Homepagina » Natuur en Milieu » Over 20 tot 30 jaar komen we voor grote, wereldwijde problemen te staan. Zo ‘schoon’ zijn zonnepanelen
zonnepanelen

Over 20 tot 30 jaar komen we voor grote, wereldwijde problemen te staan. Zo ‘schoon’ zijn zonnepanelen

Hoe ‘schoon’ zijn zonnepanelen nu eigenlijk? Meer dan 80 procent van de zonnepanelen wordt in China vervaardigd.

Voor de productie van één vierkante meter zonnepaneel heeft dat land ongeveer 250 kilo steenkool nodig, met als gevolg: een grote hoeveelheid CO2-uitstoot.

Deze ‘zwarte zonneweides’ hebben daarnaast gevolgen voor onze voedselvoorziening.

Verhoogde prijzen

Minder landbouwgrond leidt namelijk tot minder voedselproductie, verhoogde prijzen en waarschijnlijk onnodige import.

Zelfs natuurgebieden moeten eraan geloven, met drijvende zonnepanelen.

In 2023 moet zo’n 20 vierkante kilometer Nederlands water bedekt zijn met 8 miljoen zonnepanelen.

Vissterfte

Maar door het water te bedekken, wordt de inval van zonlicht beperkt en gaat de kwaliteit van het water achteruit.

Dit kan leiden tot vissterfte en gaat uiteindelijk ten koste van de voedselvoorziening voor vogels.

Een ander, nauwelijks onderzocht punt is dit: fotovoltaïsche zonnepanelen hebben een levensduur van 20 tot 30 jaar.

Chemicaliën

De verwijdering ervan zal over twee à drie decennia grote, wereldwijde problemen veroorzaken, omdat het een enorme hoeveelheid afval is die niet gemakkelijk te recyclen is.

Zonnepanelen bevatten namelijk lood, cadmium en andere giftige chemicaliën die je niet kunt verwijderen zonder het volledige paneel uit te breken.

20 miljoen ton

Alleen al in China ligt in 2050 naar schatting zo’n 20 miljoen ton zonnepaneelafval. Dat is 2000 maal het gewicht van de Eiffeltoren.

Dit fragment is afkomstig uit het nieuwe boekje Het klimaat is hot! 25 argumenten om klimaatdrammers mee af te koelen.



Vind je deze informatie leuk? Deel het dan met je vrienden op Twitter
NineForNews.nl in je Facebook-nieuwsfeed?

Over Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.

41 reacties

  1. Maar, slinkse milieuorganisaties, slinkse natuurliefhebbers en slinkse klimaatmensjes zagen dat het goed was.

    Idem met windmolens die gehakt maken van vogels en nogal giftige onderdelen schijnen te bevatten en ook het landschap ontsieren, dan opeens is de natuur en landschap ondergeschikt.

    Daarom doet de Clinton-Epstein postcode loterij ook zo vreselijk z’n best dergelijke randdebiele clubjes en organisaties te sponsoren, alles uit liefde en medeleven voor mens (pedo kindjes) en natuur.

    Wat doet denken aan overbodige producten als een Marco Borsato die zich inzet voor War Child, alles uit liefde voo het oorlogskind, maar ondertussen daarvoor rijkelijk wordt beloond en vergeet te melden wie oorlogen starten en er dik aan verdienen. Hypocrisie ten top en dat op rij van alle cokesnuivende artiesten en acteurs of praatjesmakers op de NL’se prostituee,-tv. Om over politici, het zoveelste drek op deze planeet, nog maar te zwijgen, zij die ons onder dwang naar de afgrond ‘besturen’ en dat alles voor het welzijn van mens en natuur. Kots!!

    42 likes
    • Hoewel er vogels dood gaan wat spijtig is valt dat in vergelijking behoorlijk mee. Verkeer, agrarische sector hoge gebouwen en de olie sector doden véél meer vogels dan windmolens ooit kunnen. Vergeet ook huiskatten niet hierin.

