Homepagina » Financieel » Minister Varoufakis wil Grieken een gegarandeerd basisinkomen bieden
Minister Varoufakis wil Grieken een gegarandeerd basisinkomen bieden

Minister Varoufakis wil Grieken een gegarandeerd basisinkomen bieden

In een brief van de Griekse minister van Financiën Yanis Varoufakis aan de Europese Commissie, de Europese Centrale Bank en het Internationaal Monetair Fonds over de hervormingsplannen, wordt onder meer gesproken van een systeem waarin de Griekse burger recht heeft op een gegarandeerd basisinkomen.

Die maatregel zou niet alleen het sociale stelsel van het land drastisch kunnen veranderen, maar zou ook de basis kunnen leggen voor een geheel nieuwe definitie van de moderne welvaartsstaat, aldus Tomas Hirst van Business Insider.

“In dat systeem zou iedere Griekse burger kunnen beschikken over een gegarandeerd maandelijks inkomen, ongeacht zijn situatie op de arbeidsmarkt,” zegt Hirst. “Op die manier kan het land zijn burgers op een directe manier – zonder bureaucratische omwegen – een minimale levensstandaard aanbieden.”

Sam Bowman van het Adam Smith Institute, een Britse economische denktank, gaf vorig jaar al aan dat het ideale welvaartssysteem bestaat uit een basisinkomen ter vervanging van bestaande overheidsprogramma’s die zijn gericht op armoedebestrijding. “Het basisinkomen zou voor de burger een veiligheidsnet bieden,” verduidelijkte hij.

Hirst merkte op dat Griekenland niet het eerste land is dat een gegarandeerd basisinkomen overweegt. Afgelopen jaar werd in Cyprus een wet aangenomen over een basisinkomen voor lage inkomensgroepen. En in Zwitserland wordt een referendum voorbereid over een basisinkomen van 2500 Zwitserse frank.

Er wordt in Griekenland in eerste instantie gedacht aan een basisinkomen voor werknemers tussen 50 en 65 jaar, die op die manier ontmoedigd moeten worden om vroegtijdig met pensioen te gaan.

[Express]


Vind je deze informatie interessant? Klik dan hieronder om te delen op Facebook
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

82 reacties

  1. Uiteindelijk heeft ieder volwassen mens recht op een onvoorwaardelijk basisinkomen dat de basisbehoeften gegarandeerd goed dekt en meebeweegt met inflatie/deflatie. Het is een universeel mensenrecht dat mogelijk is geworden door het werk van onze ouders en ouders voor hen. Het is zeker niet een instrument voor armoedebestrijding, wel een instrument voor rechtvaardige verdeling.

    Er is sowieso niet te ontkomen aan een onvoorwaardelijk basisinkomen. De arbeidsproductiviteit is SkyHigh maar slechts enkelen profiteren hier op dit moment van. Werkgelegenheid gaat niet meer toenemen eerder afnemen, het is ook niet meer nodig, de materiële behoefte van de mens kan toch wel worden ingevuld.

    Het basisinkomen gaat er komen, op één of andere manier, ook door de manifestatie van het tijdperk van Aquarius deze eeuw. Langs de lijn van rechtvaardigheid, transparantie, intuïtie naast formaliteit en vrijheid met eerbied wordt langzaam een nieuwe maatschappij ontwikkelt waar de oude ideologieën naar de achtergrond verschuiven.

    Er wacht een mooie toekomst!

    55 likes
  2. Een basis inkomen, daar gaat Nederland ook aan mee betalen , om elke Griek ongeacht of het nu arbeid verricht of niet, iedereen krijgt daar een basis, De Nederlandse belastingbetaler gaat daar aan mee dragen tot aan zn 70 ste jaar , en de Griek kan daardoor stoppen met met zn 50.ste jaar, Hoera lang leven de Nederlandse belasting betaler

    6 likes
    • Nee Rop, daar zit je helemaal naast.
      Kom nou eens uit die jaren 60 denkwijze. “De Nederlandse belastingbetaler”

      De Nederlandse belasting betalen heeft zijn huis voor de helft gevuld met producten uit China die gemaakt zijn door mensen die minder dan een euro per uur verdienen. De Nederlandse belastingbetaler houd deze onmenselijke omstandigheden in stand door het te blijven kopen.

      Ga asjeblieft niet zielig doen.

      Als er ook maar 1 Westers land komt die een basisinkomen krijgt, dan weet je dan wij ook aan de beurt komen om er 1 te krijgen allemaal. Ook jij krijgt dan een wel gegund inkomen boven op je huidige salaris.

      Waarom help je niet mee ons zorgen te maken over hoe we hier met elkaar omgaan? Bij gemeentes, zorginstellingen, werkeloosheidsuitkeringen en dergelijke. IPV je zo druk te maken dat wij Nederlandse belastingbetalers misschien een paar inch kleine Tv’s moeten gaan kopen, en eventueel geen 2 auto’s meer voor de deur hebben.

      Als we het voor elkaar krijgen deze basisinkomens te betalen op dezelfde manier dat momenteel banken geld uit fantasie creëren gaan we wereldwijd een hele interessante tijd tegemoet.

      26 likes
      • kort door de bocht: je suggereert dus, dat wij NL’ers maar op een houtje moeten gaan bijten, zodat die luie grieken lekker kunnen blijven niksdoen zoals nu?

        5 likes
        • Een weekje vakantie is te kort Emka, en dan baal je dat je weer naar je werk moet. Het is echter heel wat anders als je nooit meer naar je werk ‘moet’. Uiteindelijk zullen de muren op je afkomen en ben je blij dat je weer wat structuur in je leven kunt aanbrengen, onder de mensen komt en het gevoel hebt dat je nuttig bezig bent. Wellicht baal je nu van je baan(dat doe ik ook), omdat je opgelegd word hoe je je baan moet uitvoeren.

          Met een basisinkomen kan je een eigen invulling geven van je werkzaamheden, kan je werken zoals jij denkt dat het goed is, zonder bezuinigingen op de werkvloer en onzinregeltjes van bovenaf waardoor je met een veel prettiger gevoel naar huis gaat.

          Basisinkomen, graag. In mijn geval wil dat zeggen dat ik ouderen een verantwoord en prettig bestaan kan bieden, dat er geen urine meer langs enkels loopt, dat mensen in alle vrijheid van hun oude dag kunnen genieten ondanks hun ziektebeeld. Basisinkomen en stoppen met werken? echt niet!

          25 likes
        • Ach, lieve Emka toch…. Waar ben je zo bang voor? Het moet iets zijn wat in jezelf reflecteert.

          12 likes
          • Dude. Ga vooral NIET je psychologische fratsen op mij los laten!
            Feit is, dat het land Griekenland één corrupte boel is. Teveel belastingontduiking, pensioenleeftijd iets van 52 jaar, en bovenal corruptie!
            Waarom zou een Nederlandse belastingbetaler (of Franse, Duitse, of waarvandaan ook) betalen om deze luie wappies een basisinkomen te geven? Laat dat land zich eerst eens bewijzen!
            Ik snap ook wel dat die Varoufakis iets ‘moois’ moet gaan roepen naar zijn bevolking om gekozen te worden/aan te mogen blijven! Dan maar het basisinkomen invoeren.

            Geloof me: Het merendeel van de mensen die een basisinkomen krijgt (zoals jullie dit voorstellen) zal echt niet gaan werken. Uit mijn eigen kan ik je zeggen, dat als ik hetzelfde bedrag iedere maand zou krijgen en daarvoor niet hoef te pezen, ik écht niet meer ga opstaan! Ik hou dan lekker mijn hand open en doe niks meer!
            Als je wat te makken wil hebben, dan moet je er voor werken!!! Kún je niet (meer) werken, is het een ietsie ander verhaal.

            4 likes
        • Luie Grieken? We, ja wij Nederlanders, zijn een verwend, gepamperd en arrogant volk.

          De Grieken kennen geen pensioen zoals wij die kennen. Ik ben benieuwd hoeveel werk u kunt verzetten wanneer het warm/heet is zoals in Griekenland of andere warme streken.

