Het eten van sterk bewerkt voedsel verhoogt de kans op overlijden en hart- en vaatziekten met 12 tot 62 procent, blijkt uit twee studies die zijn verschenen in het British Medical Journal.
Sterk bewerkt voedsel – zoals snacks, frisdrank, zoete granen, maaltijden met E-nummers, soepen en vlees- en visproducten – bevatten over het algemeen veel suiker, vet en zout, en weinig vitamines en vezels.
NutriNet-Santé zocht in Frankrijk naar verbanden tussen sterk bewerkt voedsel en het risico op hart- en vaatziekten.
Stijging
Ruim 100.000 Franse volwassenen vulden vijf jaar lang elke dag vragenlijsten in over voeding.
Mensen die 10 procent meer sterk bewerkte voeding aten, hadden 12 procent meer kans op hart- en vaatziekten dan mensen die minder van deze voedingsmiddelen consumeerden.
De Universiteit van Navarra in Spanje heeft daarnaast een verband aangetoond tussen de consumptie van bewerkt voedsel en een stijging van het risico op overlijden met 62 procent.
Langetermijneffect
Voor elke 10 sterfgevallen in de groep die het minst bewerkt voedsel at, waren er 16 in de groep die het meest consumeerde.
Voor deze studie vulden zo’n 20.000 Spanjaarden vragenlijsten in over voeding.
Sterk bewerkte voedingsmiddelen verdringen gezonde producten en stellen mensen bloot aan voedseladditieven waarvan we het langetermijneffect nog niet kennen, aldus auteur Maira Bes-Rastrollo.
[IPS]
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






VS leggen beslag op Perzische kleitabletten
Unicum: UFO-ontvoering officieel erkend door Amerikaans museum
‘Wappies’ werden weggehoond, maar nu pleit zelfs het Lareb voor meer onderzoek naar ‘Long COVID’-klachten na vaccinatie
Indiase minister: “Yoga geneest kanker”
De gevolgen van de SDG-agenda zijn steeds zichtbaarder in Nederland: ‘Zeer zorgelijk’
‘Als we zo doorgaan en de landbouw in dit tempo verder blijven afbouwen, is er over vijf jaar geen eten meer hier’
Demissionair kabinet haalt nog gauw wat terroristen naar Nederland: ‘Lekker geregeld’
Er staat iets groots te gebeuren. En nee, het is niet de Derde Wereldoorlog
Kees Faasse (78) probeert mensen wakker te schudden met advertenties in de Volkskrant. Hoe vrij zijn we nog?