Onlangs maakte een rechter uit de Amerikaanse staat New York het verbod op grote bekers suikerhoudende frisdrank ongedaan.
De stad New York had een verbod aangekondigd op de verkoop van grote bekers cola en andere suikerrijke frisdranken. De frisdrankproducenten stapten daarop naar de rechter.
Voorstanders van het controversiële verbod waren mogelijk iets op het spoor, meldt New Scientist. Uit een nieuwe studie (doc) is gebleken dat 184.000 sterfgevallen per jaar kunnen worden gelinkt aan suikerhoudende frisdranken.
Astma
Gitanjali Singh van de Harvard-universiteit en zijn collega’s analyseerden een aantal internationale onderzoeken naar de consumptie van dranken met toegevoegde suikers. De onderzoeken omvatten ongeveer 60 procent van de wereldbevolking.
Ze berekenden het aantal gevallen van obesitas door de consumptie van suikerhoudende dranken en keken naar het aantal sterfgevallen als gevolg van aan obesitas gerelateerde aandoeningen.
De onderzoekers concludeerden dat 184.000 sterfgevallen per jaar kunnen worden geassocieerd met suikerrijke frisdranken. Ieder jaar overlijden wereldwijd evenveel mensen aan astma.
Aannemelijk
In 70 procent van de sterfgevallen bleek obesitas de boosdoener, de resterende gevallen werden veroorzaakt door hartziekten en bepaalde kankersoorten.
De studie toont alleen aan dat de sterfgevallen kunnen worden geassocieerd met suikerhoudende frisdranken, maar Rachel Johnson van de Universiteit van Vermont in Burlington zegt dat een aantoonbaar verband biologisch gezien aannemelijk is.
“De gezondheidszorg zal bezwijken onder de kosten die nodig zijn om deze aandoeningen te behandelen,” zei Johnson. De studie werd gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de American Heart Association in New Orleans, Louisiana.
Bron: Newscientist.com
Gerelateerd:
- Zoete verleiders: de macht van de suikerindustrie
- ‘Moderne mond is altijd ziek’
- Waarom we cocaïne uit frisdrank haalden
- Pepsi haalt controversieel ingrediënt uit sportdrank
- Wat doet aspartaam met je lichaam? (video)
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Clingendael, De Balie, Bellingcat en Poynter: hier stuurt George Soros zijn geld naartoe
Volgens de media kleurt Nijmegen ‘donkerrood’. Dit zijn de cijfers
VS voorziet terroristen in Syrië van chemische wapens. Dit zul je in het Westen nooit op tv zien
Wat zijn de beste toepassingen van cryptocurrency?
Een plant met een zeer unieke verschijningsvorm helpt tegen allerlei aandoeningen, waaronder kanker. Dit is ‘m
Wet om nareis te beperken aangenomen, maar nog niet ingevoerd: ‘Wat wordt Nederland toch belazerd’
Vrouw van Fed-topman krijgt salaris van JPMorgan
Kruidenpreparaat heeft mogelijk positieve invloed op diabetes
Israëlische onderminister: “Aardbevingen Italië zijn vergelding voor Unesco-besluit over Tempelberg”