          Lees wat een beroemde econoom vorig jaar heeft verteld:

          http://www.nrcq.nl/2014/07/02/grieken-zijn-niet-lui-zegt-topeconoom-ha-joon-chang

          1 likes
      • Nee dnnnoz,
        daar zit je helemaal naast , ik heb geen zorgen ,omdat ze gewoon voor mij niet bestaan.
        Ze bestaan wel voor jou, het zijn jou zorgen die je naar mij toe wil weerspiegelen,
        dat wijst op namelijk wat je schrijft,
        Ga je eens Zorgen Maken, met ander woorden ; het is ook mijn zorg..
        Is wat jij je druk over maakt tenminste zo laat je het wel overkomen in je schrijven, het zijn je eigen spiegels als dat niet zo was , zal je het ook niet kunnen herkennen van wat ik even losbreek bij jou, wat ik schreef over de Griek, komt ook hier heen als ze een basis inkomen krijgen, ik vroeg me af ,eens kijken wie hier op reageert , dat ben tot nu toe jij, het is een eigen Frustratie die zich even wilde weerspiegelen.. en een prikkel van ergernis kreeg waardoor het ging weerspiegelen.. die prikkel was gevoelt bij jou , het zijn jou woorden van ,Ga niet Zielig doen, een weerspiegeling in woorden vertaalt.. bij eigen gevoel daarin.
        toch leuk even dat je je zelf even liet zien wat er bij je leeft ,,groetjes rob

        1 likes
        • Haha, je bent serieus he?

          Oké jij hebt gelijk! HET IS NIET EERLIJK!

          Ik zal de Grieken een mailtje sturen dat ze eerlijk met Rob moeten delen, want die word verschrikkelijk benadeeld met al zijn Chinese slavenarbeid producten in zijn huis.

          Ik maak me zorgen over mensen met een mentaliteit zoals jij heb.
          Natuurlijk erken jij dit niet, waarom zou je klagen over jezelf?

          Misschien moeten we even gaan praten met mensen die benadeeld worden door Nederlandse Oliemaatschappijen die hun woonplaats verwoesten en dood en verderf zaaien?
          Nee kleine afrikaan! Je moeder is dood omdat jij een weerspiegeling in tranen vertaald.

          De Grieken hadden een mooi leven, deze word bedreigt. En dat word mogelijk gemaakt door mensen zoals jij die zich benadeeld voelen.

          Als ik het voor het zeggen had, had ik jou toetsenbord in beslag genomen.

          3 likes
          • Wat zit er toch een boosheid bij jou dnnnoz,
            Chinese slaven artikelen ? hoe zo, ben je soms helderziend, dat je dat op afstand kan zien, dat ik in een huis woont ,nou ik kan je vertellen, ik woon niet in een huis zoals jij misschien? ik zit in gewoon in een caravan , omdat men niet het hele jaar daar mag zijn, heb een campertje waar ik mee rondtrek als alternatief , moet er ook niet aan denken een huis, al die spullen die jij opnoemt, misschien staan ze in jou huis, of je hooft zit vol met fantasie, bovendien kan ik met heel weinig geld rondkomen, soms hier en daar een beetje werk, en dat is voldoende , als er een basis inkomen komt zal ik deze niet eens nodig hebben , nee, ik voel me niet benadeelt , weer een weerspiegelling van je eigen beeld, hoe jij zelf denkt over een ander, er zit veel boosheid tussen je oren, dat je boosheid via hier op deze wijze uit, dat mag gerust hoor, heb een tip voor jou, je zal eens naar een psychiater moeten gaan , om in te zien waar al die boosheid in je zelf is te ontdekken waar deze vandaan komt.. het is de buiten wereld die zich spiegeld in jou, misschien kan de psychiater dat in je wakker schudden..
            en beter leren om te gaan hoe jij je toetsen bord gebruikt, als je weer wat neer zet laat het dan positief zijn ,anders zal ik niet meer reageren.. zal wel veel moeite kosten om iets positief neer te zetten voor jou.. nou de groetjes en nog veel schrijf plezier.. rob

            0 likes
      • Alles is in verhouding. Als we die dingen uit arme lonen landen niet kochten hadden ze helemaal geen inkomen ! Hier in Portugal krijg je €3,50 per uur en is het leven in verhouding wel weer duurder dan in China. We hebben de fout (en dat was ook de fout van de Euro) om alles naar Nrd Europese maatstaven te bekijken. In de binnenlanden van Afrika moeten ze (van ons) TV en internet e.d hebben anders vinden wij hun zielig. Zij vinden ons zielig dat we in een doorzonwoning wonen en elke dag binnen zitten.

        1 likes
    • Ten eerste respecteer ik jouw mening,
      ik heb de indruk dat de nu gekozen regering veel negatieve dingen wenst te veranderen voor de overgrote armere meerderheid en te strijden tegen corruptie en egoisme, ik kan dat als Nederlandse belastingbetaler alleen maar goedkeuren, hopelijk gaat dit bijvoorbeeld in Spanje ook gebeuren, jarenlang zitten daar partijen de dienst uit te maken en de overgrote meerderheid heeft daar lang onder geleden dus tijd voor een nieuw begin, hoop dat het beter word veel slechter kan het niet worden voor die bevolkingen lijkt mij!

      2 likes
  3. “Basisinkomen is niet zo’n goed idee”

    http://sargasso.nl/basisinkomen-is-niet-zon-goed-idee/

    “Waarom het basisinkomen een onhaalbaar idee is”

    http://daskapital.nl/2014/12/dat_basisinkomen_is_gewoon_onh.html

    Links (Sargasso) en rechts (Das Kapital) is het erover eens: het basisinkomen is een utopie. Althans, als we het hebben over een basisinkomen dat de basisbehoeften dekt. Alle 16,8 miljoen Nederlanders op bijstandsniveau, bijvoorbeeld, is zo goed als onbetaalbaar. En dat is maar goed ook, want als het niet zo zou zijn, dan zou half Nederland voorgoed thuis zitten. De werkende bevolking zou dan het basisinkomen van luilakken moeten subsidieren. Moreel volstrekt verwerpelijk.

    Nee, mensen moeten realistisch zijn. Of we het nou leuk vinden of niet, werken is nou eenmaal onderdeel van het leven. Een leeuw kan ook niet besluiten te stoppen met jagen. Mensen zijn ook dieren, en voor ons geldt net zo goed: geen werk, geen brood op de plank. Er is voor ons maar één uitzondering: kun je écht niet werken? Dan is er de verzorgingsstaat. Maar een basisinkomen voor iedereen? Wat een achterlijkheid! Dan kunnen we B.V. Nederland direct opdoeken.

    Dit alles heeft ook niets met neo-liberalisme, libertarisme, rechts, links, of wat dan ook te maken, het is gewoon common sense. Het is echt geen toeval dat een universeel basisinkomen nergens ter wereld bestaat. Het is tot in den treure onderzocht, door links én rechts, en iedere keer komt hetzelfde naar voren: het is niet te betalen. Veel te duur.

    2 likes
    • @Scepticus

      Je loopt ver achter de feiten aan. De maatschappij en economie verandert. Basisinkomen is uitstekend mogelijk als de politieke wil maar voldoende breed wordt.

      En zoals de enkele tegenstander op deze site die steeds alleen hier komt als het over het onvoorwaardelijke basisinkomen gaat, wordt er nooit inhoudelijk gereageerd alleen hetzelfde riedeltje wordt steeds herhaald.

      – Ieder volwassen mens vanaf 25 jaar die minimaal 15 jaar in NL woont, krijgt recht op een onvoorwaardelijk basisinkomen. Dat zijn circa 10 miljoen mensen
      – Een onvoorwaardelijk basisinkomen is goed betaalbaar. Ook als je beperkt bent tot het uitsluitend denken in de huidige context
      -Moreel verwerpelijk is het om 800.000 Nederlanders verplicht te laten solliciteren op maximaal 50.000 banen.
      – Moreel verwerpelijk is het om de SkyHigh productiviteit die steeds verder toeneemt met steeds minder arbeid, toe te kennen aan een steeds kleiner wordende groep mensen
      – Moreel verwerpelijk is het om 6 MILJOEN JEUGDIGE WERKELOZEN die heel graag NUTTIG zijn voor de samenleving, thuis te laten zitten met een bijstandsuitkering en vaak zelfs zonder enige uitkering
      – Moreel verwerpelijk is het om “mens en dier” als een gelijke te zien
      – Moreel verwerpelijk is het om te denken dat je zelf geen luilak bent. De hardste schreeuwer die in andere mensen luilakken ziet, is dat voornamelijk zelf
      – Moreel verwerpelijk is het om ouderen geen professioneel betaalde zorg meer te bieden en mensen die dit werk willen en kunnen doen verplicht te laten solliciteren met een bijstandsuitkering naar een andere baan. Terwijl ze zelfs vrijwillig de ouderen niet eens mogen helpen.
      – Moreel verwerpelijk is het om de enorme productiviteitstijging van de laatste 50 jaar vrijwel volledig samen te laten gaan met steeds verder bezuinigen.
      EN ZO VERDER…

      Het feit dat het onvoorwaardelijke basisinkomen dat de basisbehoeften dekt niet eerder is ingevoerd op grote schaal heeft te maken met het feit dat “links” en “rechts” of “lberaal”en “socialist” een TE verschillende kijk hebben op HOE en WAAROM basisinkomen in te voeren. Niet omdat het niet kan!

