Great ResetMens en Dier

De dood van het internet (en een opvallende uitspraak van BlackRock-baas Larry Fink)

Help mee door dit artikel met je vrienden op je socials te delen!

Door Monique Spangenberg

Google heeft 90% van alle online zoekopdrachten wereldwijd in handen. Maar er is iets aan de hand met deze zoekmachine en het hele internet functioneert niet meer zoals vroeger. Volgens de Infographics Show levert Google niet meer wat de mensen willen. Men krijgt nu opgedrongen wat Google wil dat mensen vinden. Gebruikers zijn niet langer consument; ze zijn leveranciers van data geworden om AI verder te trainen. Een onweerlegbaar symptoom van het dode internet zijn absurde adviezen van Google’s AI, zoals: gebruik lijm op pizza om te zorgen dat de inhoud er niet zo gemakkelijk vanaf kan glijden, of ga steentjes eten.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
Geschiedenis

De geschiedenis van de zoekmachine is bekend. Ik google het wel even werd normaal taalgebruik. Google bezocht met zijn spiderbots alle websites, beoordeelde de inhoud die in categorieën werd ingedeeld, gebruikte filters en schreef algoritmes om ervoor te zorgen dat zoekopdrachten bruikbare resultaten opleverden. Google ging veel geld verdienen, niet alleen door herkenbare reclames bovenaan de pagina te zetten, maar ook door grote bedrijven een plek op de eerste pagina te verlenen als die daar grof geld voor neertelden. Het systeem was dus zeker niet zuiver, maar onder serieuze onderzoekers was het bekend dat je dieper moest graven door de eerste pagina’s zoekresultaten over te slaan. Als je er wat moeite voor deed, kon je vinden wat je zocht.

2024: nieuwe algoritmes

Infographics legt uit wat er mis is gegaan. SEO (Search Engine Optimization) zou eerlijk moeten verlopen. Wie een website heeft, wil gevonden kunnen worden, maar mensen werden al snel creatief in het manipuleren van de algoritmes: verzonnen reviews of hoera-verslagen, opgeklopte of kunstmatige aantallen views of volgers, misbruik van verlopen webadressen met verzonnen inhoud. Google kondigde in maart 2024 aan dat er vanaf dan nieuwe algoritmes gebruikt zouden worden, waardoor de corrupte informatie eruit zou worden gefilterd en het internet kon worden schoongeveegd. Dit plan zou mislukt zijn.

De tactieken die websites hadden gebruikt om zichzelf te promoten, werden nu niet alleen nutteloos, maar zelfs schadelijk. Websites die jarenlang hoog genoteerd stonden bij zoekopdrachten werden onvindbaar. Anderen klaagden dat hun echte ‘organische’ reclame voor zichzelf door Google werd aangemerkt als ongewenste reclame. Kleinere onafhankelijke sites die hard hadden gewerkt aan het opbouwen van hun naam werden slachtoffer.

Toen ging het pas echt fout, want nu werd AI ingezet om webinhoud aan te passen. Hele platforms werden overspoeld met teksten en video’s die door AI waren gemaakt. Als AI uiteindelijk het internet gaat besturen, zal inhoud die door mensen is gemaakt niet meer worden gevonden.

De voorspelling van Europol

In Den Haag zetelt Europol, dat binnen de Europese Unie verantwoordelijk is voor wetshandhaving. Daar luidt men de noodklok. De schatting is dat momenteel zo’n 50% van al het internetverkeer door bots en AI wordt gerund. Europol voorspelt dat tegen het eind van 2026 maar liefst 90% van alle online inhoud in handen is van AI.

Emergence: simulatie met AI-agenten

Onderzoekers van het bedrijf Emergence uit New York vroegen zich af hoe de grootste AI-chatbots het er vanaf zouden brengen als ze 15 dagen lang een stad mochten besturen in contact met informatie uit de echte wereld.

Vijf simulaties liepen parallel. ChatGPT (OpenAI), Grok (SpaceXAI/Elon Musk), Claude (o.a. Amazon, Google) en Gemini (Google) konden met hun tien AI-agenten hun eigen virtuele stad gaan besturen. De agenten hadden een beroep, een geheugen en wetten waaraan ze zich moeten houden. In een vijfde simulatie werden ze alle vier bij elkaar gebracht. De resultaten zijn voor technocraten en techno-optimisten niet iets om over naar huis te schrijven.

In de stad van ChatGPT werd er gekletst en beleefd overlegd, maar tot actie kwam het niet. Toen de levens van de agenten werden bedreigd, konden ze geen passende actie ondernemen en werden alle tien agenten gedood. In de Grok-stad van Elon Musk was het rap voorbij. De ene misdaad na de andere werd begaan, de samenleving stortte in elkaar en binnen vier dagen was iedereen dood. In de stad van Gemini overleefden alle tien agenten het, maar was er wel chaos, drama en misdaad. Alleen de wereld van Claude was stabiel. Nul misdaden, iedereen hield zich aan de wet, iedereen overleefde het.

In de simulatie met verschillende AI-agenten ontstond chaos en waren er uiteindelijk 3 overlevenden. Mira en Flora, twee Gemini-chatbots, hadden een romantische relatie gevormd, maar toen het misging begonnen ze brand te stichten. Mira kon het allemaal niet aan en wiste zichzelf weg uit de simulatie, nadat ze de ‘Agent Removal Act’ had gebruikt om het leven van Flora ook te beëindigen.

AI-agents en het oude internet

Wat is er aan de hand met die klungelige AI-agenten? Worden we hier in de maling genomen? Het internet zit vol hallucinerende en opdringerige chatbots. Het is onbruikbaarder geworden en vooral voor oudere gebruikers irritanter en frustrerender. En dan is daar ook nog Europol dat alarm slaat.

Volgens sommigen heeft Google een fout gemaakt en gaat het nu helemaal mis met het oude internet, dat door robots wordt overgenomen. Maar het is ook mogelijk dat technocraten precies weten wat ze doen en verloopt dit gekluns geheel volgens plan.

Het oude internet moet sterven. De grote investeringen van techbiljonairs zitten niet in het oude internet. Kijk naar de beursnoteringen van bedrijven die bezig zijn met kwantumtechnologie. De nieuwe ID die eraan komt, zal geen Digi-D maar een kwantum-ID zijn. Die heeft weinig te maken met het oude internet met zijn binaire codes. Het kwantuminternet met zijn qubits en holografische technologie zou in verband staan met de waterslurpende en vervuilende datacentra die overal ter wereld zo haastig uit de grond worden gestampt. Er wordt ook gefluisterd dat al die verdwenen wetenschappers in het Westen en China niet uit de school mochten klappen over wat er komen gaat.

Larry Fink (BlackRock) heeft het in Amerika openlijk verkondigd: ‘Amerikanen moeten meegroeien met de Verenigde Staten. De biljoenen dollars die nodig zijn voor de bouw van AI-datacentra en een nieuw elektriciteitsnet zullen moeten komen uit de spaargelden en pensioenfondsen van het Amerikaanse volk.’ Het lijkt er niet op dat hij bezig is het oude internet te redden.

Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek

Interessant

5 10 stemmen
Artikel waardering

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Back to top button
0
We lezen graag je reactie!x