Gezondheid

Zoete verleiders: de macht van de suikerindustrie

Help anderen door dit artikel met jouw vrienden op je social netwerk te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Suiker is big business. Niet alleen voor fabrikanten, maar ook voor de industrie. Door te lobbyen proberen zij hun belangen veilig te stellen.

In Brussel wist de voedingsindustrie in 2010 te voorkomen dat er zogenoemde stoplicht-etiketten kwamen, die met een rood label moesten gaan aangeven in welke producten te veel suiker zit.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/04/uwonvrede.nl_-1.png

In de Verenigde Staten zijn lobbypraktijken van de suikerindustrie regelrecht ontleend aan de methoden van de tabaksindustrie.

Belangenverstrengeling

Zembla wist de hand te leggen op een presentatie van directeur van de Suikerstichting Janine Verheesen. In de presentatie staat dat de doelstelling van de organisatie is ‘om wetgeving te beïnvloeden en ongewenste maatregelen te voorkomen’.

De Suikerstichting profileert zich als onafhankelijk kenniscentrum, maar is in feite de voorlichtingsafdeling van de Suiker Unie. De directeur van de Suiker Unie zit in het bestuur van de stichting. Dat kunnen consumenten overigens niet weten, want voordat Zembla zich in de kwestie verdiepte was nergens op de site te vinden dat de stichting wordt bestuurd én betaald door de Suiker Unie.

Ontkend

Vorig jaar toonden emeritus hoogleraar voedingsleer aan de VU professor M. Katan en hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU professor J. Seidell in het gerenommeerde vakblad The New England Journal of Medicine aan dat je dik wordt van suiker in frisdrank.

Dat lijkt logisch, maar het wordt door de industrie nog steeds ontkend. Katan licht toe: “Iedere bedrijfstak die zijn spullen moet verkopen probeert er kanttekeningen bij te zetten als er nieuws komt dat slecht voor ze is. Dat is vanzelfsprekend.”

Bekijk de aflevering van Zembla over de zoete verleiding van suiker hier terug.

Bron: Vara.nl

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je dit waardevol?
Klik hieronder en deel het op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

45 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Eden
Eden
11 jaren geleden

Om danmaar niet te zwijgen over de asparthaam industrie!

Wasbeertjuh
Wasbeertjuh
11 jaren geleden

[quote name=”Eden”]Om danmaar niet te zwijgen over de asparthaam industrie![/quote]
Oh God, krijgen dat paranoïde gedoe alweer?

pietje bell
pietje bell
11 jaren geleden

2 flesjes op een warme dag ! rijverbod voor 4 uur. suiker omgezet in alcohol.

Herman de Graaf
Herman de Graaf
11 jaren geleden

Het ligt misschien aan mij.
Maar ik vind onze snoepwaren veel te zoet geworden.
Volgens mij worden snoep en frisdrank veel zoeter gemaakt dan pak weg 50 jaar geleden.
Dat vind ik trouwens ook voor zout.
Ik heb me afgevraagd of dat komt omdat onze bevolking anders is samengesteld. Door de loop van de tijd zijn we immers verrijkt zijn met andere culturen.

Back to top button
45
0
We lezen graag je reactie!x