Gezondheid

Zo misleidend zijn etiketten in de supermarkt

Help anderen door dit artikel met je vrienden op je socials te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Door de vele voedselschandalen van de afgelopen tijd zijn mensen sceptischer geworden. Ingrediënten en additieven met lange chemische namen en E-nummers maken de consument wantrouwig.

De voedselindustrie is bezig op grote schaal alarmerende begrippen en codes op de etiketten te vervangen door begrippen die ons moeten geruststellen. Het blijkt slechts een woordspelletje te zijn: oude wijn in nieuwe zakken.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png

Consument wordt bij de neus genomen

De voedselindustrie vervangt oude additieven met hun negatieve bijklanken zodat de ingrediëntenlijst niet langer chemisch of kunstmatig klinkt. De consument die nog altijd piekert over E-nummers, loopt hopeloos achter. Voedselfabrikanten proberen je continu een stapje voor te zijn.

Fosfaten worden fosfaatvervangers, die zonder E-nummer op het etiket mogen staan. Zo klinkt tapiocazetmeel een stuk beter dan ammoniumpolyfosfaat (E452). Het zetmeel doet echter hetzelfde als het E-nummer: water vasthouden dat in ham wordt gespoten.

Rozemarijnextract is de vervanger van antioxidanten E300-21, die worden gebruikt om te voorkomen dat voedsel ranzig wordt en verkleurt. Rozemarijnextract heeft wel een E-nummer (E392), maar fabrikanten zetten liever ‘extract van rozemarijn’ op het etiket. De stoffen in het kruid worden geïsoleerd door gebruik van hexaan (uit distillatie van petroleum), ethanol (alcohol uit de fermentatie van suiker en zetmeel) en aceton (het ontvlambare oplosmiddel waarmee je nagellak verwijdert).

Kleurstoffen worden ook steeds minder genoemd op etiketten. Die zijn namelijk vervangen door ‘extract van wortel, paprika en rode biet’. Caroteen, het extract van wortel dat voor een oranje kleur zorgt, wordt echter door middel van dezelfde chemische industriële processen vervaardigd.

‘Vergast’

Diverse grootschalige studies vonden een verband tussen kunstmatige zoetstoffen en gewichtstoename. Het bewijs groeit dat ze ook het risico op diabetes type 2 vergroten.

‘Verpakt in beschermende atmosfeer’ betekent eigenlijk ‘vergast’ in bewerkte lucht om de houdbaarheid te verlengen. Op deze manier wordt bovendien een onprettige smaak die eigen is aan fabrieksvoedsel voorkomen.

‘Pure’ plantaardige olie is niets meer dan industrieel geraffineerde, gebleekte en ontgeurde olie. Er worden vaak chemische stoffen aan toegevoegd om de baktijd van de olie te verlengen.

[Goed Gevoel]

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vond je deze informatie belangrijk?
Deel het met kennissen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
Logiter
Logiter
8 jaren geleden

Kortom minder voorraad kopen,meer vers zelf maken zoals bijvoorbeeld sinaasappelsap >(jus d’orange geworden )

Arwijn
Arwijn
8 jaren geleden

Ik wil dat het biologische keurmerk de smaak versterker MSG/Gist extract verwijderd uit wat toegelaten word, of dat er op z’n minst verplicht word om op een voeding of vers producten een duidelijk zichbare waarschuwing te zetten dat er MSG in zit.

Ronald
Ronald
8 jaren geleden

CONSUMENT WORDT BIJ DE NEUS GENOMEN .

klopt met alles worden we voorgelogen en bestolen, klinkt depri maar is wel de waarheid .

Richard
Richard
8 jaren geleden

Meestal zijn ze zo klein geschreven dat het sowieso niet te lezen is.

Back to top button
17
0
We lezen graag je reactie!x