
Bloemen zijn net zo sterk in communicatie als reclamebureau’s, zo blijkt uit een nieuwe studie die is verschenen in Science Express.
Onderzoekers van de Universiteit van Bristol hebben voor het eerst aangetoond dat bestuivers zoals hommels in staat zijn om elektrische signalen op te vangen die worden uitgezonden door bloemen.
We herkennen bloemen vaak aan felle kleuren, mooie patronen en lekkere geuren. Professor Daniel Robert ontdekte dat bloemen bestuivers vooral aantrekken door middel van elektrische signalen die informatie overbrengen aan insecten. Deze elektrische signalen kunnen worden gebruikt in combinatie met andere signalen die de bloem aantrekkelijk maakt voor bestuivers.
Elektrische potentiaal
Planten zijn gewoonlijk negatief geladen en hebben een zwak magnetisch veld. Terwijl bijen door de lucht vliegen worden ze positief geladen. Wanneer een geladen bij een geladen bloem nadert ontstaat een kleine elektrische kracht die informatie kan overdragen.
Onderzoekers plaatsten elektroden in de steel van petunia’s en toonden aan dat de elektrische potentiaal van bloemen enige minuten verandert op het moment dat een bij landt. Kan de bloem bijen op deze manier vertellen dat zij juist is bezocht?
Nectar
De onderzoekers waren verrast toen ze ontdekten dat hommels onderscheid kunnen maken tussen verschillende elektrische velden van bloemen. Uit een proef bleek daarnaast dat bijen het verschil tussen twee kleuren sneller kunnen onthouden als er elektrische signalen beschikbaar zijn.
Het is nog onduidelijk hoe bijen de elektrische velden detecteren. De ontdekking heeft wel veel nieuwe inzichten gegeven in de perceptie van insecten en de communicatie met bloemen.
Bloemen kunnen hun bestuivers op deze manier bijvoorbeeld informeren over de hoeveelheid nectar en pollen waar ze over beschikken.
Bron: Bristol.ac.uk
Gerelateerd:
- Blootstelling aan pesticiden vermindert geheugen
- Bijen kunnen ’tijd terugdraaien’ en verjongen
- Wetenschappers vragen om wereldwijd verbod op bijendodende pesticiden
- Nieuwe studie: Mobiele telefoon oorzaak verdwijning bijen
- 2012 is het Jaar van de Bij
En zo krijgt het verhaal over de bloemetjes en de bijtjes een geheel nieuwe dimensie.
[quote] Bloemen zijn net zo sterk in communicatie als reclamebureau’s, zo blijkt uit een nieuwe studie die is verschenen [end quote]
Reclame is juist ontstaan door te kijken naar de natuur en dat is al eeuwen geleden ‘uitgevonden’.
Wij weten bij lange na nog niet alles.Zo zag ik een documantaire waarbij werd afgevraagt hoe een mannetjes vlinder het vrouwtje kan volgen, zonder haar nog te zien.Toen ze echter met een infrarood camera keken, zagen ze dat het vrouwtje een met infrarood zichtbaar te maken feromoon uitstoote.En helpt praten met bloemen??Weet ik, waarom mijn vingers groen zijn.En kent de mens het brein van de bij??Ik zou er nog maar eens wat meer onderzoek naar doen!!Onze aardse natuur laat je verbazen. Keer op Keer!!
Fascinerend!
Dit komt imo overeen met de opvatting dat alle materie (en leven) uit energie/trilling bestaat. Het gebied waarop spiritualiteit en wetenschap elkaar raakt en bevestigt.
Fijn dat ook dit soort artikelen hier geplaatst worden 🙂