Wetenschappers hebben ontdekt dat vitamine D schade aan het hart als gevolg van diabetes en hoge bloeddruk voorkomt en repareert.
De vitamine bevordert de aanmaak van stikstofmonoxide, dat de bloeddruk helpt reguleren en voorkomt dat er bloedproppen ontstaan.
Het gas helpt ook ‘interne stress’ in het hart en vaatstelsel verminderen, waardoor het hart beter wordt beschermd.
Spotgoedkope oplossing
“Er zijn weinig tot geen bekende systemen die kunnen worden gebruikt om beschadigde cellen in het hart en vaatstelsel te repareren, maar vitamine D is daar wel toe in staat,” zei hoofdonderzoeker Tadeusz Malinski van de Ohio University.
“Dit is een spotgoedkope oplossing om het hart en vaatstelsel te repareren,” zei hij. “We hoeven geen nieuw medicijn te ontwikkelen. We hebben het al.”
In Nederland waren er in 2016 naar schatting ruim 1,5 miljoen mensen met hart- en vaatziekten.
Tekort
De onderzoekers analyseerden hartcellen van blanke en zwarte Amerikanen. Ze gebruikten speciale sensoren om het effect van vitamine D op de cellen te analyseren.
“Vitamine D wordt vooral geassocieerd met de botten,” zei dr. Malinski. “De laatste jaren is echter gebleken dat veel patiënten die een hartaanval krijgen, een tekort hebben.”
“Dat betekent niet dat het tekort de hartaanval veroorzaakt, maar het vergroot wel het risico,” voegde hij toe.
Andere beschadigde cellen
De onderzoekers stellen dat vitamine D ook kan worden gebruikt om andere beschadigde cellen te repareren, zoals hersencellen na een beroerte.
De resultaten zijn gepubliceerd in het International Journal of Nanomedicine.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






‘Ik stierf na de boosterprik van Moderna, dit is mijn verhaal’
Uiterst dubieuze werkwijze KNMI onder vuur. Kijk naar deze clash tussen Baudet en de D66-minister van Milieu
NineForNews gaat stoppen?
Hongarije overweegt ‘vreselijk antidemocratische, totalitaire en imperialistische’ EU te verlaten
De 5 opmerkelijkste complottheorieën over de ruimtevaart
Geboortecijfers dalen overal ter wereld ‘catastrofaal’, gynaecoloog slaat alarm: ‘Regelrechte ramp’
Raad van Europa waarschuwt voor gezondheidsgevaren van wifi en mobieltjes. Waarom doet Nederland niks?
Jean-Claude Van Damme op Franse tv: “Families Rothschild en Rockefeller staan boven alles en iedereen”
Chili: van ‘wereldkampioen vaccineren’ tot besmettingshaard