Mens en Dier

Reclamespotjes maken ongelukkige kinderen materialistisch

Help mee door dit artikel met kennissen op je social media te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Ongelukkige kinderen die veel televisiereclames zien geloven sneller dat ze zich beter zullen voelen door materiële bezittingen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Een aantal onderzoeken onder volwassenen heeft al aangetoond dat het kan leiden tot een vicieuze cirkel: ongelukkige mensen denken dat ze gelukkig worden door bezittingen en als dat niet zo blijkt te zijn worden ze nog ongelukkiger.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2025/04/NFN-donatie-banner.png

Omdat we in een materialistische wereld leven kan men zich afvragen wat dat voor kinderen betekent. Onderzoekers ontdekten dat ongelukkige kinderen alleen materialistisch werden wanneer ze veel televisie keken.

Gezonde dosis scepsis

De bevindingen verschijnen in het tijdschrift Pediatrics en wijzen op verbanden tussen een ongelukkig leven, televisie en materialisme, hoewel de wetenschappers nog niet kunnen bewijzen dat de televisie de boosdoener is.

De resultaten tonen wel aan dat reclamespotjes kinderen mogelijk leren dat materiële bezittingen gelukkig maken, aldus onderzoeksleider Suzanna J. Opree van de Universiteit van Amsterdam.

Opree raadt ouders aan om hun kinderen met een gezonde dosis scepsis te laten kijken naar televisiereclames. De studie is gedaan onder 466 Nederlandse kinderen tussen acht en 11 jaar oud. Ze moesten vragenlijsten invullen over materiële bezittingen, hun mate van tevredenheid over het leven en reclame. Een jaar later werden dezelfde kinderen opnieuw bevraagd. Tot besluit werd gekeken hoe de variabelen elkaar beïnvloedden.

Emotioneel sterk afhankelijk

“De sociale omgeving van kinderen, zoals familie en vrienden, speelt een belangrijke rol,” zei Opree. “Waarden die belangrijk worden geacht door gezinsleden worden sneller overgenomen door het kind.” De kinderen zijn met name op jonge leeftijd emotioneel nog sterk afhankelijk van de ouders.

Volgens haar kunnen ouders de invloed van reclamespotjes terugdringen. Ze kunnen kinderen met een kritisch oog leren kijken naar reclames die impliceren dat een bepaald product je leven beter maakt.

Waarom zouden ouders hun kinderen van het pad naar materialisme af moeten houden? “Eerdere studies onder volwassenen hebben aangetoond dat het zeer waarschijnlijk is dat materialisme op latere leeftijd leidt tot een minder gelukkig leven,” legde Opree uit. Experts raden ouders aan om kinderen op tijd voor de televisie weg te halen.

Bron: Reuters.com

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Artikel waardering

Interessant

Vind je dit belangrijk?
Deel het met iedereen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
Aanmelden
Laat het mij weten wanneer er
guest

23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
RichardBelgie
RichardBelgie
12 jaren geleden

“Trying to be happy accumulating possesions is like trying to satisfy hunger by taping sandwiches all over your body.”
George Carlin

Sijts
Sijts
12 jaren geleden

Gewoon kinderen helemaal niet naar reclames laten kijken! Ik kijk zelf ook nooit reclames en das helemaal niet om de redenen die jullie aandragen, maar gewoon omdat het vét irritant is! Ik heb geen tv(kapot gegaan, geen geld voor een nieuwe, mis em totaal niet)dus van tv reclames ben ik al verlost. Ik alleen nog maar de irritante reclames op internet, maar goed, daar kijk ik overheen, voor zover dat lukt…. >< En natuurlijk word je materialistisch van reclames, das de hele bedoeling achter een reclame spot…. >

Biff
Biff
12 jaren geleden

Je gaat toch geen reclame zitten kijken?????

Hunting Wolf
Hunting Wolf
12 jaren geleden

Hunting wolf noemen reclame blokken, portie hersenspoeling.Hunting wolf zien reclame,s die het tegendeel doen, dan er beweerd wordt.Daarom hunting wolf Tv niet meer kijken.Wie tv durft weg te gooien,is duizend maal gelukkiger dan met.En anders volume op zacht zetten zegt Hunting Wolf.Bovendien rare gewoonte om steeds herhalingen te zien.

m&m
m&m
12 jaren geleden

natuurlijk,je ziet mensen in het rondspringen als ze nieuw middel hebben ondekt voor je haar of huid.
waarom wil je deze auto,gewoon ik wil hem hebben.
je wordt een goede sporter als je pindakaas eet.
de buurman komt naar buiten om stiekem de auto te bekijken van zijn buur.
etc.etc…….
je word alleen ongelukkig als je eenmaal die dingen niet meer kan kopen en dan stort je hele wereld in omdat,een ander het nog steeds wel kan,jaloezie dus.
rare wereld.

