In een auditorium van de UGent vond gisteravond een debat plaats over complottheorieën rond de aanslagen op 11 september 2001.
“Wat is er op 9/11 echt gebeurd?” aldus organisator Peter Vereecke over de dodelijkste aanslagen in de VS ooit.
De voormalige burgemeester gelooft net als een meerderheid van de Amerikanen niet in het officiële verhaal.
Complot
Daarnaast is hij aanhanger van de chemtrail-theorie, dat overheden gif verspreiden door middel van condenssporen van vliegtuigen.
Steeds meer mensen zijn sinds 9/11 vraagtekens gaan zetten bij de officiële versie. Actiegroepen dringen aan op een onafhankelijk onderzoek.
Tijdens het debat kwam wetenschapper Coen Vermeeren, die stelt dat 9/11 een complot is, tegenover Maarten Boudry te zitten, die van mening is dat er ‘geen greintje bewijs voor de vele complottheorieën is’.
Vrijheid van denken
In de media werd gelijk de vraag gesteld of het wel aan universiteiten is om deze theorieën een platform te geven.
De UGent zei in een reactie dat iedereen vrij is om een universiteitsruimte te huren. De inhoud van het evenement wordt daarbij principieel zo weinig mogelijk beoordeeld.
“Wij stimuleren de vrijheid van denken,” zei een woordvoerster. “Onze slogan is niet zomaar ‘durf denken’. Wij moedigen mensen aan om te zeggen wat ze denken en daarover met elkaar in debat te gaan.”
Foto: Lycaon Wikimedia Commons
Groene Reset: Bill Gates vergelijkt strijd tegen broeikasgassen met ‘wereldoorlog’
Kuipers geeft kwetsbare 60-minners geen herhaalprik: ‘Dan ben ik aansprakelijk voor eventuele bijwerkingen’
Minister Van der Wal weigert 77.000 stikstofpetities in ontvangst te nemen, dus gaan ze op de post!
Quarantainekampen in Nederland? ‘Dit is een stap te ver’
“Ze heeft een geheime agenda”: Ben Carson linkt Hillary Clinton aan duivel
‘Ze willen zonder wetenschappelijk bewijs de boeren opruimen’
1500 medisch specialisten in brandbrief aan Kamerleden: geef jonge kinderen geen experimenteel coronavaccin
Het geheim van gedachtekracht – deel 4 – Ben jij een PLUS-denker of een MIN-denker?
Hackschooling: anders denken over onderwijs (video)