Vanwege alle ophef over de overvloedige hoeveelheid suiker in ons eten besluiten steeds meer voedselfabrikanten minder suiker in hun producten te stoppen.
Het blijkt dat de producten er niet gezonder op worden, aangezien de voedselindustrie suiker steeds vaker vervangt door kunstmatige zoetstoffen. En ook daar is nogal wat over te doen.
Gerenommeerde instituten als Harvard en de Franse voedselautoriteit Anses waarschuwen voor de gevaren van zoetstoffen.
Suikerziekte
Harvard geeft aan dat zoetstoffen kunnen leiden tot overgewicht en suikerziekte. Anses stelt dat er geen overtuigend bewijs is dat de overstap van suiker naar zoetstoffen het risico op overgewicht en diabetes verlaagt.
Voedselwaakhond foodwatch ging bij de Albert Heijn langs en kwam zoetstoffen tegen in producten waarvan je het in eerste instantie misschien niet zou verwachten.
Zo zit er onder meer sacharine in zilveruitjes, sorbitol in het ‘ambachtelijke’ rundvleesslaatje, acesulfaam-K in kruidenthee en aspartaam in kroepoek.
Vergelijkbaar effect
De waakhond trof verder acesulfaam-K aan in fritessaus en slagroom, sorbitol in kipworst en zeevruchten, sucralose in popcorn en rolmops zure haring en sacharine in rauwkostsalade.
Uit veel onderzoeken blijkt dat kunstmatige zoetstoffen een vergelijkbaar effect hebben als suiker, waaronder een verhoogde kans op obesitas en diabetes.
Oppassen geblazen
Het Voedingscentrum is positief over zoetstoffen, maar hun oordeel hierover blijkt te zijn gebaseerd op onderzoek dat betaald en uitgevoerd is door de voedingsindustrie zelf.
Het is dus nog steeds oppassen geblazen tijdens het boodschappen doen.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Uitspraken Barbara Baarsma over boeren vallen niet in goede aarde: ‘Zo denken deze elitaire roofdieren over mensen’
4 tekenen dat jij je eigen ergste vijand bent (+hoe je het stopt)
De Rothschilds domineren de wereld. Italiaanse senator in opspraak na pittige tweet
Mysterieuze 150 kilometer lange muur in Jordanië stelt archeologen voor raadsel
Broodbuik: schrap de tarwe uit je dieet
Rutte geconfronteerd met uitspraak over ‘domme’ demonstranten
Centrum voor Ziektepreventie VS raadt borstvoeding af
Dit bedrijf maakt bijna de helft van de Nederlanders chronisch ziek en verdient daar goud geld aan
Gouverneur over verkiezingen: ‘Er is wél bewijs voor omvangrijke fraude’