      De stoffen waar je het over hebt zal waarschijnlijk gaan over de hoogspanning over te kunnen brengen, dat is verwerkt in álle hoogspanning omdat er niks anders is ervoor geschikt is momenteel.

      5 likes
      • Er zijn serieuze pogingen gedaan om die vogels bij windmolens te tellen. Nooit meer iets van gehoord. De resultaten vielen nogal mee (of tegen, voor de Don Quichotes)
        Katten, landbouwgif, auto’s doden heel veel meer beestjes.
        De discussie gaat trouwens over zonnepanelen, dus het hersenloos ageren tegen links en mensen die het milieu waarderen slaat nergens op. Reageer liever op rechtse Tesla rijders die kinderarbeid in kobaltmijnen subsidiëren als toch niks te doen hebt.

        3 likes
    • Wat een gel*l Martijn. Hulde aan de woorden van ISS

      2 likes
    • War is never right…but always left!!!

      2 likes
    • Zoek maar eens op youtube
      https://youtu.be/t_UdqZdFr-w

      Gaat over een meer die continu gevuld wordt met chemusch afval uit fabrieken die magneten maken voor windmolens.

      2 likes
  2. Zonnepanelen op het water heeft het voordeel dat er veel minder algengroei is en daardoor de waterkwaliteit verbeterd en minder dus vissterfte.
    Door zonnepanelen in de Sahara te plaatsen wordt de grond niet zo heet en droogt dus minder uit . De Sahara wordt groener en wij krijgen de energie.
    Zonnepanelen op de daken geeft ook isolatie en daardoor minder energie verbruik
    Het lood, cadmium, aluminium, glas, koper, zilver zijn gewoon elementen die overal in de natuur voorkomen en zijn binnen redelijke grenzen geen vervuiling.
    Nederland produceert 8 miljard kilo afval per jaar en dat is zeker zo vervuilend als zonnepanelen en de uitstoot van CO2 voor de produktie van dit afval is niet te overzien.
    Als de zonnepanelen in een wei niet kop-staart staan groeit het gras zelfs beter en de koeien hebben een schuilplaats
    Het is maar net hoe je het bekijkt en hoe zwart of gekleurd je het wilt zien

    28 likes
  3. als er maar miljarden aan wordt verdiend en rutte lacht in zijn vuistje.

    20 likes
  4. Over 20 jaar ziet de wereld er heel anders uit.
    Komt nog bij dat heelveel landbouw grond uit productie wordt genomen, terwijl de totale opbrengst toch stijgt.
    Veel materialen zijn tegenwoordig al prima te recyclen, dat gaat ook goedkomen.
    Zonnepanelen in combinatie met goede batterijen is de weg voorwaards op dit moment.

    15 likes
    • @jantje

      Recycling waar? In landen waar kinderen het voor een stuiver recyclen? Of daar waar milieuregelgeving volledig uitblijft? Hier in Nederland kan niet, want daar zijn de milieuregels niet meer te behapstukken. Hetzelfde geldt voor electrische auto’s, lijkt alles zo perfect, maar de haken en ogen aan al deze zogenaamde milieuvriendelijke troep vertelt men er gemakshalve liever niet bij. Dat staat niet zo proper op de CV’s. van de leugenaars.

      Ja, alles is één groot feest op deze prachtige leugenachtige planeet, net als duizenden miljarden euro’s uit het niets erbij toveren en de schuldenberg opblazen tot krankzinnige hoogtes. Ja, het is een zaligmakend feest en over 20 jaar zijn we allemaal nog gelukkiger en één grote familie. Wir sind alle Brüder.

      26 likes
      • Alle dingen van EV’s worden gewoon verteld en worden ook in de pers verteld. Olie lobby is juist in de aanval met soms zeer eenzijdige stukken zoals het kobalt gebruik. Ze ‘vergeten’ even dat ze zelf grootafnemer zijn van die grondstof.

