te vinden. Op deze planeten is het over het algemeen warmer dan op aarde,” zei Yock. “Wij gaan met onze techniek zoeken naar planeten die op gemiddeld twee keer de afstand tussen de aarde en de zon staan. Door de data van Kepler en onze eigen observaties naast elkaar te leggen, zouden we een nauwkeurige schatting moeten kunnen maken van het aantal bewoonbare aardachtige planeten in het sterrenstelsel.”

Stap in de goede richting

“Het aantal ligt volgens ons in de orde van grootte van 100 miljard,” ging hij verder. “Er zit een groot verschil tussen het vaststellen van het daadwerkelijke aantal en het vinden van bewoonbare planeten, maar het is een stap in de goede richting.”

Wetenschappers hebben tot dusver 860 planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt, maar dat aantal neemt snel toe. Afgelopen maand nog ontdekten astronomen een aardachtige planeet rond een rode dwerg op slechts 13 lichtjaar.

Het onderzoek is verschenen in het tijdschrift Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Bron: Telegraph.co.uk

Vind je dit goed?
Klik hieronder en deel het op je Socials!

legaal

hoi allemaal.
Nasa proves hollow earth theory….proof evidence earth is hollow.
De Nasa geeft toe dat de aarde hol is.
Oja het staat op youtube,gewoon in typen zoals het boven in het Engels staat.
Tineke.

Hunting Wolf

Allemaal bekend, maar nu de eerste nog vinden en bezoeken MET leven!!!

pietje bell

inderdaad een stap in de (goede)richting maar zij vergeten het belangrijkste aspect,elke planeet is eigenlijk een ruimteschip dus leven in het schip en niet er op,en waarom mensachtig ? of denken die gasten dat wij superieur zijn ? forget it.

Marcel E