Catharina R
Catharina R
12 jaren geleden

[quote name=”Biff”]Je gaat toch geen reclame zitten kijken?????[/quote]
ik denk dat er nog veel mensen zijn die hier niets van af weten en dat er geheimen boodschappen in verborgen liggen .

Pe68
Pe68
12 jaren geleden

Koop lego voor uw kinderen EN laat de TV uit. Ben zelf opgegroeit met lego en heeft tot de pubertijd en ook nog iets wat nadien dienst gedaan voor vermaak en vormgeving van de fantasie, uren en uren lang.

Een kind heeft behoorlijk veel aandacht nodig en zuigt hier alle ellende naar binnen, het ‘gat’ tussen u en kind wordt groter omdat u minder binnen krijgt en/of er al een afweer tegen heeft, ‘we’ horen en lezen genoeg over kinderbescherming, radeloze ouders enz. enz.

Lekker buiten spelen in de modder is ook een goede uren vuller voor kinderen.

De TV is hier ook stuk gegaan 4 jaren geleden en niet vervangen, dat gaat prima hoor.(reklame moeheid)
Genoeg te zien, lezen op internet en veel minder invallen van de reklame….;-)

1984
1984
12 jaren geleden

Ik kijk al een jaar of 5 geen t.v meer.
Enkel nog af en toe een film.

Ik ben dan ook totaal niet bekend met wat er op t.v te zien is, qua reclames niet en zeker niet qua aanbod aan zenders en alles wat ze uitzenden.

Veel mensen vragen dan ook of ik geen t.v mag kijken vanwege een geloof of onder welke steen in leef.
Of, maar wat doe je dan als je thuis bent ?

hahahahaha

HEERLIJK een leven zonder t.v kijken, raad het iedereen aan.

Sijts
Sijts
12 jaren geleden

@M&M Dus jij word jaloers op mense[quote name=”m&m”]natuurlijk,je ziet mensen in het rondspringen als ze nieuw middel hebben ondekt voor je haar of huid.
waarom wil je deze auto,gewoon ik wil hem hebben.
je wordt een goede sporter als je pindakaas eet.
de buurman komt naar buiten om stiekem de auto te bekijken van zijn buur.
etc.etc…….
je word alleen ongelukkig als je eenmaal die dingen niet meer kan kopen en dan stort je hele wereld in omdat,een ander het nog steeds wel kan,jaloezie dus.
rare wereld.[/quote]
Dus jij word jaloers op mensen die zich wél de producten kunnen veroorloven die de reclames aanbieden? Wat heb jij dan een rot leven……
Wees blij met wat je hebt!!!!!

Sijts
Sijts
12 jaren geleden

[quote name=”1984″]Ik kijk al een jaar of 5 geen t.v meer.
Enkel nog af en toe een film.

Ik ben dan ook totaal niet bekend met wat er op t.v te zien is, qua reclames niet en zeker niet qua aanbod aan zenders en alles wat ze uitzenden.

Veel mensen vragen dan ook of ik geen t.v mag kijken vanwege een geloof of onder welke steen in leef.
Of, maar wat doe je dan als je thuis bent ?

hahahahaha

HEERLIJK een leven zonder t.v kijken, raad het iedereen aan.[/quote]
Helemaal mee eens!

M. Brandenburg
M. Brandenburg
12 jaren geleden

Hoe vaak moet de overbodigheid van dit soort onderzoekers nog worden aangetoond. Wederom een onderzoek, waarbij de uitkomst van te voren al vaststaat. Opvoeding van kinderen hoort primair te gebeuren door ouders. Die keuzes maken voor hun kinderen, en hierbij hun kinderen in een bepaalde richting proberen te sturen(sturen daar elk persoon zijn eigen persoonlijkheid zal ontwikkelingen en we niet allemaal kleine irritante kloontjes willen hebben). Een kind dat te lang voor de tv zit heeft ouders die niet geïnteresseerd zijn in hun eigen kinderen. Ouders die hun kinderen met de ijsberen van WNF laten spelen en hierna doodleuk deze kinderen ook nog lid maken, willen niet dat hun kinderen voor zichzelf willen denken, maar financieren graag de indoctrinatie van criminele NGO´s. En zo kunnen we nog wel een lange lijst maken. Laat kinderen kinderen zijn, zie ze niet als jonge volwassenen. Geef ze de ruimte om te spelen en creatief te leren zijn. Daar komt geen onderzoeker bij kijken.