        90% van de zonnepaneel kun je heel goed recyclen.

        9 likes
  5. Kletspraat. De energie om zonnepanelen te maken kan gewoon uit zonnepanelen of windmolens komen. Zelfs in China wordt hard aan groene energie gewerkt.
    Bovendien bespaart een zonnepaneel in zijn leven veel meer CO2 dan de productie (ook met kolenstroom) kost.
    Het is wel gesubsidieerde waanzin om zonnepanelen op landbouwgrond te zetten zolang er nog ruimte op daken beschikbaar is.
    Maar helaas zijn er slimme lobbyisten die subsidiestromen naar grote bedrijven laten gaan in staat om de zonnesubsidie bij de burgers weg te sluizen.
    Ik wil best mijn dak vol leggen met gesubsidieerde panelen, maar helaas lukt dat niet meer in 2020.

    10 likes
    • Het enige waarom men voor panelen kiest is geld. Men denkt gewoon geld over te kunnen houden, niets milieu of co2. Het eerste waar men over praat met eigenaren van zonnepanelen is hoeveel men minder uitgeeft en hoe dom anderen wel niet zijn omdat zij zo slim bezig zijn. Men vraagt zich helemaal niet af of de panelen wel zo goed zijn voor het milieu en of de fabricage zo “netjes” en verantwoord gebeurt. En dat is de enige drijfveer van het hele energie probleem, het gaat om geld. Geld in grote hoeveelheden die men, het maakt niet waar vandaan probeert te generen, geld van de melkkoe n.l. de burgers. De stomme burger die nog steeds niet door heeft dat het omdat hun portemonnee te doen is.

      7 likes
      • Het geld dat ik overhou omdat ik zonnepanelen heb geef ik in Nederland uit.
        Dat doe ik liever dan oliestroom kopen waarbij de oliedollars naar terroristen staten in het midden Oosten gaan. Of gasdollars die ofwel ellende veroorzaken in Groningen, of naar de corrupte neefjes van Poetin.
        Vergroenen heeft meer voordelen dan je denkt.

        3 likes
  6. zonnepanels.. het 2e ASBEST … ??
    allemaal flauwekul die duurzaamheid, er moet aan worden geschooierd met het geld meer niet en niets minder, is mijn stelling
    het PLASTIC dat is echt het ergste soort wat er is uitgevonden, daar moet wel heel snel iets aan veranderen
    alles kan makkelijk in gewoon eco papier

    5 likes
  7. Zonnenpanelen of accu’s voor electrische auto’s: 1pot nat!
    Wat kosten de accu’s voor de nieuwe auto’s en hoe lang gaan die mee?
    Gisteren een hele discussie hierover met de stelling dat tegen 2030 amper de helft nog met een auto kan rijden want de auto’s zijn peperduur met een accupakket van pakweg 7 jaar, terwijl een pakket tegen de 10.000€ kost heb je geen tweedehands wagenpark meer over. De auto op zich is dan misschien goed voor 20 jaar maar zijn accu’s niet.
    Waterstof is misschien een oplossing maar of dat voor de kleine beurs ook betaalbaar is is de grote vraag.
    Vergelijk met nu: een diesel kan makkelijk 4 honderd duizend km. halen, de auto is vaak versleten terwijl de motor dat nog lang niet is, tenminste bij normaal gebruik. Wat nu gaat komen is een mooie auto met een peperduur accupakket dat maar een paar jaar meegaat terwijl de auto zelf nog zo goed als nieuw is, maar tweedehands niets meer opbrengt want dan moet er weer eerst zo een peperduur accupakket in gemonteert worden. De straat is straks enkel nog voor de elite terwijl er duizenden werkelozen zijn bijgekomen door die falende autoindustrie

    3 likes
    • @Matt probeer het wiel niet zelf uit te vinden maar gebruik google eens wat vaker.

