Verzadigde vetten in roomboter en vlees zijn niet slecht voor je, maar margarine kan daarentegen dodelijk zijn, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Hoewel veel diëtisten adviseren om te minderen met dierlijke vetten, heeft de grootste studie ooit aangetoond dat ze de kans op een beroerte, hartziekte of diabetes niet verhogen.
Margarine kan de kans op sterfte echter met 34 procent verhogen. “Jarenlang werd iedereen geadviseerd om de hoeveelheid vetten terug te dringen,” zei hoofdonderzoeker Russell de Souza van de McMaster University in Canada. “Transvetten hebben geen gezondheidsvoordelen en verhogen het risico op hartziekte enorm. Dat geldt niet voor verzadigde vetten.”
Beschermen tegen diabetes
Verzadigde vetten zitten met name in dierlijke producten, waaronder roomboter, zuivel, vlees, zalm en eieren. Transvetten worden daarentegen op industriële wijze vervaardigd en in margarine, snacks en verpakte bakproducten gestopt.
Tijdens het nieuwe onderzoek werd geen bewijs gevonden dat verzadigde vetten slecht zijn voor de gezondheid. Onlangs ontdekte de Universiteit van Cambridge nog dat verzadigde vetten in zuivelproducten beschermen tegen diabetes.
Verguizen
Afgelopen jaar riep de gerenommeerde wetenschapper James DiNicolantonio van het Ithica College in New York op de richtlijnen over verzadigde vetten aan te passen. In de jaren vijftig begon men verzadigde vetten – onterecht – te verguizen. Toch werd mensen sinds de jaren zeventig geadviseerd minder vet te eten.
Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat er geen duidelijk verband is tussen een hogere inname van verzadigde vetten en sterfte, coronaire hartziekten, cardiovasculaire ziekte, beroerte of diabetes type 2. De studie is gepubliceerd in het British Medical Journal. Vond je dit interessant? Denk er dan aan het artikel te delen op Facebook.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Rusland waarschuwt: Nederlandse F-16-piloten in Oekraïne zijn “legitiem doelwit”
‘Amerikaanse leger zit achter corona-uitbraak,’ zegt Chinees ministerie. ‘Dit is verbazingwekkend’
Tv-presentator verdedigt theorie dat 5G coronavirus veroorzaakt: ‘Ik accepteer dit niet’
Bomaanslag bij Israelische ambassade was operatie onder valse vlag
Ontdek hier hoeveel suikerklontjes er in jouw favoriete tussendoortjes zitten
Alona getuigt over vaccinatieschade: ‘Ik had het gevoel alsof mijn lichaam verticaal doorgesneden was’
‘Werkelijk schandalig’ dat kritische artsen op deze manier behandeld worden door de inspectie
Schokkende cijfers: Midden-Oosten was beter af onder Gaddafi en Hoessein
Fransen zien mysterieuze slierten uit de lucht vallen