      Moreel verwerpelijk vind ik mensen die NEE zeggen tegen de vraag:
      “Vindt U dat ieder mens op aarde (te beginnen in NL) onvoorwaardelijk recht heeft op invulling van de basisbehoeften?”

      Moreel verwerpelijk? Gebruik Uw voorstellingsvermogen!

      14 likes
      • Ik loop achter de feiten aan? Integendeel, ik geef je net twee links (Sargasso en Das Kapital), waar het basisinkomen, op basis van keiharde feiten, met de grond gelijk wordt gemaakt. Ga daar eens op in, in plaats van steeds maar weer herhalen dat het toch echt betaalbaar zou zijn. Je hebt het steeds over feiten, maar in je reacties onderbouw je helemaal niets.

        En ja, een onvoorwaardelijk basisinkomen, dat de basisbehoeften dekt, is wel degelijk moreel verwerpelijk. Het geld om dat te bekostigen zal immers door het werkende deel van de bevolking opgebracht moeten worden. Waarom zou ik een groot deel van mijn salaris inleveren, voor mijn buurman die te lui is om zijn bed uit te komen?

        Wat betreft mijn gelijkstelling mens en dier, daar is niets moreel verwerpelijk aan. Het is slechts een feitelijke constatering. De moderne mens – homo sapiens – is een primaat; een diersoort. Door al onze kennis en technologie, zou je misschien anders denken, maar wij staan niet los van de natuur. Zonder werk komt er geen brood op de plank.

        Ik zeg dus volmondig ‘Nee’ op de volgende vraag: “Vindt U dat ieder mens op aarde (te beginnen in NL) onvoorwaardelijk recht heeft op invulling van de basisbehoeften?” Niet omdat ik mensen geen goed leven gun, maar omdat het simpelweg onmogelijk is om iedereen recht op invulling van basisbehoeften te geven. Het is volstrekt onbetaalbaar.

        1 likes
        • @Scepticus, @Weg met ons, @Henk

          “ Ga daar eens op in, in plaats van steeds maar weer herhalen dat het toch echt betaalbaar zou zijn”

          Dit is een staaltje van “De Pot Verwijt De Ketel Dat IE ZWART ZIET”. Met internet links strooien kunnen we allebei. Ga maar eens concreet in op argumenten die hier direct op DIT FORMUM worden geplaatst.

          Het herhalen van negatieve beeldvorming is het enige wat je doet.
          Zoals:
          “En ja, een onvoorwaardelijk basisinkomen, dat de basisbehoeften dekt, is wel degelijk moreel verwerpelijk. Het geld om dat te bekostigen zal immers door het werkende deel van de bevolking opgebracht moeten worden. Waarom zou ik een groot deel van mijn salaris inleveren, voor mijn buurman die te lui is om zijn bed uit te komen?”

          – Denk je echt dat die 6 MILJOEN JONGERE(!) WERKELOZEN in de EU allemaal te LUI ZIJN om hun bed uit te komen?

          En eindelijk kom je NOG VERDER uit de kast, wat ik de hele tijd al dacht:

          “De aardse grondstoffen raken dan in mum van tijd op. Die zijn immers eindig. Het klinkt hard, maar voor het milieu is het goed dat slechts een klein deel van de mensheid rijk is. Als iedereen op aarde een auto, een groot huis, een iphone en een vleesrijk dieet zou hebben, dan is dat een catastrofe.”

          -Bang dus om je grote huis of grote auto(‘s) en Iphone’s en dergelijke te verliezen of dat het iets minder moet!

          – Zeker zal het iets minder moeten: we willen namelijk iedereen op aarde een redelijk leven gunnen. Dan maar een wat kleinere auto en eens per 10 jaar een nieuwe Iphone etc…

          Ooit van de Steady State Economy gehoord?

          Maar goed “jullie” gedachte vind IK niet alleen moreel ZEER verwerpelijk! Mensen die dit werkelijk aanhangen en blijven roepen zijn wat mij betreft inderdaad een diersoort: Als de slangen uit de bijbel. En zo ga ik met dat soort mensen ook om.

          Ik begrijp wel waarom de libertarier NIETS via de overheid (gezamenlijk) wil regelen maar dan wel weer de veiligheid (Non agressie). Ja, logisch: zo’n gedachtegoed maakt veel agressie los bij je medemens en niet ieder mens is in staat altijd de andere wang toe te keren!
          Zou zeggen: “Wees dan ook een Vent”

          8 likes
          • “Dit is een staaltje van “De Pot Verwijt De Ketel Dat IE ZWART ZIET”. Met internet links strooien kunnen we allebei. Ga maar eens concreet in op argumenten die hier direct op DIT FORMUM worden geplaatst.”

            Welke argumenten? Je onderbouwt niets met harde cijfers. Bijvoorbeeld hoe hoog het basisinkomen zou moeten zijn en hoe je het stelsel wil gaan bekostigen. Ook definieer je niet wat ‘basisbehoeften’ precies zijn. Als je dit alles al niet eens duidelijk maakt, hoe kan ik er dan serieus inhoudelijk op ingaan?

            Wat betreft mezelf, ik zou de argumenten tegen het basisinkomen van Sargasso en Das Kapital hier wel een-op-een over kunnen typen, maar een link is veel sneller en makkelijker. Lees de artikelen op Sargasso en Das Kapital en je kent mijn bezwaren. Ik ben het volledig met ze eens namelijk.

            “Het herhalen van negatieve beeldvorming is het enige wat je doet.”

            Terechte zorgen hebben over de effecten van een basisinkomen is ‘negatieve beeldvorming’? Waarom zou er maatschappelijk draagvlak zijn voor een stelsel waarin luilakken ervoor kunnen kiezen om op kosten van een werkende te leven? Dat is geen negatieve beeldvorming, dat is de bittere realiteit als we een onvoorwaardelijk basisinkomen invoeren!

            “Denk je echt dat die 6 MILJOEN JONGERE(!) WERKELOZEN in de EU allemaal te LUI ZIJN om hun bed uit te komen?”

            Dat zeg ik toch nergens? Stroman van jewelste. Ik hoop dat ze een opleiding volgen of zoeken naar werk. Een onvoorwaardelijk basisinkomen zou wat dat betreft contraproductief zijn, want het neemt de prikkel weg om iets te ondernemen. Zonder basisinkomen komen veel jongeren uiteindelijk aan de slag. Met basisinkomen zitten veel jongeren levenslang in een uitkering.

            “Bang dus om je grote huis of grote auto(‘s) en Iphone’s en dergelijke te verliezen of dat het iets minder moet! […] Zeker zal het iets minder moeten: we willen namelijk iedereen op aarde een redelijk leven gunnen. Dan maar een wat kleinere auto en eens per 10 jaar een nieuwe Iphone etc…”

            Ik heb geen groot huis. Ik heb ook geen auto. Rijk ben ik al helemaal niet. Toch zou ik nooit pleiten voor een verregaande herverdeling van de welvaart, zoals jij doet, omdat ik dat moreel verwerpelijk vind en ook economisch onwenselijk.

            “Ik begrijp wel waarom de libertarier NIETS via de overheid…”

            Ik ben geen libertariër, duw me niet steeds in die hoek. Ik ben zelfs voorstander van een (minimale) verzorgingsstaat, zodat mensen die écht niet kunnen werken niet in de kou staan. Maar een onvoorwaardelijk basisinkomen gaat veel te ver.

            1 likes

          • Welke argumenten? Je onderbouwt niets met harde cijfers. Bijvoorbeeld hoe hoog het basisinkomen zou moeten zijn en hoe je het stelsel wil gaan bekostigen. Ook definieer je niet wat ‘basisbehoeften’ precies zijn. Als je dit alles al niet eens duidelijk maakt, hoe kan ik er dan serieus inhoudelijk op ingaan?

            Je kunt dus duidelijk niet lezen! Volg de Links!


            Dat zeg ik toch nergens? Stroman van jewelste. Ik hoop dat ze een opleiding volgen of zoeken naar werk.

            In NL 800.000 werkelozen, 50.000 banen Wat een sukkel kun je zijn om dit dan te roepen.

            Een opleiding volgen? Moeten ze zich nog verder in de schulden steken voor zo’n maatschappij met mensen zoals jij.
            Lui? Je reflecteert JEZELF

            Je bent blijkbaar in een identiteitscrisis. Alles wat je hier roeptoetert, is precies wat een libertariër ook zou doen.

