Menselijk DNA is afgestemd op voedsel dat in de oudheid beschikbaar was, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.
De voeding van traditioneel levende Oost-Afrikaanse volkeren werd vergeleken met het consumptiepatroon van de westerse bevolking.
Westerse vrouwen blijken minder omega 3-vetzuren te eten dan Oost-Afrikaanse vrouwen, waardoor ze tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding een tekort hebben aan deze belangrijke bouwstoffen die het pasgeboren kind onder meer nodig heeft voor de hersenontwikkeling.
Steentijd
Het onderzoek toont aan dat een terugkeer naar voedingsgewoonten uit de steentijd een belangrijke bijdrage kan leveren aan gezond ouder worden.
De vetzuursamenstelling van onze hedendaagse voeding wordt in verband gebracht met typische westerse ziektes. Te weinig inname van omega 3-vetzuren houdt bij volwassenen verband met het ontstaan van hart- en vaatziekten en depressie. Bij pasgeboren kinderen leidt het tot een minder optimale ontwikkeling van het brein.
Oervoeding bevatte bovendien veel minder linolzuur (omega 6-vetzuur) dan westerse voeding. Vandaag de dag wordt verondersteld dat een hoge inname van linolzuur een beschermende werking heeft op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Nieuwe inzichten brengen een hogere linolzuurinname echter in verband met een verminderde aanmaak en inbouw van omega 3-vetzuren in het lichaam.
Suikers
Daardoor kunnen chronische ontstekingsreacties in het lichaam minder goed worden onderdrukt. Deze ontstekingsreacties staan aan de basis van hart- en vaatziekten.
De studie bekritiseert de huidige praktijk om verzadigd vet in voeding te vervangen door koolhydraten. Niet de inname van verzadigd vet, maar juist de inname van snelle koolhydraten (koolhydraten met een hoge glykemische index), zoals suikers in frisdranken en snoep, verhoogt de kans op hart- en vaatziekten.
In oervoeding was verzadigd vet in gelijke hoeveelheden aanwezig als in de huidige westerse voeding terwijl de oervoeding meer eiwitten, maar minder koolhydraten bevat.
Bron: Rug.nl via Hetkanwel.nl
Gerelateerd:
- Oude onderdrukte wijsheid over het verband tussen voedsel en organen
- Vijf natuurlijke manieren om je bloedsuikerspiegel op peil te houden
- Zes verrassende feiten over de zoete aardappel
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Wetenschappelijk bewezen: 10 jaar jonger door aanpassen mindset
Bij omroep Ongehoord Nederland gebeurde nog iets opmerkelijks
Nut griepprik niet wetenschappelijk bewezen
Great Reset: ‘Ze willen een onderklasse van ons maken en niemand komt hiertegen in verzet’
Geheim rapport: Europese Unie legt grondslag voor vierde nazi-rijk
Hoe je Himalayazout kunt gebruiken om de luchtkwaliteit te verbeteren, van je hoofdpijn af te komen en beter te slapen
Britse regering gaat gevangenen VRIJLATEN om plaats te maken voor anti-immigratiebetogers
WHO-baas Tedros ‘vol vertrouwen’ over pandemieverdrag
Is dit verdrag nog erger dan TTIP? “Nog meer dan bij andere verdragen houdt de EU de bevolking dom”