Er komt steeds meer informatie naar buiten over de bijwerkingen van kunstmatige zoetstoffen.
Zijn we jarenlang misleid door de zogenaamde lightproducten die ons toch dikker maken? Voedingsdeskundigen beantwoorden vijf prangende vragen over caloriearme suikervervangers.
Maken kunstmatige zoetstoffen dik?
“Onze lichamen zijn gemaakt om natuurlijke voedingsmiddelen te verwerken,” zegt de Britse schrijfster Joanna Blythman. Volgens de auteur van het boek What To Eat blijkt uit verschillende studies dat je van kunstmatige zoetstoffen eerder aankomt dan afvalt.
James Duigan van sportschool Bodyism in Londen is ook geen voorstander van suikervervangers. “Als je suiker eet, vertellen je smaakpapillen je brein dat er zoetigheid aankomt. Als je kunstmatige zoetstoffen binnenkrijgt brengt dat je lichaam in verwarring.”
Veranderen kunstmatige zoetstoffen je in een zoetekauw?
Duigan: “Sacharine kan 200 tot 700 keer zoeter zijn dan gewone suiker. Daardoor kun je het gevoel krijgen dat fruit en andere voedingsmiddelen die van nature veel suiker bevatten niet meer zoet zijn.”
Afgelopen jaar bleek uit een Amerikaanse studie dat dieren die veel zoetstoffen aten geneigd waren om meer zoete voeding naar binnen te werken.
Zijn er nog andere nadelen verbonden aan kunstmatige zoetstoffen?
Voedingsdeskundige Marilyn Glenville heeft ernstige bedenkingen bij de consumptie van kunstmatige zoetstoffen en dan met name bij het gebruik van aspartaam.
“Aspartaam is 180 keer zoeter dan suiker en kan leiden tot vreetbuien,” zei ze. “De zoetstof is ook gelinkt aan stemmingswisselingen en depressie, omdat de hoeveelheid serotonine in de hersenen erdoor wordt beïnvloed.”
Uit verschillende studies op dieren blijkt dat kunstmatige zoestoffen kunnen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Zo belasten ze onder meer de lever en verhogen ze het vetgehalte van het bloed, wat uiteindelijk kan leiden tot hartziektes, diabetes en beroertes.
Zijn natuurlijke suikers gezonder?
Natuurlijke suikers als honing en agavesiroop worden vaak als gezonder beschouwd dan geraffineerde suiker, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Te veel zoetigheid, zelfs natuurlijke suiker, kan je dikker maken.
Duigan meent dat stevia en xylitol de beste opties zijn voor mensen die op een gezonde manier van zoetigheden willen genieten. Kaneel is volgens hem ook een optie omdat het je bloedsuikerspiegel reguleert.
Een blikje frisdrank met suiker of de lightversie?
Duigan: “Als je dorst wilt lessen met een gezond drankje, is er niets beters dan een groot glas vol met fris water.”
Bron: Nieuwsblad.be
Gerelateerd:
- Stevia: heilige graal in de strijd tegen suiker
- Consumentengroep waarschuwt tegen sucralose
- ‘Nederland moet gebruik van aspartaam zelfstandig beperken’
- De wereldwijde impact van suikerhoudende frisdranken
- Wat doet aspartaam met je lichaam? (video)
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Kamervragen over windmolens: ‘We zien nu hoe gevaarlijk die ondingen kunnen zijn’
Australië zet leger in om positief geteste mensen af te voeren naar quarantainecentrum
Vaccineerders GGD gaan ‘wijk voor wijk, deur voor deur’ om herhaalprikken te zetten
Brits parlementslid: ‘Geen coronavaccin? Dan mag je mogelijk niet werken’
Verbazing om ‘lintjesgate’: ‘Dit illustreert weer het kleuterkaliber van onze politiek’
Bill Gates waarschuwt: Eerste coronavaccin ‘zal niet ideaal zijn’
Minister van Volksgezondheid: coronavaccins zijn “extreem veilig”
Ernstig incident: Vliegtuig Lufthansa vliegt 10 minuten zonder piloot, copiloot raakt buiten bewustzijn
‘Deze minister van Defensie stopt pas met deze waanzin zodra Oekraïne TOTAAL verwoest is, met dank aan PVV en BBB’