Data-analist Cees van den Bos stuitte tijdens het spitten door vrijgegeven Wob-documenten op notulen van een expertmeeting over het bevorderen van de vaccinatie-uptake op 4 mei 2021.
De meeting ging over interventies (prikkels) om de vaccinatiegraad te verhogen. Experts zijn benieuwd hoe men tegen de vergoedingsstrategie vanuit werkgevers aankijkt, valt te lezen in de notulen. Oftewel: een financiële vergoeding voor de prik.
Een aanvullende suggestie die de experts deden: binnenlopen zonder uitnodiging wanneer het jou uitkomt. ‘Deze suggestie gaat over het makkelijk maken en toegankelijk maken van vaccinatie, bijvoorbeeld vaccinatiebus.’
4/5/’21: Expertmeeting vaccinatiebereidheid.
Prikkels: Financiële vergoeding voor de prik, binnenlopen zonder afspraak en de #prikbus.
Eerste TV-commercial: Hippe versie.
Goed gevulde vaccinatiehal met figuranten (😅)
Inspelen op emoties. pic.twitter.com/vSTlteJ3NP— Cees (@CeesCees72) November 9, 2023
Goed gevulde vaccinatiehal met figuranten
Daarbij staat opmerkelijk genoeg: ‘Opnieuw geen evidence voor, maar kwam voort uit observaties/advies van de experts’.
Die experts stelden ook nog iets anders voor, namelijk het filmen van een goed gevulde vaccinatiehal met figuranten.
Door middel van commercials speelt men in op emoties, bijvoorbeeld tijdens de lente, staat verder in de notulen.
Ik moest deze foto van mijn telefoon verwijderen van het personeel van de prikhal: pic.twitter.com/57u7IUbtKG
— Henk (@IsDatEchtZo5) November 9, 2023
Hugo vond het kennelijk soms toch wel lastig om te liegen
Het ministerie van VWS kwam tijdens de meeting met een opmerkelijke toelichting op de eerste tv-commercial. Het volgende werd aangepast: er is extra benoemd dat je met vaccinatie voorkomt ziek te worden. Daarnaast was het de wens van minister De Jonge om te benoemen dat het COVID-19-vaccin niet honderd procent veilig is, maar in de campagne werd gecommuniceerd: meer dan een miljard mensen hebben zich gevaccineerd, dit zorgt voor een gevoel van veiligheid waarbij je de sociale norm benadrukt.
“Hugo vond het kennelijk soms toch wel lastig om te liegen,” merkt Van den Bos op.
Verder werd er een ‘stadse/hippe versie’ gemaakt van de commercial met een multicultureel aspect.
Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.
Pieter Omtzigt waarschuwt voor ‘stille en ongekende ramp’
De PANIEK wordt aangewakkerd: ‘Moeten we weer vrezen voor corona?’
Coca-Cola en Pepsi verlaten conservatieve club na dreiging boycot
Wetenschappers staan versteld van verborgen rijk onder Stonehenge
Zo kun je bloedstolsels na vaccinatie al binnen enkele dagen afbreken
Paus Franciscus krijgt veeg uit de pan na lovende woorden over WEF: ‘Hij steunt de globalistische coup’
Verpleegkundige Maria ziet de vele bijwerkingen van de vaccins: ‘Dit baart mij zorgen’
Schietpartij Charleston: hoe medicijnmisbruik geweld in Amerika voedt
Kun je op twee plaatsen tegelijk zijn?