      Een Amerikaanse Tesla-taxi heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. Een Tesla Model S 90D uit de taxi vloot van het Californische bedrijf ‘Tesloop’ heeft daar in 3 jaar tijd meer dan 640.000 kilometer gereden. Hiermee is het momenteel een Tesla met één van de hoogste kilometrages ter wereld. Ben je benieuwd hoe het met deze Tesla is?

      Wat was ook alweer jouw punt????????????????

      3 likes
      • Het ging niet over het aantal kilometers, maar over de maximale leeftijd. Haalt een Tesla de vijftien tot twintig jaar die nodig is om bij gemiddeld gebruik serieuze milieuwinst op te leveren?
        Overigens klagen Amsterdamse taxichauffeurs steen en been over de kwaliteit en reparatiekosten van hun Tesla van een ton.
        Zo’n ding moet gewoon tien jaar storingsvrij kunnen rijden net als de gemiddelde Toyota.

        1 likes
    • Kan Jan met de pet die straks ook kopen? Dat is mijn punt.

      0 likes
      • Dat van Jan met de pet staat totaal niet in je bovenste reactie.

        En de MG is nu al te koop voor minder dan 30.00 euro.
        De accu worden snel goedkoper dus de auto’s worden dat ook.

        Een elektrische auto is beter, sneller en heeft minder onderhoud nodig.

        0 likes
        • Jan, Je snapt het niet. Driek hierboven wel. Het gaat erom dat nu als je weinig geld hebt je voor 500€ al een autootje kunt kopen, maakt niet uit of dat benzine of diesel is. straks is dat niet meer mogelijk want dat batterij pak zal niet goedkoper worden, integendeel, zoveel grondstoffen zijn er niet vergeleken met olie dus gecreeerde schaarste zal voor enrome prijsopdrijvingen zorgen.
          Dan zit je dus met een mooie auto waarvan de accu’s versleten zijn en je geen geld hebt om een nieuw peperduur pakket te kopen. Wie is lachende derde? de bank natuurlijk want dit is uiteindelijk de bedoeling, dat je geld moet lenen om te kunnen auto rijden emn als je de huidige situatie bekijkt dat mensen niet eens een huis kunnen kopen hoe gaan ze dan een auto kunnen financieren. Mijn stelling staat dus nog steeds overeind: straks kan enkel nog de elite in een auto rijden en het klootjes volk kan vanuit de stadsbus naar die luxe wagens kijken, al of niet met een zweem van weemoed.

          1 likes
      • Wat dacht je van een elektrische auto voor € 6400,00. Nu maar wachten tot deze hier wordt toegelaten

        https://www.hln.be/auto/dit-is-de-goedkoopste-elektrische-auto-ter-wereld~ad5ff2a3/?referer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

        0 likes
  8. Over 30 jaar zal er wel helium gemijnd worden op de maan.

    2 likes
    • Over 30 jaar ben ik aan de andere kant, thuis, dan kan ik naar de Aarde kijken en zien dat de mens nog steeds niks geleerd heeft, dan wordt er weer op een andere manier geld verdiend….

      25 likes
      • Over 30 jaar kijkt 90% van ons vanaf de andere kant en we zien dat de verschroeide en door straling geteisterde Aarde heel langzaam weer groener en leefbaarder wordt.

        1 likes
    • binnen 30 jaar zullen wij allemaal naar een andere planeet verhuisd zijn.

      6 likes
      • Wat een ongelooflijk slecht artikel, je kan ze prima recyclen. Vissterfte? Misschien als je inderdaad een heel meer volgooit, maar wie zegt dat dat gaat gebeuren? Als je er een beetje over nadenkt waar en hoeveel je dat doet valt dat enorm mee. Zo zijn er nog wel een paar dingen die of onwaar zijn of enorm overdreven worden.

        6 likes
    • Over 30 jaar weet iedereen in de wereld dat de maan geen fysieke plek is waar heen gegaan kan worden nog materiaal vandaan gehaald kan worden.

