Leerlingen van het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid krijgen voor lichamelijke opvoeding geen cijfer meer.
Omdat ze bang waren een slecht cijfer te halen, speelden ze steeds op veilig. Na de afschaffing van cijfers werd de sfeer in de klas beter, nam de motivatie toe en groeide het zelfvertrouwen van de leerlingen.
In Finland krijgen kinderen jonger dan 10 jaar bij geen enkel vak een cijfer. Toetsen maken ze pas vanaf hun zestiende. Een richting kiezen ze op basis van interesse in plaats van cijfers.
Voorbij
En wat blijkt? De Finnen zijn inmiddels Noorwegen voorbij op de ranglijst van gelukkigste mensen ter wereld.
Cijfers zijn niet veel meer dan een willekeurige meting van een willekerige vaardigheid in een willekeurige levensfase.
Huiswerk en bijlessen zijn er niet om leerlingen te helpen zich te ontplooien, maar om ze te helpen een goed cijfer te halen voor de volgende toets.
Wind van verandering
De bekende Britse schrijver Ken Robinson stelt dat scholen de creativiteit van kinderen doden.
Door de vreemde rangorde in waarde die we aan vakken geven, denken briljante kinderen dat ze dom zijn, aldus Sir Ken. Hun vorm van intelligentie wordt niet aangesproken.
In Velsen-Zuid zie je dat er ook in ons land een wind van verandering waait. Maar er is nog een lange weg te gaan.
[AD]
Tornado verwoest Pfizer-fabriek: ‘Wraak is zoet’
Journalist oogst veel lof met tirade tegen WHO en WEF: ‘Goed gezegd, jongedame’
Bam: Davos is geïnfiltreerd door waarheidssprekers
Jaime Maussan – Contact is aanstaande (video)
Baanbrekende theorie: Zwaartekracht is een volstrekte illusie
De New Reality Show met Marc Juncker over chemtrails
Bloemen en bijen communiceren via elektrische velden
We voelen ons net een proefkonijn. Zwitsers magazine onthult de gevaren van 5G
Dr. Masaru Emoto over het bewustzijn van water (video)