Het Russische gevechtsvliegtuig dat afgelopen maand boven Syrië werd neergeschoten, is door Turkije in de val gelokt. Dat stelt Pierre Sprey, een zeer gerespecteerde Amerikaanse defensieanalist en medeontwerper van de F-16, in Harper’s Magazine.
Na een uitvoerige analyse van de Russische en Turkse informatie over het incident, merkte Sprey op dat er ‘sterk bewijs is dat de Turken het vliegtuig in een hinderlaag hebben gelokt’. Volgens de analist patrouilleerden de Turkse F-16’s niet langs de grens, maar voerden ze een speciale missie uit. Ze cirkelden een uur lang rond op extreem lage hoogte, in afwachting van Russische toestellen.
“Ze waren zeker niet bezig met routinevluchten langs de grens,” zei hij. De doelen van de Russische straaljager bevonden zich in een gebied op zo’n 8 kilometer van de Turkse grens, vlak bij een belangrijke grensovergang waar stamleden wonen die al-Nusra en IS steunen.
Bijgetankt in de lucht
Doordat de Turkse straaljagers op zo’n 7500 tot 8000 voet vlogen, konden ze niet worden opgemerkt door de Syrische en Russische radars rond de stad Latakia. Als ze routinevluchten uitvoerden, zou je ze op een hoogte van zo’n 20.000 tot 30.000 voet verwachten, aldus Sprey.
Omdat de Turkse straaljagers zich op zo’n 400 kilometer van hun basis bevonden en op lage hoogte vlogen, zijn ze volgens de analist waarschijnlijk bijgetankt in de lucht. Ook dit wijst erop dat ze het Russische vliegtuig in een hinderlaag hebben gelokt.
Eén Turkse straaljager maakte na de aanval een bocht en vloog onder de 8000 voet om opnieuw de Syrische radar te vermijden. Het vliegtuig kwam het Syrische luchtruim binnen om vervolgens naar het noorden te gaan, richting de stad Diyarbakir, en bij te tanken in de lucht, zei hij.
Niet gelijk
Sprey merkte ook op dat de Turkse vliegtuigen het Russische gevechtstoestel niet gelijk uit de lucht hebben geschoten. Ze wachtten rustig af tot de SU-24 acht minuten na de eerste luchtaanval terugkwam en sloegen vervolgens toe.
“Het was niet moeilijk om dit vliegtuig in een hinderlaag te lokken,” zei Sprey. “De Russen hebben de aanval ruim van tevoren gecoördineerd met de NAVO en de Amerikanen.”
Volgens Turkije zijn er verschillende waarschuwingen afgegeven. Sprey zegt dat die mogelijk zijn verzonden op een UHF-frequentie en niet bedoeld waren om te worden gehoord door de bemanning. “Een SU-24 kan geen UHF-signalen ontvangen en dat weten de Amerikaanse en Turkse inlichtingendiensten maar al te goed.”
[Harpers]
Walvissen voeren show op langs Californische stranden (video)
Einde van de banken? Populaire alternatieve munt met gezicht van David Bowie maakt centrale banken nerveus
‘Gevaarlijkste drug van deze tijd’ zit bijna overal in
Annemarie (33): “Ik zie en voel de aanwezigheid van overleden mensen”
Wie heeft deze oude metalen buizen diep in de bergen aangelegd?
Traditioneel Chinees medicijn helpt tegen veroudering
NOS: geprikten kunnen virus even makkelijk doorgeven als niet-geprikten
’90 procent zeker’ dat tombe van Toetanchamon geheime ruimtes bevat
‘Raketaanval op treinstation in Oekraïense stad Kramatorsk was false flag-operatie’