Depressie is op de markt gebracht als ziekte om geld te kunnen verdienen aan medicijnen. In het programma America’s Laywer wordt ingegaan op de gevolgen hiervan.
Begin jaren negentig begonnen medicijnmakers een relatief nieuw medicijn te verkopen aan het publiek: SSRI’s. Deze medicijnen zijn ontwikkeld om het serotoninegehalte in het brein te reguleren.
Prozac en Paxil werden in het begin nog nauwelijks verkocht, maar dankzij een slimme marketingstrategie werden ze al snel uitgedeeld als snoepgoed.
Onderzoeken gemanipuleerd
Om te laten zien dat antidepressiva effectief waren lieten medicijnmakers onwelgevallige gegevens weg en werden onderzoeken gemanipuleerd. Uit de weggelaten gegevens bleek dat ze in slechts 33 procent van de gevallen effectiever waren dan een placebo.
Er was alleen één probleem: mensen wisten nog niet dat deze SSRI’s bestonden. Al snel kon je bijna geen tv meer aanzetten zonder te worden gebombardeerd met reclames over antidepressiva.
Verdoezelen
Tientallen miljoenen Amerikanen gingen naar hun dokter om zo’n ‘magisch pilletje’ te halen. In 2015 slikte maar liefst een kwart van alle Amerikaanse vrouwen een SSRI.
Net als de meeste andere medicijnen hebben antidepressiva zware bijwerkingen, die de medicijnmakers tevergeefs probeerden te verdoezelen.
Uiteindelijk werd bekend hoe gevaarlijk en verslavend antidepressiva zijn.
In onderstaande video meer over de gevaren van antidepressiva:
Partij Van Haga vraagt aandacht voor steeds groter wordende olifant in de kamer: ‘Dit is een kwalijke zaak’
Horecaondernemer roept op tot rebellie: ‘Er is geen tweede golf, die wordt gecreëerd’
Het bevat 70 ingrediënten, is kankerverwekkend en wordt gemaakt door McDonald’s
Arts 6 maanden geschorst vanwege videoreeks over coronavaccins: ‘Hallucinant’
Mysterieus meer verschijnt plots in woestijn Tunesië
Complottheorieën over crash vlucht MH17: “Vliegtuig Poetin was doelwit”
Storm van kritiek op Marion Koopmans na tweets: ‘Het gaat u niet meer lukken om de mensen bang te maken’
Franse boer wint rechtszaak van Monsanto
“De situatie is onhoudbaar”: Hoe Big Pharma de ADHD-epidemie creëerde