Eén van de grootste leugens die ooit door de geneeskunde aan de mensheid is verteld, is dat zout slecht voor je is en dat zout je bloeddruk verhoogt. Dat beweert althans dr. Bryan Ardis.
Op de website van het Voedingscentrum staat: ‘Te veel zout eten kan leiden tot een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk verhoogt de kans op hart- en vaatziekten’.
“One Of The Greatest Lies Ever Told To Humanity By Medicine Is That Salt Is Bad For You.”
Dr. Bryan Ardis “500,000 People Were Studied For 10 Years In 49 Countries & Those With The Best Blood Pressure Had The Highest Intake Of Salt.”
You Have Been Lied To. Mineral Salt Does… pic.twitter.com/6QBTiY3Tjd
— Valerie Anne Smith (@ValerieAnne1970) October 23, 2024
(Video verwijderd? Klik hier...)
Grootste onderzoek
Zout verhoogt de bloeddruk niet en je bent voorgelogen, aldus Ardis. Big Pharma verdient goud geld aan medicijnen tegen hoge bloeddruk.
In 2016 kwam de Universiteit van Tel Aviv met het grootste onderzoek ooit naar hoge bloeddruk. De onderzoekers volgden 500.000 mensen uit 49 landen gedurende 10 jaar. De mensen met de beste bloeddruk aten het meeste zout, zei Ardis.
Tussen de 6 en 9 gram
De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om dagelijks niet meer dan 6 gram zout te nemen. Dit staat gelijk aan 2,4 gram natrium.
Als je je bloeddruk op peil wilt houden, doe je er verstandig aan dagelijks tussen de 6 en 9 gram zout te eten, benadrukte dr. Ardis.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Politici en lobbyisten houden ons klimaat gegijzeld. Filmmaker ontmaskert in dit gesprek de klimaathoax
Protestgroep met Mona Keijzer roept regering en parlement op om coronapas per direct af te schaffen
‘Unieke geavanceerde beschaving’ leefde in woestijn Turkmenistan
‘Natuurlijke chemotherapie’: Wasabi doodt kankercellen
Zeespiegelstijging niet te linken aan klimaatverandering. Klimatoloog maakt gehakt van doemvoorspellingen
Was de vader van Klaus Schwab een nazi? De feiten op een rij
Geen bewijs voor agressieve plannen Iran. Britse generaal doet opvallende uitspraken (en steekt spaak in wiel van oorlogshaviken)
Urk ‘blijft moedig weerstand bieden’: volledige prikgraad tussen 0 en 19 procent
Dit gebeurt er als een CDA-burgemeester FVD en Baudet vergelijkt met het nazisme: ‘Iemand die het nog begrijpt?’