      6 likes
  9. Gewoon in de tuin van Robbie of Mark of Jesse dumpen.

    2 likes
  10. Energie bedrijven lokken de boeren met het beschikbaar stellen van hun boerendaken voor zonnepanelen
    De belofte is dat na 20 jaar de boer de panelen in eigendom krijgt!
    Ja, daar zit dan die boer na nog eens 10 jaar met een berg uitgewerkte panelen.
    Tja de boer hij paneelde voort. Wat een afzetterij. Wat een onverantwoord gedrag van energiemaatschappijen

    2 likes
  11. Het lijkt erop dat de levensduur tussen de 20 en 25 jaar voor oude windturbines ligt en nieuwe turbines na 25 jaar nog steeds mee moeten kunnen. De energie die het kost om een windturbine te produceren is binnen 3 tot 6 maanden terugverdiend, afhankelijk van het soort turbine.
    maar dan:
    Maar met de wieken is het een ander verhaal, zegt Julie Teuwen, assistant professor aan de TU Delft. ‘De bladen zijn gemaakt van composietmaterialen, die bestaan uit vezels, hars, lijm, schuim, hout en een coating. Erg handig om de bladen licht en sterk te houden, en ze 20 tot 25 jaar lang te kunnen laten draaien. Maar aan het einde van de levensduur zit je met een probleem: je kunt de losse materialen lastig van elkaar scheiden.’ net als bij zonnepanelen..
    maar erger nog is de slijtage aan wieken door weer en wind en de slagkracht slijten deze in de helft van de tijd..

    1 likes
    • En die raketten vliegen op??
      Waterstof? Uit grijze of groene (vervuilende) bronnen?
      Kernenergie? En hoe milieuvriendelijk wordt uranium gewonnen?
      Kernfusie? Dream on!
      Afgedankte Tesla batterijen?

      2 likes
    • Veolia heeft het al.
      De fabriek gaat dit jaar nog 1.800 ton afgedankte pv-zonnepanelen verwerken. Dit wordt geleidelijk tot 4.000 ton verhoogd. De terugwinning van de materialen zoals fotovoltaïsche paneelglas, aluminium frames en verbindingskabels ligt op 95 procent.

      Recycling zonnepanelen
      De herwonnen materialen worden vervolgens teruggebracht in de kringloop van verschillende industriële sectoren. Zo wordt het glas opnieuw gebruikt in de glasindustrie, het frame in een aluminiumraffinaderij, en plastic als brandstof in cementfabrieken.

      Er is een groeiende vraag naar de recycling van zonnepanelen omdat de komende jaren duizenden tonnen aan zonnepanelen het einde van hun levensduur bereiken. Tegen 2050 wordt de hoeveelheid afgedankte zonnepanelen wereldwijd op enkele tientallen miljoenen tonnen geschat. China, de Verenigde Staten, Japan, India en Duitsland hebben hier het grootste aandeel in.

      In Frankrijk neemt de populariteit van zonnepanelen ook toe. Zo werd in 2018 84.000 ton aan zonnepanelen geïnstalleerd terwijl dit een jaar eerder nog op 53.000 ton lag.
      Dussssssss.

      0 likes
  12. Over 30 jaar koop ik een Tesla uit 2019 heb ik tenminste een old timmer.

    0 likes

Laat een bericht achter

Let op! Als je een reactie achterlaat ga je automatisch akkoord met onze spelregels. Klik hier om onze spelregels te zien.

Je e-mail adres wordt niet getoond.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*

x

Check Also

belgische

Belgische huisarts kan niet langer zwijgen over ‘coronacrisis’: ‘Ik steek mijn nek uit’

Toen de corona-epidemie uitbrak in China voelde ...

franse

Franse inlichtingendiensten waarschuwden voor ‘catastrofaal lek’ uit lab in Wuhan

Elf jaar voor de bouw van het ...