Moderne auto’s die op hernieuwbare diesel rijden, hebben per 100 gereden kilometers de minste CO2-uitstoot. De elektrische auto komt op de tweede plaats, blijkt uit onderzoek van studio Gear Up, een onderzoeksbureau voor duurzame brandstof. Auto’s op groengas stoten ongeveer net zoveel CO2 uit als stekkerauto’s.
Dat een elektrische auto vervuilender is dan een auto op groene diesel heeft te maken met de Nederlandse elektriciteitsmix.
Studio Gear Up onderzocht hoeveel CO2 er omgerekend per liter brandstof vrijkomt.
Groene diesel zorgt voor een uitstoot van ongeveer 2,2 kilogram CO2 per 100 kilometer. Dat is aanzienlijk minder dan de uitstoot van een elektrische auto (6-8 kilo per 100 kilometer).
Slechter uit de bus
Normaal gesproken is rijden op elektriciteit goedkoper dan rijden op diesel, maar dat geldt niet voor automobilisten die afhankelijk zijn van laden bij openbare laadpunten of die lange afstanden moeten afleggen.
Voor hen is elektrisch rijden duurder dan rijden op hernieuwbare diesel. Opladen aan een openbare laadpaal is namelijk duurder en snelladen is het duurst. Elektrisch rijden komt hier dus slechter uit de bus.
Op enkele plekken in Nederland is groene diesel te tanken. Citroën heeft het vrijgegeven en ook vrachtwagens mogen het al gebruiken.
[DuurzaamBedrijfsleven via studio Gear Up]
Coronavirus is een biologisch wapen, schrijft deze oud-president in brief aan VN
Schwab trapt World Economic Forum af met speech over het ‘beheersen van de toekomst’
Technieken die de zon moeten dimmen: ‘De waanzin kent geen grenzen meer’
Denemarken schort als eerste land alle coronavaccinaties op
2000 jaar oude tabletten bevatten eerste verwijzing naar Jezus en werpen heel ander licht op hem
Zangkunsten 9-jarige Amira geven inzicht in vorige levens
Wat is channelen eigenlijk? – Channeling 28-12-2021
Aanslagen Brussel: “Terreurorganisatie IS gecreëerd als wapen van geopolitieke dwang”
Mensen zijn de omroepen in Nederland en hun ’totaal eenzijdige’ kijk op de realiteit spuugzat. Dit is het veelbelovende alternatief