            Herverdeling van de welvaart gaat er komen. Maar zoals altijd is geweest in de historie zal het worden afgedwongen.
            https://www.youtube.com/watch?v=VEZqarUnVpo

            1 likes
        • De punten die bij zowel Sargasso en DasKapital worden genoemd stroken precies met mijn eigen berekeningen en observeringen. Maar ook zij hebben het nog nauwelijks over de gevolgen voor inflatie en loondruk: werkgevers zullen de lonen na invoering van een basisinkomen gaan verlagen met precies hetzelfde bedrag als dat basisinkomen. Misschien niet voor bestaande gevallen, maar zeker wel voor de jongeren.

          Het basisinkomen: hoe meer je erover nadenkt en berekent, hoe slechter het idee wordt.

          1 likes
          • Wat denk je toch vreselijk in de huidige context Roswell…. Je doet je naam geen eer aan. Je bent gewoon een sukkel die “in de box” denkt en verder geen enkele authentieke bijdrage kan leveren.

            Met een basisinkomen moet die werkgever z’n best gaan doen om te laten zien dat het werk wat hij wil laten doen WEL nut heeft!
            En als het werk ECHT zo vreselijk is, dan moet er gewoon meer voor betaald worden. En als het NUT heeft zijn er mensen die het willen doen!

            Als het werk ECHT zo vreselijk is en toch ZEER NUTTIG voor de menselijke basisbehoeften dan moet die werkgever juist MEER betalen. Dan zat/zit daar dus wat scheef.

            MAAR! in het nieuwe Aquarius tijdperk is 4x het basisinkomen ook gelijk het maximale inkomen! Geen onzinnige inkomens zoal voetballers die 5 miljoen per jaar verdienen.

            Het basisinkomen,hoe langer je erover nadenkt, hoe beter het is.
            Maar domme libertariers geef ik alleen nog advies tegen betaling na vandaag.

            6 likes
      • Nou Zonnemax, jij goochelt nogal met cijfers. Nu gaat het dus opeens om mensen ouder dan 25 die 15 jaar in NL hebben gewoond? De vorige keer ging het nog om alle meerderjarigen. En die 6 miljoen jeugdwerklozen, dat is weer Europawijd – niet in NL. Ook wordt er wederom géén maandbedrag genoemd. Ik kan wel raden waarom: dan kun je eenvoudig berekenen hoe duur dat basisinkomen wel niet is – en dan is er nog met geen woord gerept over de financiering ervan. En het feit dat sommige uitkeringstrekkers er dan op *achter*uit zullen gaan.

        Verder is het onzin dat er de afgelopen 50 jaar bezuinigd zou zijn. In tegenstelling: de overheidsuitgaven zijn elk jaar weer alleen maar hoger; de staatsschulden eveneens. In totaal bedraagt die schuld momenteel meer dan 450 miljard euro. Ja er wordt wel eens bezuinigd op deelposten, maar de totale uitgaven dalen nooit of te nimmer. (Dit is ook de reden waarom belastingverhogingen niet helpen om tekorten terug te dringen: die extra gelden worden onmiddellijk door ambtenaren en politici weer uitgegeven)

        En een hele mooie vind ik deze: “Het feit dat het onvoorwaardelijke basisinkomen dat de basisbehoeften dekt niet eerder is ingevoerd op grote schaal heeft te maken met het feit dat “links” en “rechts” of “lberaal”en “socialist” een TE verschillende kijk hebben op HOE en WAAROM basisinkomen in te voeren. Niet omdat het niet kan!”

        Luister eens Zonnemax: als men het al niet eens kan worden over het hoe en waarom dan is dat op zich al een hele goede reden te denken dat het überhaupt niet kan. De bekostiging en gevolgen komen daar nog bovenop.

        2 likes
    • Ach, Ach, Wat is onze sceptische Henk toch bang dat er straks niemand meer is die het vuilnis voor hem ophaalt als iedereen een basisinkomen heeft.

      Wees niet bang Henk, dat komt allemaal goed.

      2 likes
  4. Gratis geld en that’s all? Op weg naar ultra moderne slavernij met voor iedere slaaf niet alleen een basisinkomen maar ook de verplichting van een geïmplanteerde chip. Of dachten mensen dat er een basisinkomen komt zonder enige tegenprestatie of verplichting en dat we daarmee zo vrij zouden zijn als een vogel in de lucht? Als mensen een vette gratis worst krijgen voorgehouden worden ze opeens blind voor de werkelijkheid en vergeten wie de autoriteiten zijn en hoe machtig de overheid wordt met het verstrekken van een basisinkomen. Mensen realiseren zich niet welke gevolgen dit kan hebben en de overheid daarmee het recht kan nemen om mensen te dwingen zich volledig te onderwerpen aan de macht.

    9 likes
    • Ach gut toch, weg met jouw…

      Veel minder erg als nu zal het er niet door worden toch met die macht van de overheid en het “slaafs” zijn?

      Een onvoorwaardelijk basisinkomen dat de basisbehoeften dekt geeft binnen een democratie meer sociale mobiliteit, sociale rechtvaardigheid en schept kansen voor de vrije individu. In ieder geval meer als nu. Dus ook binnen de liberale ideologie zou dit uitstekend passen.

      De overheid is niet het probleem, het is ook niet de oplossing. De overheid is simpelweg een vehikel waarmee we onze individuele vrijheid kunnen vergroten en collectief kunnen regelen wat we willen, gezamenlijk!

      “Vindt U dat ieder mens op aarde (te beginnen in NL) onvoorwaardelijk recht heeft op invulling van de basisbehoeften?”
      Een minderheid van mensen die zeggen dat het onmogelijk of verwerpelijk is: Gebruik Uw voorstellingsvermogen!

      14 likes
      • @jaap,

        Een basisinkomen is een herhaling van zetten en is een leuke en andere alleraardigste verpakking met ouderwetse socialistische rooftocht als inhoud.

        En waarom zou iemand een recht moeten hebben, zolang het vanzelfsprekend is dat een overheid geld mag roven van een ander, hoe kun je spreken over een basisrecht als aan de andere kant onrecht wordt gepleegd. Geen recht op vrijheid en zelfbeschikking, maar wel recht op een invulling van een basisbehoefte door roof? Hoe ziek is dit systeem aan het worden? Maar vooral, hoe ziek moet je zijn dit te geloven en het te willen promoten of te verdedigen? Over perfecte slavernij gesproken.

        2 likes
        • Daar hebben we de uitstervende libertarier onder ons weer…

          Libertarisme is een zeer extremistische variant van de liberale ideologie die wordt aangehangen door delen van de VVD en D66.

          Het libertarisme heeft de idiote gedachte dat de overheid het probleem is voor alles wat er mis is.

          Maar ja, de overheid is niet het probleem, het is ook niet de oplossing. De overheid is simpelweg een vehikel waarmee we onze individuele vrijheid kunnen vergroten en collectief kunnen regelen wat we willen, en in welk collectief dan wel.

          De afgelopen jaren is het antwoord “steeds minder overheid” door het “aan de markt” over te laten.

          Libertarisme gaat veel verder en wil eigenlijk uitsluitend “non agressie” regelen via een collectief en verder alles overlaten aan de individu.

          Mensen die het libertarisme aanhangen gaan uit van “het recht van de sterkste” en “natuurlijke selectie”.
          Dat mensen van nature sociale groepswezens zijn (of in libertarier term “kuddedieren”), daar wordt door hen ook aan voorbij gegaan.

          In het streven naar echte vrijheid voor iedereen (liberalisme) spelen ook zaken als het scheppen van kansen, het vergroten van sociale mobiliteit, en sociale rechtvaardigheid een rol. De Libertarische Partij maakt zich om die zaken geheel niet druk, libertariers zijn daarmee een soort dinosaurussen in een moderne maatschappij. Vanuit het liberalisme gezien is een onvoorwaardelijk basisinkomen daarom zeker wel een mogelijkheid.

          Nu maakt mij liberalisme of socialisme niet zoveel uit, het zijn beide eenzijdige principes die in het Aquarius tijdperk niet kunnen blijven bestaan zonder fundamentele aanpassingen. In de huidige overgangstijd is het echter wel mogelijk dat zowel de socialisten als liberalen en al wat daar tussen zit, het onvoorwaardelijk basisinkomen omarmen.

          Een grote meerderheid van de mensen zal meteen JA zeggen als je vraagt:
          “Vindt U dat ieder mens op aarde (te beginnen in NL) onvoorwaardelijk recht heeft op invulling van de basisbehoeften?”

          Een minderheid van mensen die zeggen dat het onmogelijk of verwerpelijk is: Gebruik Uw voorstellingsvermogen!

          19 likes
          • @jaap,

            Lekker vooringenomen, want waar heb ik gezegd libertarier te zijn of één of ander libertarisch idee aan te hangen?

