Op de meeste plekken waar mensen dingen leren, zoals op school, wordt algemeen aangenomen dat je goed moet opletten tijdens de les. Wanneer je niet oplet tijdens de les zou je belangrijke lesstof kunnen missen, wat uiteraard onwenselijk is.
Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is echter iets interessants gebleken. Er is aangetoond dat volledig alert zijn toch niet de meest optimale situatie is om lesstof te absorberen. Volgens wetenschappers is er een betere methode waarbij het brein velen malen ontvankelijker is voor informatie.
Er zijn verschillende staten van bewustzijn zoals ‘slapen’ en ‘waken’. Dit zijn slechts twee van de vele staten van bewustzijn waarin we kunnen verkeren en elke staat van bewustzijn heeft een aantal eigenschappen. De verschillende staten van bewustzijn worden aangeduid met Griekse letters.
Zo wordt de staat van bewustzijn waarbij iemand wakker is de ‘bèta’-bewustzijnsstaat genoemd. Tijdens ‘bèta’ is iemand klaarwakker, alert, helder van geest en in staat de dagelijkse dingen te doen. Als we ’s avonds naar bed gaan en we op een gegeven moment tussen droom en waaktoestand in verkeren, noemen we dit de ‘alfa’- bewustzijnsstaat. Als je aan het dagdromen bent of aandachtig tv kijkt, en je jezelf als het ware afgesloten hebt voor externe signalen, verkeer je ook tijdelijk in een ‘alfa’-bewustzijnsstaat.
Als we licht slapen noemen we dit de ‘thèta’-bewustzijnsstaat en wanneer we heel erg diep slapen bevinden we ons in een ‘delta’-bewustzijnsstaat.
Deze staten van bewustzijn kunnen met een elektroencefalogram (EEG) gemeten worden en zien er ongeveer uit zoals in de afbeelding is geschetst.
Tijdens onderzoek is aangetoond dat mensen beter kunnen leren tijdens de ‘alfa’-bewustzijnsstaat dan tijdens de ‘bèta’-bewustzijnsstaat. De ‘alfa’-bewustzijnsstaat met een frequentie van tussen de 8 en 10 Hz wordt ook wel de ‘super learning state’ genoemd.
De Bulgaarse psychiater Georgi Lozanov gebruikte diepe ontspanning in combinatie met gesynchroniseerde ritmes om het brein van leerlingen in een ‘alfa’-bewustzijnsstaat te krijgen. Hij ontdekte dat de leerlingen daardoor 5 tot 30 maal zoveel informatie konden opnemen in minder tijd dan ervoor. Ook verbeterde het herinneringsvermogen. Dagdromen tijdens de les is bij nader inzien toch niet zo slecht als men altijd dacht.
Michel Lejeune, oprichter van Trancewerk, bevestigt dat leren tijdens de ‘alfa’-bewustzijnsstaat bijzonder effectief is. Hij zegt: “Hypnose en meditatie creëren doelbewust en snel deze ‘alfa-bewustzijnsstaat’. De informatie die daarna volgt wordt daardoor rechtstreeks in het onderbewustzijn opgeslagen. Tijdens ‘alfa’ is het bewustzijn minder alert, waardoor informatie veel makkelijker opgenomen wordt door het onderbewuste deel van het brein.”
Leren kan op deze manier leuk worden, omdat je tijdens ‘alfa’ iets kunt leren wat je tijdens de ‘normale’ les op school nooit zult leren. Zo kun je bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling 5 tot 30 keer sneller realiseren dan met welke andere klassieke leermethode dan ook.
Om dit te demonstreren biedt Trancewerk de komende dagen alle hypnosesessies uit de categorie ‘Persoonlijke Ontwikkeling’ aan voor slechts 10 euro per stuk.
Klik hier om alle sessies uit deze categorie te bekijken en gebruik te maken van dit aanbod.
Wob-bommetje: Nederland stopte pas nadat de laatste rommel uit voorraad was weggeprikt
Wat is er aan de hand met D66-Kamerlid Tjeerd de Groot?
Kritiek op besluit WHO om apenpokken uit te roepen tot internationaal gevaar volksgezondheid: ‘Absurditeit ten top’
Meisje (8) met epilepsie moet kiezen tussen legaal sterven of illegaal leven. Haar ouders zijn nu dit van plan
VVD-senator ‘liegt’ in Eerste Kamer: ‘Vuile leugenaar. Ik was daar, mevrouw!’
Saturnus in Schorpioen: tijd van waarheid
2013: Amerika staat aan de vooravond van sociale verandering
‘Dit is zonder meer de beste speech van Wybren van Haga van het afgelopen jaar’
Wetenschapper zegt met dieren te kunnen ‘praten’