Het Voedingscentrum, dat grotendeels wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid, geeft voorlichting over voedsel aan de bevolking. Veel consumenten vertrouwen blindelings op de informatie van het Voedingscentrum.
Begin maart dit jaar sprak het Voedingscentrum zich uit over de hype rond superfoods: producten zoals gojibessen, cacaobonen, hennepzaad en tarwegras. Door het hoge gehalte aan voedingsstoffen zouden ze uiteenlopende ziektes en ongemakken voorkomen. Het Voedingscentrum waarschuwde dat ‘zulke wondermiddelen niet bestaan’.
In de slipstream van de hype rond superfoods gaat het bij veel gebruikers ervan om het mijden van de gewraakte E-nummers. Het Voedingscentrum vindt de angst hiervoor onterecht: “E-nummers zijn niet slecht.”
Na deze uitspraken vroegen velen zich af of het Voedingscentrum wel objectief en eerlijk is over eten. Het zou dansen naar de pijpen van de machtige voedingsconcerns. Afgelopen maand was er ophef over de samenwerking tussen het Voedingscentrum en Albert Heijn. Ook was er kritiek op het feit dat een deel van de wetenschappers die onderzoek doen naar voedsel op één campus zitten met FrieslandCampina.
Daar komt bij dat Gerda Feunekes, de nieuwe directeur van het Voedingscentrum, van Unilever komt. Feunekes, die op 1 juli het stokje overneemt van Felix Cohen, werkte vanaf 1996 bij Unilever Research & Development, het bedrijfsonderdeel dat zich inzet voor voedingsonderzoek en productverbetering.
Ook F.J. Olieman, lid van de toezichtsraad van het Voedingscentrum, heeft een flink aantal managementsfuncties bij Unilever gedaan. Hij deed bij de multinational onder meer diervoedingsonderzoek.
Hoewel Cohen van mening is dat voedselfabrikanten niet te veel invloed op het Voedingscentrum krijgen, sijpelen de invloeden van de concerns toch door in het beleid. Zo oordeelt het centrum bijvoorbeeld dat roomboter niet gezonder is dan margarine. Uit wetenschappelijk onderzoek is echter gebleken dat margarine, een belangrijk product van Unilever, ‘chemische troep’ is.
In 2012 won Unilever met Becel Pro-activ Het Gouden Windei, de prijs voor de meest misleidende marketing. Een jaar daarvoor kreeg Unilever ook een Gouden Windei dankzij het product Blue Band Goede Start, ‘het wit waar volkoren in zit’. Twee jaar op rij was het voedingsconcern de grootste misleider.
Sucharit Bhakdi: vaccineren van kinderen is erger dan GENOCIDE
Beelden opgedoken van ‘slachtoffer’ 9/11 dat uit WTC wordt geblazen. Bewijst dit filmpje dat er explosieven zijn gebruikt?
Code rood, 5G wordt onze dood. Zo verliep het protest tegen dit supersnelle netwerk in Den Haag
BBC-verslaggever raakt helemaal de weg kwijt na vaccin. Maken ze ons letterlijk gek?
Lasagne Bertolli zit vol kunstmatige toevoegingen
Zwijgen is voor deze moedige arts geen optie meer: ‘Wat wij aan het doen zijn, is onze eigen mensen schaden’
Langwerpig object gespot op Mars. Volgens deze UFO-jagers is het een schip
Leven we in een computersimulatie? Waarschijnlijk wel, zegt deze professor
Believers verzamelen zich bij ‘buitenaardse piramide met magische krachten’