Econoom Wimar Bolhuis van de Universiteit Leiden bewijst wat we altijd al vermoedden: in regeerakkoorden maken politici keer op keer andere afspraken dan zij vol vuur beloofden in hun verkiezingsprogramma’s.
Afspraken die in de regel voordelig uitpakken voor het bedrijfsleven en nadelig voor gewone burgers.
Elke campagne weer beloven politieke partijen een forse lastenverlichting, maar in de formatie wordt dit nooit waargemaakt.
Gouden bergen
Ook het veelbesproken voornemen om de dividendbelasting af te schaffen is geen incident, maar past in een jarenlang patroon.
Bolhuis vergeleek voor zijn onderzoek alle doorrekeningen van verkiezingsprogramma’s en regeerakkoorden tussen 1986 en 2017, van Lubbers II tot Rutte III.
De conclusie: van de gouden bergen die de burger in verkiezingstijd worden beloofd, blijft na de stembusgang weinig over.
Hoger
Gemiddeld valt de rekening voor huishoudens na de formatie opgeteld vier miljard euro hoger uit dan voorgesteld in de verkiezingsprogramma’s.
Bedrijven betaalden in de onderzochte periode gemiddeld juist 300 miljoen euro minder.
Lobbyen
Het onderwijs kwam er gemiddeld 600 miljoen euro slechter af dan in de verkiezingsprogramma’s was voorgesteld.
Bolhuis constateert dat tijdens de verkiezingscampagne de burger centraal staat, aangezien zijn of haar stem bepalend is, maar dat de politieke onderhandelaars in de kabinetsformatie andere belangen hebben en het bedrijfsleven door te lobbyen de besluitvorming lijkt te beïnvloeden.
Boekentip: Elke formatie faalt
[Volkskrant, ANP]
Er staat iets groots te gebeuren op de zon
Wetenschap staat voor raadsel: ‘Reïncarnatie van Boeddha’ kan 10 maanden zonder voedsel of water
Blauwe vinvissen en UFO’s
1500 medisch specialisten in brandbrief aan Kamerleden: geef jonge kinderen geen experimenteel coronavaccin
Eerste Kamer keurt stilletjes wet goed: ‘Stasi zou zijn vingers hierbij aflikken’
Noorse politicus houdt krachtige en emotionele speech: ‘Wij zijn het grote experiment’
‘Coronaspoedwet maakt van premier Rutte een alleenheerser’
De verstrekkende invloed van de farmaceutische industrie: “De echte proefkonijnen zijn jij en ik”
“De situatie is onhoudbaar”: Hoe Big Pharma de ADHD-epidemie creëerde