Aaltje
Aaltje
12 jaren geleden

[quote name=”m&m”]natuurlijk,je ziet mensen in het rondspringen als ze nieuw middel hebben ondekt voor je haar of huid.
waarom wil je deze auto,gewoon ik wil hem hebben.
je wordt een goede sporter als je pindakaas eet.
de buurman komt naar buiten om stiekem de auto te bekijken van zijn buur.
etc.etc…….
je word alleen ongelukkig als je eenmaal die dingen niet meer kan kopen en dan stort je hele wereld in omdat,een ander het nog steeds wel kan,jaloezie dus.
rare wereld.[/quote]

Je hebt gelijk. Op dit soort “lagere” gevoelens, waar de meeste mensen toch wel door beinvloedt worden (ook al wil je dat helemaal niet) wordt overduidelijk ingespeeld. En eigenlijk wordt dat nog normaal gevonden ook door de grote massa. Enkele supermensen zijn hier natuurlijk helemaal niet gevoelig voor, zoals bijv. Sijts. Heeft hij geluk, dan heeft de commercie op hem in ieder geval geen vat. Knap hoor.

ursula
ursula
12 jaren geleden

Ik heb een hekel aan reclame……vroeger was het 5 minuten lang en nu 8 minuten. Het zijn pure leugens om de mensen het geld af te troggelen en de mensen trappen er ook volop op in. WE leven in een wereld….wat de een heb moet ik ook hebben en dat is heel sterk gericht op de jeugd, anders ben je een buitenbeentje en je word uit gelachen. Echt erg………

Doemar
Doemar
12 jaren geleden

Onderzoek is gedaan met online vragenlijsten voor kinderen tussen 8 en 11 jaar.

Niet echt de heilige graal van gedegen onderzoek.

Sijts
Sijts
12 jaren geleden

@Aaltje:
Ik ben een “haar”;-P En ja, zo ben ik opgevoed, wij waren thuis ook al niet zo materialistisch. Ik leef altijd al op 2de hands spullen en daar ben ik altijd blij mee geweest. Ook nu leef ik van “afdankertjes” Maar hé ik ben van alle “luxe” voorzien, dankzij lieve mensjes om mij heen….: van PC, tot laptop, surround sound tot grote tv en mobiel en o ja, ik vergeet mijn mp4 speler en van 3 lade vriezer tot droger, noem maar op! Okee, het is allemaal 10 jaar of ouder, maar ik héb het maar mooi wél!!!!
Mij hoor je absoluut niet klagen! En als ik het niet had, óók prima! Ik loop niet te kwijlen bij het nieuwste mobieltje, of die dure dagcrème, wat boeid mij dat nou? O_o En dat jij mij een “supermens” vind, vind ik alleen maar een compliment! =D
Blijft zonde dat mensen zich daar wél door laten beïnvloeden!

Doler
Doler
12 jaren geleden

niet alleen kinderen hebben hier last van
ook de ouders doen hier volop aan mee
de beinvloeding van reklame is enorm voor iedereen
gelukkig hebben wij hier in Nederland de gelukkiste kinderen van ehhh europa of van de wereld?
en ook de gelukkiste volwassenen het is maar net waar je geluk vind, in het kopen? nog meer?

fleur
fleur
12 jaren geleden

Erg herkenbaar: ik heb een vriendin die veel thuis zit en als ze zich niet zo tof voelt, dan gaat ze dus ook dure dingen kopen, maar ik merk aan haar dat dat dus niet echt helpt, met als gevolg dat ze opnieuw dure zaken gaat aanschaffen. Erg sneu. Ikzelf ben hier helemaal vanaf gestapt een anderhalf jaar terug: geen tv meer, bewust niet meer, een supereenvoudig mobieltje met sim only en alleen de basisdingen die nodig zijn. Dat voelt een stuk fijner en je richt je automatisch op wat er wel toe doet: relaties, familie, vriendschappen, enz.

Aaltje
Aaltje
12 jaren geleden

Beste Sijts,
Ik meen het eerlijk dat ik jou manier van leven bewonderenswaardig, sterk en mooi vindt. Het is zo menselijk om gauw jaloers te zijn tegenwoordig alleen vanwege hebbedingetjes. Zelf ben ik best wel gewend om luxe te kunnen kopen (niet van huis uit) en als ik eerlijk ben vind ik dat wel makkelijk en comfortabel. Ik probeer wel reclames te doorgronden en denk er over na hoe ze me hiermee willen manipuleren.

