Gegevens van de vermiste Boeing 777 van Malaysia Airlines, waar de grootschalige zoekactie in de Indische Oceaan op werden gebaseerd, zijn ‘kwijt’. Zowel Maleisië, Australië als satellietbedrijf Inmarsat ontkennen de data te hebben.
Er zijn steeds meer kritische geluiden te horen nu het verdwenen vliegtuig na meer dan 70 dagen nog steeds niet is gevonden. Familieleden van passagiers en wetenschappers willen duidelijkheid over de satellietgegevens. Het zoekgebied in de Indische Oceaan werd afgebakend op basis van gegevens waaruit is opgemaakt dat het toestel nog ongeveer vijf uur heeft gevlogen nadat het van de radar verdween. Er is echter nog geen tastbaar bewijs geweest voor de satellietgegevens.
De Maleisische overheid maakte bekend de data niet te hebben. Het ministerie van Verkeer verwees naar het satellietbedrijf Inmarsat. De Australische overheid vertelde aan CNN niet in het bezit te zijn van de gegevens. Inmarsat stelde dat de data eerder al zijn overgedragen aan de onderzoekers. Luchtvaartexpert Miles O’Brien zei: “Ik weet niet wie ik moet geloven. Je zou bijna denken dat er iets in de gegevens staat dat de wereld niet mag zien.” Volgens O’Brien is het vrij duidelijk dat iemand aan het liegen is.
Hoewel de Maleisische overheid naar eigen zeggen niets te verbergen heeft, werden al geregeld vragen gesteld bij de gebrekkige communicatie van het land. Nadat de Boeing 777 op 8 maart van de radar verdween duurde het 17 minuten voordat de autoriteiten dat opmerkten.
Daarna duurde het nog eens vier uur voordat een officiële zoekactie werd opgezet, zo bleek uit een voorlopig rapport dat het Maleisische ministerie van Verkeer indiende bij de VN. In het rapport wordt met geen woord gerept over wat er tijdens die vier uur al dan niet is gebeurd. Waarom werd pas vier uur later gezocht naar de Boeing?
Eerder deze maand werden ook al vraagtekens gezet bij de inhoud van de lading aan boord van vlucht MH370. Het vliegtuig van Malaysia Airlines was deels gevuld met goederen die niet op het manifest stonden.
Het is bekend dat de laadruimte van het toestel 4,566 ton mangistans bevatte, een exotische bes. Daarnaast vervoerde de Boeing 200 kilo licht ontvlambare lithiumbatterijen. De batterijen maakten deel uit van een zending van 2,453 ton. Het is onbekend waar de rest van deze levering uit bestond.
[Knack]
‘De volgende terreurcampagne tegen de wereld is al in de maak’
Piloot: ‘Bemanning zag fel licht’ (video)
NASA bevestigt dat de aarde een stuk groener is geworden. Deze twee onverwachte landen leiden de opmars
Maurice de Hond pakt OMT-lid aan in Op1: ‘1,5 meter afstand houden is complete onzin’
Vreemd object gespot op Google Earth bij Antarctica. Is dit een gecrasht schip?
‘De patiënten die wij op de ic hebben liggen, zijn eigenlijk allemaal gevaccineerd’
Parlementslid: de strafzaken tegen coronapolitici gaan beginnen
Schokkend materiaal aangetroffen op Hunter Bidens laptop uit de hel
Israël biedt in het geheim hulp aan terroristen. Dit nieuwe onderzoek bevestigt het