Natuur en Milieu

‘CO2-neutrale’ zeiljacht van Greta Thunberg verbruikte meer brandstof dan vliegtuig. Spaanse krant legt leugens bloot

Help mee door dit artikel met je kennissen op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Klimaatactiviste Greta Thunberg, die door Time is uitgeroepen tot persoon van het jaar, zeilde onlangs de oceaan over om de klimaattop in Madrid bij te wonen.

Volgens Thunberg en haar team was het een CO2-neutrale reis. Ze liegen.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2025/10/nfn-donatie-2.png

De zeiljacht gebruikte twee motoren om de reis te kunnen maken en verbruikte daarbij zelfs meer brandstof dan een vliegtuig.

Hoge golven

Catamarans kunnen niet recht tegen de wind in zeilen, tenzij je afwisselend over bakboord en stuurboord aan de wind zeilt.

Om rond deze tijd van het jaar de Atlantische Oceaan over te varen heb je motoren nodig, aangezien de wind uit het oosten komt, licht de Spaanse krant ABC toe.

Rond november en december worden schepen op de Noord-Atlantische Oceaan geconfronteerd met hoge golven en een sterke stroming.

Zelfs vissersschepen en olietankers hebben daar moeite mee, aldus de krant.

Twee mogelijkheden

Er zijn twee mogelijkheden: de bemanning van de catamaran beschikt over bovennatuurlijke krachten of de twee motoren zijn gebruikt tijdens de oversteek.

De Volvo-motoren van de catamaran verbruiken normaal zo’n vier liter diesel per uur per motor.

Vliegtuig

Vanwege de slechte omstandigheden lag het verbruik waarschijnlijk twee keer zo hoog, wat neerkomt op acht liter diesel per uur per motor.

Als ze gewoon het vliegtuig hadden gepakt, zouden ze minder brandstof hebben verstookt, stelt de krant.

[ABC]

 

Interessant

Vond je dit artikel interessant?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?
3.7 3 stemmen
Artikel waardering

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Willem
Willem
5 jaren geleden

De Volvo-motoren van de catamaran verbruiken normaal zo’n vier liter diesel per uur per motor? Heb zelf bij Deutz gewerkt en als je uitgaat van 2 200pk diesels van Volvo (heb je minstens nodig en is nog weinig) dan zit je al op minstens 40 liter per motor dus 80 liter per uur voor 2 motoren.

Aravind
Aravind
5 jaren geleden

De info over zeilen die hier in vermeld staat is niet correct. Als je op windy.com kijkt zal je dit ook zelf duidelijk zien:
Het lager gedeelte van de Atlantische oceaan heeft meestal een wind van oost naar west, maar het hoger gedeelte heeft juist een wind van west naar oost ! Dit is heel gekend onder zeilers en hier maken schepen al eeuwen lang gebruik van om in beide richtingen te kunnen oversteken.
Het is dus perfect mogelijk om van new york naar madrid te zeilen zonder motoren te gebruiken!

vriendelijke groet
A

Aravind
Aravind
5 jaren geleden

De catamaran waar het over gaat is een Outremer 45, en deze beschikt over 2x 30hp motoren

Aravind
Aravind
5 jaren geleden

Een eenvoudige rekensom laat zien dat de info in het artikel niet klopt. Stel, dat men enkel op motoren zou gevaren hebben, en diit gedurende de 3 weken oversteek:
2motoren x 4L = 8
8 * 24u = 192 liter
192 x 21dagen = 4032 Liter

Dat terwijl een dergelijke catamaran maximum 400liter tankinhoud heeft…

René
René
5 jaren geleden

Het wordt hoog tijd voor confronterende actie anders blijven die bestuurders hun koppen in het zand steken.
De tijd van een koekje bij de koffie nadert z’n einde.

salvar
salvar
5 jaren geleden

en niemand die luistert .

Karel
Karel
5 jaren geleden

Hopelijk komt dat kreng ooit in een mega storm terecht…

PREDATOR
PREDATOR
5 jaren geleden

Ja , bla bla bla…Welke Greta?

Ron
Ron
5 jaren geleden

Dat kreng wordt wel aangestuurd door de ouders die haar elke therapie ontzeggen.

IIS
IIS
5 jaren geleden

Laten de klimaatmarxisten fijn thuis blijven en de kachel op nul i.p.v. de wereld te willen sturen met hysterie en leugens. Een beter klimaat begint bij jezelf, in de kou thuis en niet achterijk hypocriet op een boot.

Wilma
Wilma
5 jaren geleden

Als alles op milieugebied zou kloppen zou Greta haar land ook nooit verlaten waarschijnlijk, hooguit op de fiets. Het is als tegen een vegetariër zeggen. Het klopt niet wat je doet, want om groenten te verbouwen is bloed- en beendermeel nodig en ook nog koeienpoep en er zou niet genoeg koeienmest zijn, als anderen niet zoveel vlees zouden eten..

