Nederland wil banken verplichten alle transacties boven de 100 euro in een grote database onder te brengen. Critici waarschuwen voor een catastrofale inbreuk op het privacyrecht. BVNL, de partij van Wybren van Haga, roept minister Kaag van Financiën op het matje.
Het plan zou een voorbereidende stap zijn op de implementatie van een digitale centrale bankmunt (CBDC). Via zo’n ‘digitale euro’ blijven alleen de kleinste betalingen anoniem.
Gaat echt veel te ver
“Helemaal knots. Deze massasurveillance gaat alle perken te buiten en is een ongekende inbreuk op de privacy van mensen,” stelt Kamerlid Olaf Ephraim (BVNL). “De voorgestelde monitoring gaat echt veel te ver.”
Hij krijgt bijval van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP): “Al jouw betaalgedrag wordt straks centraal verzameld en met algoritmes in de gaten gehouden.”
🇳🇱 The Dutch minister of Finance, who also happens to be the co-chair of the Global Action Group at the WEF, is now looking to introduce a law to monitor ALL transactions over €100. If that doesn’t worry you I don’t know what to tell you. pic.twitter.com/nKevaBNtVC
— Eva Vlaardingerbroek (@EvaVlaar) October 31, 2022
Onterecht toegang tot bankrekening verliezen
Met de maatregel wil Kaag naar eigen zeggen witwassen en het financieren van terrorisme aan banden leggen. “Een onzinnig gelegenheidsargument waarmee het kabinet haar eigen drang om achter iedere Nederlandse voordeur te willen kijken zelf witwast. Big Brother is watching you, en dat moet stoppen,” vervolgt Ephraim.
Het Kamerlid waarschuwt dat de wet ertoe kan leiden dat mensen onterecht de toegang tot hun bankrekening verliezen. “Minister Kaag speelt echt met grondwettelijk vuur en daar moet heel snel een blusdeken overheen. Dit moet echt niemand willen.”
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Uitvaartbranche begint zich uit te spreken: ‘De overheid wil de beerput dicht laten’
Pentagon moet boekje opendoen over de inzet van teken als biologisch wapen. Zijn ze met opzet vrijgelaten?
‘De PvdA heft zichzelf op door in zee te gaan met het elitaire (van elke realiteit gespeende) GroenLinks’
Machtigsten der aarde bijeen op mysterieuze Bohemian Grove
Russische ‘astronoom’: “NASA liegt dat ze barst over Nibiru”
Internationaal Atoomagentschap IAEA valt door de mand
Schokkende video toont brute arrestatie van Duitse onthullingsjournalist
Test koude kernfusie systeem succesvol
Oostenrijk uit de EU? Meer dan 260.000 Oostenrijkers tekenen petitie over exit uit de Europese Unie