Mens en Dier

Reclamespotjes maken ongelukkige kinderen materialistisch

Help mee door dit artikel met je kennissen op je socials te delen!
Er is helaas geen gesproken versie van dit artikel beschikbaar

Ongelukkige kinderen die veel televisiereclames zien geloven sneller dat ze zich beter zullen voelen door materiële bezittingen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Een aantal onderzoeken onder volwassenen heeft al aangetoond dat het kan leiden tot een vicieuze cirkel: ongelukkige mensen denken dat ze gelukkig worden door bezittingen en als dat niet zo blijkt te zijn worden ze nog ongelukkiger.

---Lees verder na dit advertentieblokje---
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/02/bezwaarmaker.png
https://www.ninefornews.nl/wp-content/uploads/2024/04/uwonvrede.nl_-1.png

Omdat we in een materialistische wereld leven kan men zich afvragen wat dat voor kinderen betekent. Onderzoekers ontdekten dat ongelukkige kinderen alleen materialistisch werden wanneer ze veel televisie keken.

Gezonde dosis scepsis

De bevindingen verschijnen in het tijdschrift Pediatrics en wijzen op verbanden tussen een ongelukkig leven, televisie en materialisme, hoewel de wetenschappers nog niet kunnen bewijzen dat de televisie de boosdoener is.

De resultaten tonen wel aan dat reclamespotjes kinderen mogelijk leren dat materiële bezittingen gelukkig maken, aldus onderzoeksleider Suzanna J. Opree van de Universiteit van Amsterdam.

Opree raadt ouders aan om hun kinderen met een gezonde dosis scepsis te laten kijken naar televisiereclames. De studie is gedaan onder 466 Nederlandse kinderen tussen acht en 11 jaar oud. Ze moesten vragenlijsten invullen over materiële bezittingen, hun mate van tevredenheid over het leven en reclame. Een jaar later werden dezelfde kinderen opnieuw bevraagd. Tot besluit werd gekeken hoe de variabelen elkaar beïnvloedden.

Emotioneel sterk afhankelijk

“De sociale omgeving van kinderen, zoals familie en vrienden, speelt een belangrijke rol,” zei Opree. “Waarden die belangrijk worden geacht door gezinsleden worden sneller overgenomen door het kind.” De kinderen zijn met name op jonge leeftijd emotioneel nog sterk afhankelijk van de ouders.

Volgens haar kunnen ouders de invloed van reclamespotjes terugdringen. Ze kunnen kinderen met een kritisch oog leren kijken naar reclames die impliceren dat een bepaald product je leven beter maakt.

Waarom zouden ouders hun kinderen van het pad naar materialisme af moeten houden? “Eerdere studies onder volwassenen hebben aangetoond dat het zeer waarschijnlijk is dat materialisme op latere leeftijd leidt tot een minder gelukkig leven,” legde Opree uit. Experts raden ouders aan om kinderen op tijd voor de televisie weg te halen.

Bron: Reuters.com

Gerelateerd:

 

0 0 stemmen
Beoordeel dit artikel

Interessant

Vind je dit artikel goed?
Deel het met iedereen op je Socials!
+
Meld je aan op onze gratis PUSH meldingen
Aanmelden
?
+
Volg ons op ons gratis Telegram kanaal
Volg Ons
?
+
Steun ons met een vrijwillige bijdrage
Doneer
?

Robin de Boer

Robin de Boer (1983) heeft Economische Geografie gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds juni 2014 werkzaam als hoofdredacteur van NineForNews.
guest

23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meeste stemmen
Inline Reacties
Alle reacties zien
RichardBelgie
RichardBelgie
11 jaren geleden

“Trying to be happy accumulating possesions is like trying to satisfy hunger by taping sandwiches all over your body.”
George Carlin

Sijts
Sijts
11 jaren geleden

Gewoon kinderen helemaal niet naar reclames laten kijken! Ik kijk zelf ook nooit reclames en das helemaal niet om de redenen die jullie aandragen, maar gewoon omdat het vét irritant is! Ik heb geen tv(kapot gegaan, geen geld voor een nieuwe, mis em totaal niet)dus van tv reclames ben ik al verlost. Ik alleen nog maar de irritante reclames op internet, maar goed, daar kijk ik overheen, voor zover dat lukt…. >< En natuurlijk word je materialistisch van reclames, das de hele bedoeling achter een reclame spot…. >

Biff
Biff
11 jaren geleden

Je gaat toch geen reclame zitten kijken?????

Hunting Wolf
Hunting Wolf
11 jaren geleden

Hunting wolf noemen reclame blokken, portie hersenspoeling.Hunting wolf zien reclame,s die het tegendeel doen, dan er beweerd wordt.Daarom hunting wolf Tv niet meer kijken.Wie tv durft weg te gooien,is duizend maal gelukkiger dan met.En anders volume op zacht zetten zegt Hunting Wolf.Bovendien rare gewoonte om steeds herhalingen te zien.

Back to top button
23
0
We lezen graag je reactie!x