Het ijs op de Zuidpool groeit sneller dan het smelt, blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Het ijs groeide tussen 2003 en 2008 netto met 82 miljard ton per jaar.
De studie spreekt bevindingen uit het laatste klimaatrapport van het IPCC tegen, dat stelt dat de Zuidpool ijs verliest. Op basis van satellietgegevens concludeert de NASA dat het ijs op Antarctica tussen 1992 en 2001 netto groeide met liefst 112 miljard ton per jaar.
Hoewel de gletsjers versneld ijs verliezen, leidt de toegenomen sneeuwval, die 10.000 jaar geleden al begon, ertoe dat de verliezen ruimschoots worden goedgemaakt. Glacioloog Jay Zwally legt uit dat de sneeuwval aan het einde van de laatste ijstijd verdubbelde omdat de lucht warmer werd en er meer vocht over het continent werd verplaatst.
Antarctica draagt op dit moment bovendien niet bij aan de stijging van de zeespiegel, maar haalt er juist 0,23 millimeter per jaar van af.
Volgens de NASA is het mogelijk dat de groei van het ijs op de Zuidpool binnen enkele decennia kan ophouden. Dat zou gebeuren als de afname van de groei doorzet in het huidige tempo.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Russische ambassadeurs blijven onder mysterieuze omstandigheden om het leven komen. Zit hier meer achter?
‘Wegwezen daar’: Apocalyptische chemische ramp in Ohio
Arts noemt vaccinatie ‘cadeau van God’, zet sceptici weg als ‘complotdenkers’
‘Gesponsorde’ rellen: Anti-Trump-protesten gelinkt aan miljardair Soros
Medewerker NASA: “Ik zag een alien in de vrachtruimte van de spaceshuttle”
Professor: Nederlandse stikstofcrisis is waanvoorstelling
NPO-voorzitter klaagt dat NPO wordt weggezet als fake. Lees hier een reactie op haar ‘schaamteloze en hypocriete’ betoog
Advocaat tegen plegers van Covid-misdrijven: ‘We komen achter jullie aan, big-time’
Defensie overweegt ‘dienstplicht’: ‘Dat hadden de ‘wappies’ en ‘complotdenkers’ weer goed gezien’