            Het gezonde verstand zegt meer dan genoeg, geld afnemen, ook door de overheid, van een ander onder welke noemer dan ook is altijd nog diefstal en dat deze mening toevallig ook uit de libertarische hoek komt, dat zal wel, maar ik ben niet bevlogen door een opgedrongen mening, maar heb mijn eigen visie op zaken.

            Libertariers hebben overigens goed door hoe vies de vork in de steel zit en hebben al veel goede ideeen onder de man en vrouw gebracht, daar is nog veel van te leren. En wat je daar aanhaalt over het recht van de sterkste is totale quatsch, want niemand zal in een libertarische en weldenkende wereld ook maar iets te kort komen en is een minimale overheid die dan in dienst van de burger degene die op zaken zal toezien bij de zieken en zwakkeren.

            ik merk dat veel mensen altijd nog graag zien hoe anderen worden bestolen door de overheid en daarvan mee denken te mogen profiteren. Wat een een jammerlijke illusie, want de overheid is niet voor deze mensen, maar altijd nog voor het grote geld en de corporaties.

            Gestolen goed gedijd niet, heel simpel, heel duidelijk dat op termijn diefstal nooit werkt en een bestolen mens ook weer een hulpbehoevende zal worden. Maar wellicht is dat ook de bedoeling, want zodra iedereen gelijke arm is, is ook iedereen gelijk te sturen en gelijke slaaf. Mensen helpen en mensen kansen bieden is altijd oké, de rest is diefstal.

            2 likes
        • @weg met jouw

          Je nickname geeft een zeer negatieve inslag aan. Je basisemoties zullen wel voornamelijk bestaan uit boosheid, teleurstelling, verdriet en dergelijke. Dat mag allemaal zijn plaats hebben.

          Ook als je vindt dat je eigenlijk niet moet bestaan zoals je nickname zegt. WE HOUDEN VAN JE met z’n ALLEN ! Je bent echt goed zoals je bent ECHT WAAR.

          https://www.youtube.com/watch?v=lS2nX4fuzqc

          5 likes
          • @rik,

            Wat bazel je nu over een nick, de nick verwijst naar de overheid die graag ziet dat de autochtone bevolking plaats maakt voor een geheel nieuw te importeren mens die de EU met religie en onvrijheden komt bestoken en vervangen van onze vrijheden met geld van the pigs. Vandaar, “weg met ons” is ook weg met jou! Een basisuitkering voor nieuwe Nederlanders zal ook wel een heel goed idee zijn, help de halve wereld aan een huis en geld in NL en val zelf dood!

            0 likes
        • Misschien onverwacht voor je. Maar de Socialistische Partij (SP) heeft z’n bedenkingen bij een basisinkomen….
          Quote:

          Maar het gelijk verdelen van geld over mensen die het wel en niet nodig hebben kun je niet socialistisch noemen. Het basisinkomen belooft een individualistisch oplossing voor een collectief probleem. Uitvoering van die belofte is armoede. Armoede moeten we op een solidaire manier bestrijden. Niet de pot van armen verdelen onder allen, maar de vette pot van enkelen verdelen onder wie het wel nodig hebben.

          3 likes
  5. IEDERE Nederlander betaalt nu al €700 pp aan de Grieken.
    Dat dat land maar z’n zaken omgooit. In Griekenland kunnen mensen met 52 of zo al met pensioen. Mogen wij lekker voor die luilakken blijven betalen. Fight de corruptie. Belast de rijken daar!
    Dat basisinkomen gewazel van Varoufakis is niets anders dan een verkiezingsstunt.
    Belachelijk voor woorden dat wij die bananenrepubliek steunen!

    4 likes
    • Beste Emka, verdiep je eerst eens in een onderwerp alvorens met commentaar te komen. Het basisinkomen wordt al enige tijd door vele gerespecteerde groepen gepromoot als een deel van de oplossing voor de huidige economische problemen.

      14 likes
    • Zijn de burgers in Griekenland corrupt?
      Of is daar een laag in de bevolking die corrupt is?
      De bovenlaag daar is weg, met hun jachten en geld na jagen!
      Die hebben het land zeker met corruptie leeggezogen en met de subsidies uit Brussel er van door.
      Hoe kan het dat er mensen zijn die hier reageren met dat elke Griek wel corrupt moet zijn?
      Wat denk je hoe corrupt het bedrijfsleven hier in Europa is waardoor wij steeds maar weer hogere lasten moeten betalen. Het bedrijfsleven heeft de macht inmiddels, de regeringsfunctionarissen zijn de lobbyvolgers geworden die veel geld en mooie beloftes krijgen voor een mooie baan in Brussel, en een goeden pensioen. Enorme bedragen aan belastingontduiking door bedrijven verdwijnt.
      Voor elk een is een basisinkomen zeer wel mogelijk. Het ligt maar net aan hoe je gaat delen.
      ‘Je’, is de elite, bedrijfsleven, regeringsambtenaren, lobbyisten etc.

      4 likes
  6. De Grieken hebben toch allang een basisinkomen? Ze krijgen elke keer geld van de EU en hoeven daar niets voor terug te doen. Ja, op papier wel, maar in de praktijk gebeurt er natuurlijk weinig tot niets. En toch trekt Europa telkens weer de knip! 🙂

    De grootste voorstanders van het basisinkomen zijn doorgaans het wandelende bewijs dat een basisinkomen een héél slecht idee is. Het zijn ofwel types die dan meteen geen fluit meer gaan uitvoeren en niets bijdragen aan de bekostiging van dat basisinkomen of het zijn lui die pretenderen erover nagedacht te hebben en dan met een heel idealistisch roz-bril-gekleurd plaatje komen en geen enkel ook hebben over hoe mensen en politici zich in de echte wereld gedragen. Type ‘idealist’ dus. Luie uitkeringstrekkers en wereldvreemde idealisten, dan krijg je dus vanzelf een soort van ehm… Griekenland.

    5 likes
    • @Rowell

      Enig idee hoeveel jeugd werkelozen er zijn in de EU? Bijna 6 miljoen mensen, 6 miljoen individuele levens die in deze tijd naar de knoppen gebracht wordt!

      Denk je echt dat die allemaal weer aan het werk kunnen en moeten om te voorzien in onze welvaart?
      Denk je echt dat het allemaal luie gasten zijn die niks willen uitvoeren of dat het een stelletje idealisten zijn met een roze bril of een combinatie ervan?
      Denk je echt dat zonder overheid die 6 miljoen mensen ineens weer aan het werk zullen zijn?

      Kom toch eens uit je ivoren torentje, want binnenkort zal een groot deel van die jeugd de overproductie aan Kalasnikovs gaan kopen voor 250 euro per stuk. Weg toren…

      12 likes
      • Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen Rik? Een basisinkomen moet worden ingevoerd, omdat er jeugdwerkloosheid bestaat? Je weet toch wel hoe werkloosheid werd ‘opgelost’ in de landen waar men het basisinkomen daadwerkelijk heeft ingevoerd – d.w.z. de communistische landen? Men voerde gewoon allerlei nutteloos werk in en deed helemaal niets aan verbetering en innovatie. Het gevolg: massabureaucratie, corruptie en een chronisch gebrek aan zaken die daadwerkelijk nuttig voor de gewone bevolking waren zoals eerste levensbehoeften. Maar de werkloosheid, die was toch maar mooi opgelost met dat basisinkomen.

        Totdat de boel failliet ging natuurlijk.

        3 likes
        • Wat een vreselijk domme redenatie. Ten eerste wordt het onvoorwaardelijke basisinkomen dat de basisbehoeften dekt, ingevoerd in een DEMOCRATIE. Niets te maken met communisme dus….

          Ten tweede zorgt het basisinkomen ervoor dat de overheid kleiner wordt. Uitvoeringsorganen en “regeltjes controleurs” zijn significant minder nodig. Minder bureaucratie dus.

          Ten derde, deze 6 MILJOEN JEUGDIGDE EU WERKELOZEN hebben steeds minder uitzicht op een fatsoenlijk bestaan. En dat met vaak een goede opleiding en de handen en voeten op de juiste plaats.

          Welke boel is er nu eigenlijk failliet?

          Maar ik weet dat ik tegen @Roswell dovemansoren praat!

          6 likes
          • @Roswell

            Zoals gedacht heb je alleen maar slechte bronnen.
            En mocht het uiteindelijk toch bewaarheid worden, zal dat alleen maar leiden tot geweld om het te manifesteren.

            http://bedingungslos.ch/category/news/

            4 likes
          • Japie japie toch. Een basinkomen zou opeens werken als het ‘democratisch’ wordt ingevoerd? Democratie: 2 wolven en een schaap bepalen wie het avondeten wordt. Meeste stemmen gelden! 🙂

            Slecht nieuws voor je: in Zwitserland is het basisinkomen geheel democratisch per referendum weggestemd. Zwitsers kunnen dan ook goed rekenen!

