Universum

Planeet met heet ijs en supervloeibaar water ontdekt

Help mee door deze info met jouw vrienden op je social netwerk te delen!

Wetenschappers hebben een nieuw soort planeet ontdekt, een waterwereld die groter dan de aarde, maar kleiner dan Uranus is.

Vaandeldrager van deze nieuwe klasse exoplaneten is GJ 1214b, een planeet die astronomen in december 2009 ontdekten.

Nieuwe observaties met behulp van ruimtetelescoop Hubble suggereren dat GJ 1214b een waterrijke wereld is die wordt omgeven door een dichte atmosfeer.

Piepschuim

“GJ 1214 is anders dan andere planeten,” zei studieleider Zachory Berta van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics in Cambridge in de staat Massachusetts in een verklaring. “Een groot gedeelte van haar massa bestaat uit water.”

Er zijn tot nu toe vele soorten planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt. Zo vonden astronomen een planeet zo licht als piepschuim en een andere zo zwaar als ijzer. Ze hebben ook werelden ontdekt die rond twee zonnen draaien.

Heet ijs

GJ 1214b bevindt zich op 40 lichtjaar van de aarde in het sterrenbeeld Slangendrager. Deze zogenoemde superaarde is 2,7 keer zo groot als onze planeet en weegt ongeveer zeven keer meer. De temperatuur aan het oppervlak van de planeet bedraagt gemiddeld zo’n 230 graden Celsius.

In 2010 lieten wetenschappers voor het eerst weten dat de atmosfeer van GJ 1214b waarschijnlijk voornamelijk bestaat uit water. Ruimtetelescoop Hubble heeft nu de laatste twijfels weggenomen. De bevindingen zijn gepubliceerd in het tijdschrift Astrophysical Journal.

Vanwege de hoge temperaturen en hoge druk vormen zich op de planeet exotische substanties zoals ‘heet ijs’ en ‘supervloeibaar water’.

Bron: Msnbc.com

Vind je deze informatie waardevol?
Deel het met vrienden op je Socials!