De prijs van groente en fruit in de supermarkt wordt kunstmatig hoog gehouden, zo meldt BNR Gezond.
Supermarkten doen dit ter compensatie van het verlies dat ze lijden op de verkoop van bier en wasmiddelen, aldus gezondheidswetenschapper Wilma Waterlander.
Onderwerp van gesprek was de constatering dat gezonde producten vaak duurder zijn dan ongezonde.
Hoe gezonder, hoe duurder
Waterlander, die promotieonderzoek deed naar dit onderwerp, stelde: “Hoe gezonder het wordt, het duurder het eten is. Ik heb gesproken met verschillende supermarktmanagers. Die hebben aangegeven dat ze bewust een grote marge op groente en fruit rekenen. Dit om te compenseren voor het verlies dat ze draaien op wasmiddel en bier. Die worden onder de prijs verkocht, onder andere door de supermarktoorlog.”
Cola goedkoper dan water
Een patatje kost nog niet half zoveel als een salade en een blikje cola is goedkoper dan een flesje water. Wie de eindjes aan elkaar moet knopen, bespaart honderden euro’s als hij verse, biologische groenten en gezond meergranenbrood gewoon in de schappen laat liggen. Met het oog op je portemonnee kun je beter mikken op snelle en makkelijke happen.
Gevolg is dat lager opgeleide mensen die weinig te besteden hebben vaker ziek zijn dan hun beter opgeleide landgenoten. Waterlander beaamde: “Mensen eten veel te weinig fruit en groente en te veel verzadigd vet en te veel zout.”
Uit haar promotieonderzoek is gebleken dat het goedkoper maken van groente en fruit leidt tot ‘een substantiële verhoging van groente- en fruitaankopen’, gaf ze aan. “Dat scheelt een aantal kilo’s groente en fruit per week.”
Maak prijzen 25 procent goedkoper
Volgens Waterlander kan dit resultaat al worden bereikt bij een prijsverlaging van 25 procent. Zij zei over het consumentengedrag in de supermarkten: “We zien dat de gezonde keuze niet de makkelijke keuze is. Het klopt dat je met weinig geld toch gezond kunt eten. Maar je moet wel goed geinformeerd zijn om weerstand te bieden aan alle andere dingen.”
Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, gaf op BNR aan geen voorstander van zo’n prijsverlaging te zijn. “Het is belangrijk dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om een verantwoord voedingspatroon samen te stellen. Maar dat kan nu al voor een prijspeil dat de consument zich kan veroorloven.”
Goedkope weekmenu’s
Ook van Henrieke Crielaard, beleidsmedewerker bij het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel, vindt Waterlanders idee voor een prijsverlaging geen bijval. Crielaard zei tegen BNR’s Harmke Pijpers: “Ik ben van mening dat er voldoende groente te koop is voor weinig geld. In elk consumentenblad wordt regelmatig aandacht besteed aan lekker, gezond en goedkoop eten. En in winkels vindt je receptenkaarten voor zulke weekmenu’s voor minder dan 25 euro.”
Bron: BNR.nl
Gerelateerd:
- Zout en water, geschenken van Moeder Natuur
- Misleidende marketing: Boodschappenkar vol leugens
- Denemarken heeft ’s werelds eerste belasting op vet eten
- Meeste ‘honing’ in supermarkten bevat geen honing
- Britse stad verbouwt eigen voedsel, criminaliteit daalt
Stealing Africa: de macht van een mijnbouwgigant (video)
Het mysterie van Bohemian Grove ontrafeld
KLM mag van rechter nieuwe vliegers niet naar vaccinatiestatus vragen: ‘Dit is een grote overwinning, mensen’
Is de aarde plat? Duizenden geloven dat we op een schijf met een glazen koepel leven
De groene religie als opstapje naar de wereldstaat. Baudet onthult achterliggende doelen van het klimaatbeleid
Advocaat haalt uit naar Marion Koopmans: ‘Effe optiefen nu met jullie virussen en pandemieën’
Kijk: journalist vraagt politicus naar mogelijke Russische betalingen, maar de boemerang komt even terug
Ascentie is net als het gezichtsvermogen van een insect
Van Haga over geheime OMT-opnames: ‘Er staan dingen op die wij en de burgers van Nederland niet mogen horen’