Angelique Coetzee, huisarts en voorzitter van de Zuid-Afrikaanse artsenvereniging, reageerde in een interview met het Oostenrijkse ServusTV hoofdschuddend op de angst, paniek en strenge regels die zijn opgelegd vanwege de omikronvariant, die volgens haar zeer mild is.
Coetzee, die de variant als eerste opmerkte, zei dat 99 procent van de mensen die besmet raken lichte klachten krijgt. “Het is vergelijkbaar met verkoudheid of griep.”
Ze zei verder dat ze onder andere door wetenschappers heel erg onder druk is gezet om niet naar buiten te brengen dat de nieuwe variant slechts milde klachten veroorzaakt. “Ik heb toen gezegd dat omikron in Zuid-Afrika een onschuldige ziekte is en in Europa een hele ernstige omdat ik dat van de Europese politici moest zeggen,” aldus Coetzee.
Hoofd van de South African Medical Assocation én ontdekker van de #OmicronVariant Angelique Coetzee
“Ik mocht van wetenschappers en Europese politici met geen woord reppen over het feit dat deze nieuwe variant zeer milde klachten veroorzaakt !” https://t.co/rSX6qNgUdE pic.twitter.com/AQlc4hKCqc
— Marc ‘s Spirit (@VegtDoor) January 21, 2022
Storm in glas water
De omikrongolf is in Zuid-Afrika zo goed als voorbij en bijna alle maatregelen zijn opgeheven.
Coetzee zei eerder al dat de paniek rond omikron een ‘storm in een glas water’ is. Er zijn tot nu alleen ‘zeer milde gevallen’ geconstateerd, aldus de arts.
Te vroeg
OMT-voorzitter Jaap van Dissel zei dat het ‘echt nog te vroeg is’ om corona een griep te noemen. “Je weet ook nog niet wat er na de omikron aan nieuwe varianten gaat opduiken,” zei hij. Kamerlid Fleur Agema vraagt zich af: “Als het OMT denkt dat het nog steeds heel snel heel erg mis kan gaan, waar zijn dan de noodhospitalen? De sporthallen, de Rai, die zijn ingericht voor het ergste? Waarom is de ic-capaciteit niet structureel opgehoogd? Waarom wordt de zorg altijd als probleem gezien in plaats van de oplossing?”
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Analist: “Amerika vertelt alleen maar leugens over Syrië”
Invloedrijk medisch tijdschrift: ‘Coronavirus niet gevaarlijker dan griep’. Paniek om niks?
Phoenix Lights na 16 jaar nog steeds een mysterie
Trump draait 180 graden en kondigt volledige terugtrekking uit Syrië aan nu IS verslagen is. Pijnlijke nederlaag voor Deep State?
De waanzinnige prijzen in Nederland: zelfs bij 1+1 gratis ben je in Duitsland nog steeds goedkoper uit
Het eeuwige leven kan worden bereikt door chromosomen te verlengen
Massale demonstratie in Berlijn: ‘We weten dat Rusland niet onze vijand is’
Italiaans parlementslid: ‘9/11 was een inside job’
Rauwe lokale honing: waarom dit goud waard is voor je gezondheid