Blijf je zelf, zo blijf je buiten de invloed van die afschuwelijke commercie, die jou graag het gevoel zouden geven dat je zonder dure hebbedingetjes niets waard bent en niet meetelt, want zo willen ze op je gevoel inspelen (de engerds). Als je soms zie hoe jaloers mensen kunnen zijn als je bijv. iets moois nieuws hebt. Als mensen die jaloezie uiten kunnen heel gemeen zijn. De meeste mensen staan nog dicht bij het dierenrijk. Dure hebbedingetjes geven status, en met status sta je hoger in de hierarchie. Mooi dat jij je hierdoor niet laat leiden.

1984
1984
12 jaren geleden

[quote name=”fleur”]Erg herkenbaar: ik heb een vriendin die veel thuis zit en als ze zich niet zo tof voelt, dan gaat ze dus ook dure dingen kopen, maar ik merk aan haar dat dat dus niet echt helpt, met als gevolg dat ze opnieuw dure zaken gaat aanschaffen. Erg sneu. Ikzelf ben hier helemaal vanaf gestapt een anderhalf jaar terug: geen tv meer, bewust niet meer, een supereenvoudig mobieltje met sim only en alleen de basisdingen die nodig zijn. Dat voelt een stuk fijner en je richt je automatisch op wat er wel toe doet: relaties, familie, vriendschappen, enz.[/quote]

Jij bent een vrouw naar mijn hart 🙂
Ik ben ze alleen nog niet tegen gekomen 🙁

Marlon B.
Marlon B.
12 jaren geleden

[quote name=”1984″][quote name=”fleur”]Erg herkenbaar: ik heb een vriendin die veel thuis zit en als ze zich niet zo tof voelt, dan gaat ze dus ook dure dingen kopen, maar ik merk aan haar dat dat dus niet echt helpt, met als gevolg dat ze opnieuw dure zaken gaat aanschaffen. Erg sneu. Ikzelf ben hier helemaal

Probeer eens wat onafhankelijker te zijn ipv altijd maar mensen, familie, vrienden en/of relaties om je heen te hebben. Kennelijk het allermoeilijkste voor kuddedieren, met zichzelf geconfronteerd worden. Die mensen hebben het dan altijd druk druk, altijd mensen om zich heen want alleen zijn is de grootste hel lijkt het wel.

ieniemienie
ieniemienie
12 jaren geleden

[quote name=”1984″][quote name=”fleur”]Erg herkenbaar: ik heb een vriendin die veel thuis zit en als ze zich niet zo tof voelt, dan gaat ze dus ook dure dingen kopen, maar ik merk aan haar dat dat dus niet echt helpt, met als gevolg dat ze opnieuw dure zaken gaat aanschaffen. Erg sneu. Ikzelf ben hier helemaal vanaf gestapt een anderhalf jaar terug: geen tv meer, bewust niet meer, een supereenvoudig mobieltje met sim only en alleen de basisdingen die nodig zijn. Dat voelt een stuk fijner en je richt je automatisch op wat er wel toe doet: relaties, familie, vriendschappen, enz.[/quote]

Je eigen energieen en niet die van een ander, dat doen er toe. Probeer jezelf eens te leren kennen in plaats van permanent in andermans energieen te vertoeven. Het is ook een soort koopziek gedrag in die zin dat je de het constant buiten jezelf zoekt. Daar zit het niet, maar het leidt natuurlijk wel lekker af.

Sartre zei:
Sartre zei:
12 jaren geleden

[quote name=”1984″][quote name=”fleur”]Erg herkenbaar: ik heb een vriendin die veel thuis zit en als ze zich niet zo tof voelt, dan gaat ze dus ook dure dingen kopen, maar ik merk aan haar dat dat dus niet echt helpt, met als gevolg dat ze opnieuw dure zaken gaat aanschaffen. Erg sneu. Ikzelf ben hier helemaal vanaf gestapt een anderhalf jaar terug: geen tv meer, bewust niet meer, een supereenvoudig mobieltje met sim only en alleen de basisdingen die nodig zijn. Dat voelt een stuk fijner en je richt je automatisch op wat er wel toe doet: relaties, familie, vriendschappen, enz.[/quote]

Als je je niet lekker voelt als je alleen bent, ben je in slecht gezelschap.

Back to top button
23
0
We lezen graag je reactie!x