            Het basisinkomen faalt niet omdat het in een communistisch land werd ingevoerd (en ik had het overigens over werkloosheid – niet het basisinkomen!) maar omdat het economisch niet klopt.
            Dat staat nog los van het feit dat het basisinkomen een nog grotere afhankelijkheid van de staat veroorzaakt – noem dat maar ‘democratisch’.

            Verder ben je een schoolvoorbeeld van de idealist: iemand die niet weet hoe burgers en politici in de echte wereld werken. Jij denkt serieus dat de overheidsbureaucratie afgeschaft wordt bij invoering basisinkomen? Dat weet jij totaal niet hoe de overheid werkt. Die regeltjeconstroleurs en uitvoeringinstanties gaan gewoon iets anders verzinnen waardoor ze heus nog nodig zijn – ‘liefst nog met een paar man extra’.

            Laat ik het maar gewoon ronduit zeggen: iedereen die serieus denkt dat een overheid ‘om niet’ geld gaat uitgeven aan burgers zonder controle en regels en vervolgens massaal regelgeving gaat afschaffen en ambtenaren naar huis stuurt, die is volkomen van lotje getikt. Dit is precies het tegenovergestelde van hoe de staat ‘hardwired’ is en gaat dus NOOIT gebeuren. Droom vooral door!

            1 likes
        • Daar komen we WEER met de ONZINNIGE vergelijking dat het basisinkomen ook maar iets te maken heeft met communisme. Verder lees ik in jouw commentaren altijd alleen maar “waarom dingen niet kunnen” en nooit “waarom dingen wel kunnen”.
          Slechte jeugd gehad misschien?

          3 likes
          • Hee Rik, ben je ervaringsdeskundige op het hebben van een slechte jeugd? Of probeer je gewoon de gebruikelijke redenatietruc waarbij de ander een vals schuldgevoel aangepraat moet worden? Vergeet het maar jongen, dergelijke kleutertrucjes maken op mij geen enkele indruk.

            En waarom het basisinkomen niet kan? Omdat het onbetaalbaar is, bijvoorbeeld. Omdat het nietsdoen beloont en werken bestraft. Omdat het leidt tot een grotere afhankelijkheid van de staat. Omdat het in zijn geheel niet tot minder regelgeving en ambtenaren gaan leiden. En je kweekt er alleen maar figuren zoals deze meneer mee:

            http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/12/ger_zit_al_30_jaar_in_de_bijst.html

            2 likes
  7. ´Een basisinkomen zal worden opgehoest door anderen…´ Ga nu niet net doen alsof alle mensen die een vermogen hebben vergaard, dat dit niet opgehoest is door anderen en er dus daadwerkelijk hard voor gewerkt en gespaard hebben. Een vermogen kom je niet zomaar aan met hard werken. Beleggen, aandelen etc. is allemaal rijk worden met je poten op tafel. Dat geld waar ze dat mee doen is weer van ons gestolen met leugens, valse voorstelling van zaken of domweg met gebakken lucht. Zie hoe de commercieele televisie onzin en pauper promoten of hun leven er van afhangt zo schreeuwerig. Dat is dan ook zo want zonder die schreeuwerige campagnes in alle soorten media die je je kan bedenken, en dus gapende onbenullen die nieuwsgierig zijn geworden, waren ze niet binnengelopen. Over roven van de burger gesproken. Dus gewoon terug geven dat geld, zo simpel is het. Of vinden we dat die Bridgets, Geers en Gors en Linda de Mollen echt iets kunnen zodat die miljoenen voor hun WEL gerechtvaardigd zijn? En wij daarom geen basisinkomen mogen hebben? Het is zo krom als een banaan en als mensen vinden dat de zaken rechtgetrokken moeten worden moet je ze horen hoe raar ze dat vinden. Ze vinden daar zowiezo alles wat krom is recht en vice versa. Zeker de botox, bolumia, oftewel gif die de hersens binnengedropen is.

    13 likes
    • @Faith,

      Je wilt profiteren van een ander die je veracht? Er zijn mensen in deze verziekte economische wereld die groot zijn geworden met rooftochten, maar niet iedereen heeft deze inslag en dit nodig om zijn doel te bereiken. Al ik het goed begrijp mogen mensen roven, zolang ze ook maar wat afstaan van hun rijkdom?

      De overheid dwingt iedereen geld af te dragen, zelfs voor de Grieken, de arme Grieken, maar een doorsnee onderneming dwingt mij niet en kan ik altijd nog zelf bepalen met wie ik zaken doe.
      Het is de overheid die corrumpeert met de grote bedrijven, dat wel, maar dat zijn veelal zeer grote bedrijven die jij zo veracht en waar ook jij waarschijnlijk graag zaken mee doet. Kijk maar eens naar je spullen die je hebt, die komen niet uit de lucht vallen en zijn ontwikkeld door de echt grote bedrijven.

      Als je zo tegen het grootkapitaal bent, waarom koop je dan nog spullen en diensten van grote bedrijven? Want dit zijn juist steeds vaker de bedrijven of ondernemingen die samenspannen met de overheid.

      Er zijn natuurlijk echt nog genoeg kleine en grote bedrijven die oprecht zaken doen en veel mensen aan een goede boterham helpen, hoe erg kan het zijn dat mensen dan vermogen vergaren? En een belegger ligt echt niet met zijn poten op tafel geld binnen te harken, was het maar zo makkelijk, dan zou iedereen het kunnen doen. Als het volgens jou allemaal zo makkelijk gaat, wellicht is dan een basisbelegging wel de oplossing voor iedereen, i.p.v. een basisinkomen of basisuitkering. Geef iedereen met de poten op tafel een belegging!

      2 likes
      • Gezien je reacties kan ik niet anders concluderen dat er je emoties vooral bestaan uit veel boosheid, teleurstelling en verdriet.

        Misschien @weg met jouw is het inderdaad goed om eens een paar maanden te gaan mediteren in de Himalaya of zo… Dan kom je even los van al die stress en emoties.
        WE HOUDEN ECHT VAN JE HOOR.

        https://www.youtube.com/watch?v=lS2nX4fuzqc

        http://www.optizorg.com/loslaten-verdriet-woede-en-teleurstelling

        3 likes
        • @rik,

          WE HOUDEN ECHT VAN JE HOOR

          Wie is we? Zijn er meerdere personen in rik? Wellicht ben je ook nog dokter? En therapeut? En reisleider?

          Basisinkomen is een zoveelste lapmiddel en zal het ook blijven omdat het weer niets toevoegt aan wezenlijke veranderingen, net als een uitkering of PGB of toeslagen, dergelijke voorzieningen zijn excessen en lapmiddelen van een ontspoorde maatschappij en economie en is een zoveelste pleister op een heel zieke patiënt en is een zoveelste symptoombestrijder.

          De hele economie en maatschappij is verrot en door en door ziek en dan gelooft men dat met een zoveelste lapmiddel er weer iets is groots en goeds valt te bereiken??

          1 likes
          • @weg met ons

            Lekker vooringenomen, want waar heb ik gezegd libertarier te zijn of één of ander libertarisch idee aan te hangen?

            Mocht je het nog niet zijn, dan zou ik het snel worden want je past er 100% bij.

            Uitstel van executie is het NIET invoeren van een onvoorwaardelijk basisinkomen dat de basisbehoefte dekt en meebeweegt met de inflatie/deflatie.

            5 likes
          • @weg met jouw

            Ik hoor in ieder geval niet bij ” jouw “ons” “. Want ik denk niet dat ik weg moet en ook niet consequent in tegenstellingen.

            Als je nog niet snapt dat het onvoorwaardelijk basisinkomen een belangrijke helende factor kan zijn voor de “zieke patiënt” dan komt dat omdat je, je er niet voor openstelt.

            Dat je, je niet openstelt dat komt omdat je vooral boosheid, verdriet, teleurstelling en dergelijke uit. Zodra je dat laat varen, zul je zien dat de wereld er heel anders uitziet.

            Verbeter de wereld, houd eerst van JEZELF.

            3 likes
          • @rik,

            Jij een nog een aantal verlichte geesten die denken dat het wiel voor de zoveelste maal moet worden uitgevonden en menen an passant ook nog eens ongevraagd huistherapeutische adviezen te moeten geven doen er slim aan even een waarschuwingsbord te plaatsen bij de molen waar ze voor het laatst hebben gelopen.

            Een basisinkomen is niet anders dan oude wijn in nieuwe zakken, omdat er niets aan het onderliggende probleem wordt gedaan. Klaar, en verder is en blijft het gewoon verdelen van roofgelden, ordinaire diefstal en socialisme dus.

