Stofjes in groene thee, tomaten en wortelen kunnen de ziekte van Alzheimer mogelijk omkeren, althans bij muizen.
Als je de ziekte wilt voorkomen, dan doe je er goed aan om gelijk te beginnen met het drinken van groene thee en het eten van voedsel dat rijk is aan ferulazuur, zoals wortelen, tomaten, rijst, tarwe en haver.
Dergelijke voeding kan bescherming bieden tegen alzheimer en dementie.
Vandaag al beginnen
Sterker nog: de ziekte zou op deze manier zelfs om te keren zijn, zeggen onderzoekers van de University of Southern California.
“Je hoeft niet eerst 10 tot 12 jaar te wachten tot er een medicijn op de markt is gekomen; je kunt vandaag al beginnen met deze voedingsaanpassingen,” zei hoofdonderzoeker Terrence Town.
In Nederland lijden ruim 280.000 mensen aan dementie. Ieder uur komen er vijf mensen met dementie bij.
Geheugen
Ferulazuur en het stofje EGCG in groene thee herstelden het geheugen van muizen in het laboratorium volledig.
De stoffen voorkomen dat zich in de hersenen zogeheten plaques vormen, die verantwoordelijk worden gehouden voor Alzheimer.
Daarnaast gaan ze ontstekingen en oxidatieve stress in het brein tegen.
Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Biological Chemistry.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Een demissionair kabinet dendert onverminderd door: ‘Zo deden ze het, en zo gaan ze het straks ook doen’
Hoog tijd om de Europese houding tegenover Syrië te veranderen. Oud-premier baart opzien met deze uitspraken
Wat verdient de huisarts aan het vaccineren? ‘Tien oude krenten thuis prikken, en 919,70 euro verdiend’
Dokters doden miljoenen mensen omdat ze de verkeerde informatie geven. Cardioloog ontkracht mythes in dit interview
Mis ze niet: donderdag zijn er 85 vallende sterren per uur te zien
‘We zullen voor de rest van ons leven in een open gevangenis zitten’
Oeps! Dit is hoe windmolens bijdragen aan het broeikaseffect
Hoofd Bin Laden-team bij de CIA vertelt de wereld dat Al Qaida nooit heeft bestaan
Statisticus vermoedt ‘shadow banning’ na berichten over oversterfte en parlementaire enquête