Onderzoekers van de Universiteit van Californië in San Diego hebben een verband gevonden tussen het vitamine D3-gehalte in bloed en diabetes type 1.
Over een periode van zes jaar werd het bloed van bijna 2000 personen gecontroleerd. De wetenschappers stellen dat vitamine D3 de ziekte mogelijk kan voorkomen.
Het onderzoek verschijnt in het decembernummer van Diabetologia. “Uit eerder onderzoek bleek ook een associatie tussen een tekort aan vitamine D en het risico op diabetes type 1, maar nu hebben we voor het eerst gekeken naar de invloed van de dosis,” zei hoofdonderzoeker Cedric Garland.
25-hydroxyvitamine D
De onderzoekers gebruikten bloedmonsters die waren ingevroren door het Amerikaanse ministerie van Defensie om ziektes te monitoren. Ze analyseerden vervolgens 1000 monsters van gezonde mensen die later diabetes type 1 ontwikkelden. De monsters werden vergeleken met het bloedserum van een controlegroep, bestaande uit 1000 mensen die geen last kregen van de aandoening.
Door het gehalte van de meest voorkomende vorm van vitamine D, 25-hydroxyvitamine D (25-OH D), tussen beide groepen te vergelijken waren de onderzoekers in staat om de optimale hoeveelheid vast te stellen die het risico op diabetes type 1 verlaagt.
Helft
Volgens Garland is naar schatting 50 nanogram per milliliter 25-OH D nodig om de helft van alle gevallen van diabetes type 1 te kunnen voorkomen. Aan deze dosering kleven volgens de onderzoekers geen risico’s.
De meeste mensen zullen iedere dag 4000 IE (internationale eenheid) vitamine D3 nodig hebben om het gewenste effect te bereiken, aldus Garland.
Een Fins onderzoek uit 2001 vond dat kinderen die dagelijks 50 microgram vitamine D (2000 IE) kregen, 80 procent minder kans liepen op diabetes type 1.
Bron: Ucsd.edu
Gerelateerd:
- Zwaarlijvige kinderen hebben meer bisfenol A in urine
- Suikerbom: ‘diabetes type 3’ leidt tot ziekte van Alzheimer
- Kruidenpreparaat heeft mogelijk positieve invloed op diabetes
- Verband tussen verzorgingsproducten en diabetes
- De onverwachte reden waarom light-frisdranken dik maken
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Protestbeweging Nuit Debout verspreidt zich als lopend vuurtje door Europa: “Genoeg! De tijd is rijp voor verandering”
Bosbranden Australië zijn in het verleden groter en heviger geweest. Wat ze u niet vertellen
Australische legerveteraan: ‘3 van de 24.000 kinderen die prik haalden in stadion zijn dood’
‘Tribunaal’ opgezet in Den Haag om Monsanto te berechten
Nederlandse overheid laat lukraak mensen van social media gooien en wil daar niks over kwijt: ‘Zeer ernstig’
Vrijmetselaars en politiek: Het geheimzinnige netwerk van een eeuwenoude organisatie
Financiële systeemcrash nadert: ‘De Big Reset, een periode van grote veranderingen, komt de komende jaren in hogere versnelling’
Achtergehouden Pfizer-rapport laat zien: hartaandoeningen VERERGEREN mettertijd
Interstellaire ruimtevaart mogelijk met lasers en antimaterie