            Het mag nog zo mooi worden gebracht, maar het enige wat verandert is de mate van meer diefstal en geldroof van anderen verpakt in een zoetsappig verhaal. Als je alle problemen in de samenleving en alle economische problemen ziet, dan lossen deze problemen niet op als je mensen roofgeld in de handen drukt, dan zijn het zoethoudertjes waarmee uiteindelijk het onderliggende probleem niet opgelost wordt. Alle problemen die er nu spelen zijn vooral veroorzaakt door corrupte en liegende overheden en (centrale) roofbanken en zolang deze niet worden aangepakt is het roven en verdelen van geld domweg het uitstellen van executie.

            2 likes
    • Zo, ik heb weer heerlijk gelachen vanmiddag. Dank je Faith 🙂 .

      En dan heb je alleen nog de media mensen op de korrel genomen. Zo kunnen we nog wel wat “branches” af gaan waar enkele mensen miljoenen (en meer) verdienen en er helemaal geen reet voor uitvoeren.
      Maar ja, we moeten wat overhouden voor een volgend commentaar 🙂

      Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

      2 likes
  8. Over 15 jaar hebben wij:

    Een basisinkomen
    Een wereldrechtbank
    Een regeringen overziende wereldregering (NWO ja, iedereen weet dat die uiteindelijk komt.)
    Een wereldmunteenheid
    En word er hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe gedefinieerde taal waarin bureaucratie een stuk lastiger word)

    Geloof me niet, maar onthoud dit en kijk er over 15 jaar eens naar.

    De natuur word verwoest, bloed stroomt als rivieren, mensenrechten worden massaal geschonden.
    En dit is niet allemaal dankzij de “illuminatie” dit zijn mensen die veel worden beschreven als narcisten en psychopaten.
    Zo gaan velen van ons om met vrijheid, iedereen heeft zijn eigen idee van goed en kwaad.

    Als mensen bv dieren niet zien als iets moois, zullen zij het rechtvaardig vinden deze te vermoorden en gebruiken als simpele producten. Zij zien het niet, dus vinden ze wat zij doen rechtvaardig.

    Zogenaamde “slechte” mensen doen er alles aan te krijgen wat zij willen. Goede mensen hebben het te druk met hun eigen leven en verantwoordelijkheid.
    Zolang we niet in staat zijn onze eigen problemen onder elkaar op te lossen met respect en begrip, en alles nog gaat op basis van ego.
    Zijn we helaas afhankelijk van regeringen.

    Begrijp me niet verkeerd. Mensenrechten, respect, vrijheid en begrip zijn voor mij het allerbelangrijkst.
    Maar ik ben het er mee eens dat een wereldregering met rechtbank onze beste kans is op een vorm van orde in onze wereld die we allemaal graag zouden zien.
    En het klopt, machthebbers uit rijke landen zullen hun macht koste wat kost willen behouden.
    Maar als je goed kijkt, zijn deze kortzinnige machthebbers niet meer in controle van de rijke landen.
    Rijke landen bestaan niet meer, het is een clusterf*ck van schuld. Veroorzaakt door angst en hebberigheid.

    Het is geen toeval dat alle landen bedolven worden door schuld.
    Als alle regeringen wankelen op hun fundering (zoals ze nu doen) zal er massale ontevredenheid komen, en massale opstanden tegen de huidige machtsstructuur en willen we “change”

    Als we geweld gaan gebruiken maken we het ze een stuk makkelijker.
    Je kan op YouTube terugvinden dat ze de inwoners van aarde 2 opties hebben gegeven.
    Wij gaan met zijn allen de handen in elkaar slaan om hier het beste van de maken.
    Of we blijven ons oude zelf en gaan met hun oppermachtige militaire complex vechten.

    Redelijkheid is alles, en dat is ver te zoeken.
    Ik vrees nog altijd het ergste.

    Het feit dat ‘breakthesystem’ na het fiasco in den haag 27-01 het nog eens wil proberen met genoeg mensen om door de politie linie heen te breken bevestigd mijn angst.

    3 likes
    • Voor de Franse Revolutie dacht de gevestigde orde ook dat het gepeupel nooit zou kunnen winnen.

      Maar pas op, als dat gepeupel zich goed weet te organiseren kan geen militair complex daar tegen op.
      We zullen de piramide is gaan omkeren als er niet wordt geluisterd.

      15 likes
    • ja dnnnoz ,
      nog even dit, je leeft in een angstig wereldje , dat blijkt wel wat je schrijft, en voorspelt in de toekomst, let maar eens op over 15 jaar? zoals je al eerder heeft geschreven, dat ik een huis met Chinese spullen heeft, zit je er al naast , laat staan over 15 jaar,en dat je de mensen nu wil laat geloven dat het 15 jaar verder een wereld munt heeft , je leidt echt aan helderziendheid met angst, waarom zal mensen jou angst ,de Hunnen worden, ja er zijn een hoop mensen die met je mee kan denken, ook zij zijn angstig voor de toekomst, er zit wel een heleboel in van wat je schrijft, het kan waar zijn, maar jouw angst ,is dat je deze wilt weerspiegeld wil zien in anderen als een bevestiging voor jou angst, angst is niet altijd een goede raadgever het kan mensen aanzetten tot geweld, en ook tot geestelijke angst voor de toekomst, Pas op met wat je schrijft.
      Jou vrees hoeft niet de andere Zijn vrees te zijn..
      Zet eens iets neer zonder angst voor wat dan ook..
      helderziend voor de toekomst ,ja dat kan veel angst geven, komt uit angst niet alle dingen daaruit voort..
      geweld, oplichting enzv. De Ego die nog veel meer Ego vormt, Zijn bestaan staat op het spel,
      De macht van kennis is het gebruik van de Ego die uit angst zijn bestaan wil verzekeren ,het kan niet zonder dat leven, het houd daarom ook de angst in het zadel , jou Ego is er een van angst , die zich wil weerspiegelen naar anderen , Ego is een macht die wil heersen door kennis, liefde dood alle kennis,
      dan is er vrede.. maar daar zal het Ego en de angst niet zo blij mee zijn ,,want het is haar leven..

      1 likes
  9. Jeetje, er zijn er hier die echt niet snappen dat geld uit het niets komt….
    Als je “wilt” gaan werken voor iets dat een private partij simpelweg met 1
    druk op een knop 10000 Miljard Schuld maakt, dan ben je echt knettergek!

    Als het IMF, ECB en BIS op deze manier de aardkloot van gratis zieke schuld
    voorzien, dan heeft een individu ook recht om op deze manier aan zijn
    inkomen te mogen geraken. Waarom mogen enkele privaten partijen dit wel
    en de massa niet?

    Kijk, hier gaat het al fout! Vraag je eerst een af hoe het nu werkt?
    Zij wel, wij niet? Dit accepteert U? Nou dan is de wereld echt ver heen!

    Als je werkelijk niet begrijpt dat al het “geld” (ik lees schuld) op deze aardkloot
    uit het -niets- is gekomen door private partijen en “wij” (lees de massa)
    hebben hier een bepaalde verantwoording in, dan pas ik!

    Maar ja, tot nu toe wil de massa op deze aardkloot niet ontwaken dat er
    een kleine Elite is die alle weelde en rijkdom uit het niets kunnen laten ontstaan.

    AL HET GELD ONTSTAAT UIT HET NIETS!! WORD WAKKER!!

    7 likes
    • Een centrale bank kan geld creëren uit het niets, maar het geld heeft alleen waarde als er een productieve maatschappij tegenover staat. De centrale bank van een straatarm Afrikaans land zou iedere inwoner op papier miljonair kunnen maken, maar het zou in de praktijk niet tot een stijging van de welvaart leiden als de productiviteit achter blijft. Sterker nog, het zou het land juist nog meer in de armoede storten. Zie o.a. het effect van hyperinflatie in Zimbabwe.

      En stel dat het wel mogelijk is om iedereen in de praktijk miljonair te maken, dat zou desastreus zijn voor het milieu. Als iedere inwoner op aarde eenzelfde levensstandaard zou hebben als een Europeaan of Amerikaan, dan zijn de gevolgen niet te overzien. De aardse grondstoffen raken dan in mum van tijd op. Die zijn immers eindig. Het klinkt hard, maar voor het milieu is het goed dat slechts een klein deel van de mensheid rijk is. Als iedereen op aarde een auto, een groot huis, een iphone en een vleesrijk dieet zou hebben, dan is dat een catastrofe.

