Bijna twee miljoen Nederlanders slikken statines die het cholesterol verlagen. Uit een nieuwe studie is gebleken dat mensen die de pillen slechts drie maanden innemen, al kans hebben om diabetes en huidinfecties te krijgen.
Het onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit van Perth in Australië, is gepubliceerd in het British Journal of Clinical Pharmacology.
Een analyse van de wetenschappelijke literatuur laat verder zien dat statines het risico op spierproblemen, cognitieve problemen, kanker, beroertes, schade aan het zenuwstelsel, gedragsstoornissen, hartproblemen, Parkinson, auto-immuunziekte en slaapproblemen vergroten.
Negatieve uitwerking
Met andere woorden: ze hebben een negatieve uitwerking op de gezondheid.
Alsof de lange lijst bijwerkingen nog niet genoeg is, bleek eerder dit jaar al uit een studie dat de statines bij de helft van de patiënten niet doen waarvoor ze gemaakt zijn, namelijk het cholesterol verlagen.
Britse onderzoekers schreven in het tijdschrift Heart dat bij de meerderheid van de patiënten zelfs na twee jaar slikken geen effect wordt gemeten.
Niets te maken
Twee jaar geleden nog schreven wetenschappers in The Pharmaceutical Journal dat het cholesterolgehalte niets te maken heeft met het risico op hartziekte.
Om de onderzoekers te citeren: “The cholesterol and calorie hypotheses are both dead.”
Je kunt je afvragen waarom twee miljoen Nederlanders nog steeds braaf statines slikken.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






‘Tot vandaag een ‘complottheorie’ en vanaf vandaag werkelijkheid’: nieuwbouwwijken krijgen geen drinkwater
De waarheid over de oorlog in Oekraïne in 3 minuten (en de rol van BlackRock)
‘Frans Timmermans wordt een grotere ramp dan mevrouw Kaag’
Graanformaties: vier op ’n rij in Wiltshire
TNO: huizen moeten sneller verduurzaamd worden
Ouders dreigen voogdij over kind kwijt te raken omdat ze gevaccineerd bloed weigeren: ‘Medisch fascisme’
Geen complottheorie: we moeten in 2030 verplicht onze eiwitconsumptie voor de helft uit planten halen
FDF-voorman Mark van den Oever luidt noodklok over Great Reset: ‘Dit gaat gewoon helemaal fout’
Ex van First Lady Jill Biden doet heftig boekje open over ‘misdaadfamilie Biden’