
Het gaat niet goed met Nederland. Domheid en onfatsoen zijn meer regel dan uitzondering. Ons beschavingsniveau gaat zienderogen achteruit, zo stelt Mathieu Weggeman van de Raad voor Cultuur.
Overal slaat de domheid toe. Iets is bijvoorbeeld pas literatuur of kunst als de makers mediageniek zijn en er een spannend verhaal over kunnen vertellen.
Onze vaardigheid in onfatsoenlijkheid wordt volgens Weggeman vooral gestimuleerd door voorbeeldgedrag op televisie. Journalisten en cabaretiers gaan daarin voor. Voorbeeldgedrag in allerlei programma’s en series als Jackass, Spuiten & Slikken, Oh Oh Cherso en New Kids, stimuleert samen met de ongemanierdheid van professionele grappenmakers nieuwe vormen van grensoverschrijdend onfatsoen.
Maatschappijverruwing
Men kan zich afvragen of de maatschappijverruwing zich niet overal in Europa voordoet, maar Nederland spant daarin toch wel de kroon. In Frankrijk en Duitsland zijn bijvoorbeeld actualiteitenprogramma’s op televisie te zien waarin filosofen in een volle studio een uur lang over één onderwerp praten.
Hoe kunnen we de toenemende domheid beteugelen? Weggeman pleit voor een terugkeer naar een cultuur waarin de liefde voor het vak weer groter is dan de liefde voor het geld.
Creëren
Het onfatsoen kan volgens hem worden gepareerd door veel meer tijd te besteden aan kunst en cultuur in het onderwijs en door filosofisch te reflecteren op kunst- en cultuuruitingen.
Weggeman wil dat de publieke omroepen meer verantwoordelijkheid nemen voor het bestrijden van hufterigheid en onfatsoen. Dat kan door middel van actieve cultuureducatie, die volgens een rapport van de Raad voor Cultuur bijdraagt aan de vorming van essentiële vaardigheden als analyseren, creëren en reflecteren.
Bron: Volkskrant.nl
Gerelateerd:
- Morgan Freeman: verbod op cannabis is domst mogelijke wet
- Nederlandse koningshuis duurste van West-Europa
- ‘Normaal zijn’ levert niets op – Zijn we allemaal gek? (video)
- Te veel suiker maakt mensen dom
- Infographic: hoe 6 corporaties de Amerikaanse media controleren
media verdomd!
In dit artikel kan ik me wel vinden toen wij jong waren in de jaren 80 waren we creatiever en wereldwijzer dan de jeugd van tegenwoordig. Vergelijk Interrailen (met de trein door Europa reizen) als vakantie met een O O Cherso vakantie op Kreta. Men is oppervlakkiger en dommer geworden en gericht op merkkleding, mobieltjes en allerlei ander oppervlakkig materialisme. En dat dommer worden wordt bewust gestimuleerd door de machthebbers.
De muziek, 98% wat op tv te zien is en het voedsel/drinken verlaagt het bewustzijn enorm !!!
Van jong & oud.
Het is triest, maar het gaat hard hard achteruit
[quote name=”gunnar”]media verdomd![/quote]
U bedoelt natuurlijk: media verdomt!
Dom dus.