André
André
5 jaren geleden

Dat “kreng” (klink bijzonder onvriendelijk niet ?) heeft waarschijnlijk zelf hele goede bedoelingen, misschien zouden we haar persoonlijk eens moeten ontmoeten…Overal kwade tongen … We zijn allemaal (voor en tegen) in de greep van de verdeel en heers techniek (van ? het geld macht etc )

Margie
Margie
5 jaren geleden

Van New York naar Madrid zeilen is sowieso niet mogelijk Aravind

Van het begin AF aan, de 1e zgn solo schoolstaking… is alles gefilmd
https://www.sott.net/article/425867-Surprise-Greta-Thunberg-BIOPIC-reveals-cameras-were-rolling-from-day-one-of-her-viral-rise

Mark
Mark
5 jaren geleden

Grappig dat men wel het verbruik gaat uitrekenen, maar echt bewijs voor klimaat verandering is er gewoon niet ..
En een ieder neemt een schreeuwend kind serieus, het kan toch niet gekker worden hoop ik ?!

Rensk.
Rensk.
5 jaren geleden

Stel dat die klimaattoestand waar zou zijn dan zou je er al niet meer in kunnen geloven door het zien van kinderen, die schreeuwen tegen ouderen dat hun toekomst afgenomen is.

Nou ze leeft nog steeds, heeft een goed dak boven het hoofd en eet er goed van. In tegenstelling van kinderen in India of Afrika, die op de vuilnishopen leven. Die kinderen is de toekomst afgepakt. Verwend kind dat je bent. Het kind heeft het alleen over zichzelf. Dat alleen al is voor mij voldoende om geen woord te geloven van waar dat kind mee geshersenspoeld is door wie dan ook.

Jef
Jef
5 jaren geleden

Wat ik niet begrijp is dat zowat de halve wereld constant op Greta haar kop zit. Het kind probeert gewoon te zorgen voor schone lucht water en aarde.

Als jullie geloven dat diesel inademen goed is voor de gezondheid, er helemaal geen klimaatverandering is, er geen ijs smelt, er geen droogte is, er geen extreme weerssituaties zijn, er geen ecologische problemen zijn en dat de aarde plat is, fijn. Dat is jullie recht in deze wereld.

Maar de collectieve angst dat jullie hebben voor een 15 jarig meisje is geweldig en onbegrijpbaar. Laat dat kind toch gewoon doen. Jullie hebben er toch geen last van?

Tom Zijlstra
Tom Zijlstra
5 jaren geleden

Nep-nieuws en hoaxes komen heel vaak voor bij populisten en klimaatontkenners. Zonder argumenten die hout snijden moet je het wel van misleiding hebben. Bijvoorbeeld over de zeilreis van klimaatactiviste Greta Thunberg over de oceaan. Dat was al bij haar heenreis naar New York, nu weer bij de terugreis naar Lissabon om daar de klimaattop COP25 in Madrid bij te wonen. Ze wilde niet vliegen vanwege de CO2-uitstoot. ‘CO2-neutrale zeiljacht van Greta Thunberg verbruikte meer brandstof dan vliegtuig. Spaanse krant legt leugens bloot’, gnuift de website NineForNews. Met de Spaanse krant wordt een site bedoeld die ABC news heet, maar die je alleen kunt lezen als je je abonneert, en daar heb ik geen zin in. Maar hoe zit het echt? Ik heb het eens uitgezocht.

Het brandstofverbruik van een jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter. Dat is ca. 330 liter per persoon.

De Outremer 45 catamaran waarop Thunberg meevoer heeft 2 x 30 Pk motoren. Volgens het artikel gebruiken die 4 liter/uur per motor. Dat is erg hoog. Mijn eigen 75 hp motor gebruikt bijvoorbeeld 2 liter/uur. De afstand New York – Lissabon is 3300 mijlen. Met 7 knopen/uur doe je er 470 uren over als je alles op de motor doet. Dat vergt bij 8 liter/uur 3760 liter. Gedeeld door 6 opvarenden (haar vader was mee) = 620 liter/persoon. Inderdaad meer dan bij vliegen. Echter: ze hebben dagenlang gezeild. Stel de helft. Dan kom je uit op 310 liter/persoon. Bijna hetzelfde! Verrassend. Overigens moeten ze wel bizar veel extra diesel bij zich gehad hebben, want de standaard dieseltanks van een Outremer 45 bevatten samen slechts 430 liter.

Maar wacht! Het is nog veel simpeler. Volgens het blad ‘Zeilen’ deden ze echter de hele overtocht zeilend en je kunt daar zien dat hun route tamelijk noordelijk was, via Bermuda en de Azoren, een route waar de wind in november overwegend westelijk is en je de heersende oostelijke passaatwinden die dichter bij de evenaar waaien, omzeilt (zie hierboven). Op het laatse stuk pikken ze de wat langer aanhoudende Portugese Nortada ook nog even mee. Efficiënte overtocht. Daar kan natuurlijk geen enkel vliegtuig tegenop wat energiegebruik betreft. Nou ja, een zweefvliegtuig.

Back to top button
28
0
We lezen graag je reactie!x