Het Complot

Coca-Cola en Pepsi verlaten conservatieve club na dreiging boycot

Help mee door dit artikel met je vrienden op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

De American Legislative Exchange Council (ALEC) werd bijna 40 jaar geleden opgericht om conservatieve beleidsmakers bij elkaar te brengen zodat ze ideeën konden uitwisselen.

De afgelopen 20 jaar zijn grote corporaties steeds meer gaan lobbyen bij deze denktank om invloed te krijgen op de politiek. Ook zijn het vooral de grote corporaties die lid zijn van ALEC.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png

Volgens National Public Radio hebben frisdrankgiganten Coca-Cola en Pepsi hun lidmaatschap van de conservatieve lobbygroep per direct opgezegd. Belangenvereniging Color of Change begon op woensdag een landelijke campagne waarbij men dreigde Coca-Cola en haar producten te boycotten. Het bedrijf kondigde binnen enkele uren aan het lidmaatschap van ALEC niet te zullen verlengen.

Boycotten

Color of Change probeerde in november 2011 de aandacht op de conservatieve agenda van ALEC te richten. Pepsi verliet ALEC in januari. Color of Change begon woensdag met een nationale belcampagne waarbij vrijwilligers contact opnamen met Coca-Cola en dreigden de producten van het bedrijf te boycotten wanneer het zou beslissen onderdeel van de raad te blijven.

Op woensdag liet Coca-Cola in een verklaring weten ervoor te hebben gekozen het lidmaatschap van de American Legislative Exchange Council (ALEC) op te zeggen. Het is vooralsnog onbekend hoe lang de corporatie betrokken is geweest bij de raad.

PepsiCo was reeds meer dan tien jaar lid van ALEC. Op de vraag waarom het bedrijf ALEC verliet wilde Pepsi geen antwoord geven. Een woordvoerder van ALEC vertelde aan National Public Radio dat de frisdrankgigant financiële redenen had opgegeven.

Transparantie

De twee grootste spelers in de frisdrankmarkt, Coca-Cola en Pepsi, kondigden vorige maand nog aan hun recept voor ’s werelds meest populaire drankje aan te passen nadat de overheid van Californië een ingrediënt op de lijst van kankerverwekkende stoffen had geplaatst. De twee colagiganten zagen zich genoodzaakt over te gaan tot aanpassing van hun recept om te voorkomen dat ze een waarschuwingslabel op de verpakkingen van alle drankjes moeten plaatsen. Zo’n label dat voor kanker waarschuwt zou funest zijn voor de marketing van de producten.

Steeds meer aandeelhouders en investeerders eisen transparantie van corporaties die betrokken zijn bij politieke activiteit. Directeur strategie van Color of Change Gabriel Rey-Goodlatte zei dat transparantie het beste wapen is van progressieve belangenverenigingen die opkomen voor de consument.

Informatie

Op donderdag liet ook Kraft Foods Inc weten haar lidmaatschap van de organisatie op te zeggen. “Ons lidmaatschap van ALEC loopt deze lente af en om een aantal redenen, waaronder beperkte middelen, hebben we besloten het lidmaatschap niet te verlengen,” aldus het bedrijf dat onderdeel vormde van de raad van bestuur van ALEC. De reden is interessant te noemen omdat het bedrijf in 2010 nog $4,1 miljard winst maakte.

Color of Change zal zich blijven inspannen om bedrijven te ontmaskeren die ALEC nog altijd steunen. De groep mobiliseert aanhangers middels een combinatie van email en sociale media.

Volgens Color of Change is informatie in toenemende mate beschikbaar voor investeerders en consumenten. Zodoende zijn ze vaker op de hoogte wat grote corporaties met hun geld doen. Het voordeel is dat organisaties zoals ALEC worden beroofd van de verborgenheid waar ze normaal in opereren.

“Controversiële wetten zoals het onderdrukken van het kiesrecht worden niet gesteund door de meerderheid van de bevolking,” besloot Rey-Goodlatte. “Hoe meer deze initiatieven onder de aandacht komen van het publiek, hoe minder groot de kans is dat ze daadwerkelijk worden aangenomen.”

Bron: Rawstory.com

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je dit interessant?
Deel het met vrienden op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

0 Reacties
Inline Reacties
Alle reacties zien
Back to top button
0
We lezen graag je reactie!x