      2 likes
  10. Een basisinkomen zal worden opgehoest door anderen en zal daarom ook ten koste gaan van anderen. Het banken- en overheidssysteem is totaal corrupt en zolang het systeem zo draait zal alles wat men bedenkt of wil invoeren inzake uitkeringen en geld weggeven dat toebehoort aan anderen uiteindelijk altijd ten koste gaan van iedereen en zal het hele systeem daardoor alleen maar corrupter en crimineler worden dan het nu al is.

    Oplopende onaflosbare schulden geven al aan dat het systeem failliet is en we ons klaar mogen maken voor toekomstige rooftochten van de overheid met meer roven en het verdelen van andermans geld, maar dan vooral verdelen onder en voor zichzelf.

    Zonder corrupt overheidssysteem zou men helemaal geen basisinkomen nodig zijn, dan zou men voor zichzelf kunnen zorgen en baas zijn over eigen geld en leven.

    Iemand bezit gespaard vermogen (voor later en voor eventuele slechte tijden) en de overheid bedenkt dat iedereen een basisuitkering!!! (basisinkomen???) moet hebben en pakt het grootste deel af van degene die heeft gespaard en gesabbeld en altijd zuinig heeft geleefd om daarmee zijn oudedagvoorziening op te bouwen, maar wordt plots geconfronteerd met een rooftocht van de overheid die wil verdelen en heersen, dan noemen we het rechtvaardig en stimuleren we de overheid ook nog dit vooral zo te doen, we juichen zelf diefstal door de overheid toe!

    De oplossing is dat we af moeten van een overheid die niet kan bestaan zonder het roven van de burger zijn geld en we moeten af van een overheid die niet om kan gaan met ons afgeperst geld en meent dat dit geld over de balk gesmeten moet worden of denkt te moeten oorlogvoeren en denkt baas te zijn over ons, maar vervolgens een onderdanige rol aanneemt ten aanzien van Brussel en Washington, we moeten naar een minimale overheid die er voor ons is en niet andersom en die goed en zuiver werk verricht voor ons en in dienst is van de burgers en ondernemers.

    4 likes
    • Daar hebben we weer zo’n uitstervende libertarier die niet wil inzien dat de wereld echt anders is als pak m beet 300 jaar geleden.

      Jouw rede is al zo vaak weerlegt dat ik verder niet de moeite meer neem dat nogmaals te doen.

      8 likes
      • @jaap – Uitstervende libertarier??? Verzin je altijd zelf dingen en maak je er dan een eigen verhaal van? Pas jij nu maar op dat jezelf niet uitsterft met je rare reacties.

        0 likes
  11. Elk mens hoort recht te hebben op de 5 treden van de piramide van Maslow, de rest is bij zaak.

    Maar we stoppen een ander mens in hokjes. Ondanks dat we 1 soort zijn…

    10 likes
  12. Eigenlijk heeft ieder gezin recht op een stuk vruchtbaar land waarmee ze voor hun kostwinning kunnen zorgen. Dit is een Goddelijk en een Aards recht dat ons is verstrekt door de 5 elementen: ether, wind, vuur, water, aarde. Elk mens heeft het recht op deze 5 Goddelijke elementen, w.o. dus een stuk vruchtbaar land (aarde) om in z’n levensbehoeften te voorzien. Dit is dus een soort gegarandeerde basisinkomen aan ons, door God (of de Natuur, zo je het wilt noemen) gegeven.

    Aangezien regeringen al het land zelf hebben ingepikt en daarmee dus ook onze basisinkomen in de vorm van vruchtbaar land en de 4 andere elementen, zijn zij verplicht, in return, ons een geldelijke basisinkomen te bieden. Zo niet, dan is dit pure diefstal, fraude en oplichting!!

    9 likes
  13. Geen slecht idee, ook al geldt HET voorlopig alleen voor ‘ een basisinkomen voor werknemers tussen 50 en 65 jaar ‘.

    8 likes
  14. Bijzonder dat sommigen van de reaguurders hier de toekomst kunnen voorspellen. Zouden jullie veel meer mee moeten doen! Als je die gave slim inzet kun je een vermogen vergaren waarmee je heel Griekenland en Nederland van een basisinkomen kunt voorzien. Heb je geen overheid voor nodig!

    0 likes
    • Ach ja, Henkje, het begint allemaal met een (toekomst-) visie. Iets dat de laatste decennia steeds minder aanwezig is in de politiek en de gevestigde intelligentia. Het is alleen nog Markt, Markt, Markt, Geld, Geld, Geld. Zo’n 300 jaar oud libertarier gedachtegoed helpt ook niet echt mee aan een betere toekomst voor ons ALLEN.

      4 likes
      • De laatste zullen de eersten zijn!

        Wel erg om te zien dat vele commentatoren het “wel leuk vinden allemaal”.
        En nog erger zijn de “politiek correcte antwoorden”.

        Zo leuk is het niet! De sociale onrust zal als een wervelstorm om je oren slaan.
        LPF (Pim Fortuijn) kwam uit het niets, maar de volgende wervelstorm zal VELE MALEN GROTER EN SNELLER zijn en de gevestigde orde overslaan.

        We hebben geleerd uit het verleden!

        4 likes
  15. Als ik op mijn 50e een basisinkomen zou krijgen (zeg maar een soort AOW) dan zou ik juist serieus overwegen om te stoppen. Wat is dit voor onzin. Die grieken kunnen al jaren mooi feest vieren van ons geld, nooit belasting betalen maar wel tegen ons klagen. EU zet volken tegen elkaar op ipv vrede te brengen.

    5 likes
    • En zo is dat, hartelijk dank. De Grieken zijn de afgelopen 200 jaar al zes keer (!) failliet gegaan en nu gaan we hun zeker wel op hun mooie beloftes geloven? Dat is hetzelfde als een junkie zijn drugs geven en dan geloven dat ie het daarna ‘echt nooit meer zal doen’. Hoe meer geld je naar zo’n land stuurt, hoe inventiever ze worden om het achterover te drukken.

      1 likes
  16. Mooi idee alleen gaat dit niet werken zolang de banken hun macht nog hebben.

    5 likes

Geef je reactie op Zonnemax Annuleer reactie

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

Het ware doel van de stikstofcrisis, CO2-crisis en woningcrisis. Waarom al het 'crisisbeleid' tot hetzelfde leidt

Het ware doel van de stikstofcrisis, CO2-crisis en woningcrisis. Waarom al het ‘crisisbeleid’ tot hetzelfde leidt

Door Pieter Stuurman: De stikstofcrisis, de CO2-crisis, ...

De top van de piramide: slechts 4 bedrijven controleren de wereld, maar je hebt er waarschijnlijk nog nooit van gehoord

De top van de piramide: slechts 4 bedrijven controleren de wereld, maar je hebt er waarschijnlijk nog nooit van gehoord

Er zijn een aantal families die de ...

Ervaar de diepste
ontspanning ooit
  • Voel je snel 100% beter met de heerlijkste, diepste ontspanning ooit
  • Geniet snel van een fijne, intens diepe rust en krijg meer energie
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk nieuwsbrief. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van Trancewerk.nl. Zij stellen de sessie 'Diepe Ontspanning' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox en open de e-mail.

Klik op de bevestigingslink en je ontvangt binnen enkele minuten instructies...

Heel veel plezier!


P.S.: Dit geschenk kost normaal € 49,99.
Je krijgt dit gratis, omdat je je aanmeldt op de Trancewerk nieuwsbrief. Dit is 100% vrijblijvend, kost niets en je kunt je altijd weer afmelden.
Leer wat de échte oorzaak is van je overgewicht en los dit op
Bijna klaar...
Ontdek waarom een dieet NOOIT blijvend werkt en wat wél werkt
Krijg onbetaalbare tips en trucs die tot een permanent slank lijf leiden
Je meldt je hiermee aan op de 100% gratis en vrijblijvende Trancewerk HypnoSlank e-cursus. Je kunt je altijd weer afmelden.
Trancewerk stuurt gegarandeerd nooit spam en je gegevens blijven beschermd.
50%
Dankjewel voor je aanmelding.

Er is een e-mail verstuurd met een bevestigingslink.

Deze e-mail is afkomstig van
Trancewerk.nl. Zij stellen de e-cursus 'HypnoSlank' gratis ter beschikking.

Ga naar je mailbox, open de e-mail
en klik op de bevestigingslink en je
ontvangt binnen enkele minuten
les 1...

Heel veel plezier!


P.S.: Met deze gratis e-cursus loop je
het 'gevaar' dat je binnenkort je
garderobe kunt vervangen met
kleinere maten!
REGISTREER JE VOOR DIT WEBINAR
Wanneer?
donderdag, 13 juni 2019
20:00 uur
Wie?
*
*
Je gegevens zijn naar de organisator gestuurd. Je wordt verder via e-mail op de hoogte gehouden.