Een patiënt die aan de ziekte van Crohn lijdt heeft zijn artsen voor een raadsel gesteld. De man werd twee jaar lang behandeld, maar er zat weinig schot in de zaak.
Hij had last van allerlei klachten, waaronder erge buikpijn.
Toen de patiënt besloot om 40 dagen lang geen dierlijke producten meer te eten, verdwenen de klachten als sneeuw voor de zon.
Slechts 10 procent
De darmen van de man bleken na deze periode te zijn hersteld en hij hoefde geen medicijnen meer in te nemen.
Vermoed wordt dat de man herstelde omdat plantaardig voedsel bomvol vezels zit, die de darmgezondheid en -bacteriën ondersteunen.
Slechts 10 procent van de patiënten komt met behulp van conventionele behandelingen in remissie.
Operatie
De resterende 90 procent zit de rest van zijn of haar leven aan de medicijnen vast. Bovendien moet bijna de helft van de patiënten binnen 10 jaar na de diagnose een operatie ondergaan.
Wetenschappers die de patiënt hebben onderzocht hopen dat hun onderzoeksresultaten veel mensen met de ziekte van Crohn kunnen helpen.
Plantaardig dieet helpt ook bij andere aandoeningen
Eerder onderzoek heeft aangetoond dat een plantaardig dieet helpt om onder meer hartziektes, obesitas, diabetes en kanker te voorkomen.
Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Nutrients.
Blijf op de hoogte & steun onafhankelijke journalistiek
Even voor je naar X gaat
X (voorheen Twitter) toont onze berichten alleen aan ingelogde gebruikers. Als je niet bent ingelogd bij X, krijg je de melding dat @9fornews nog niets heeft gepost — dat klopt niet, ons account is gewoon actief. Log dus in bij X.






Terwijl alle ogen gericht zijn op Epstein en Obama wordt achter de schermen de agenda verder uitgerold
Studie: Door te mediteren hoef je veel minder vaak naar de dokter of het ziekenhuis
Groene flits van de supermaan (video)
100.000 in Occupy Oakland protest, politiechef zegt 7.000 (video)
Lord Jacob Rothschild op 87-jarige leeftijd overleden
Amerikaanse postbode met gestolen stembiljetten gepakt bij Canadese grens
Poetin moet de waarheid over aliens vertellen. Deze lobbyist doet onthullingen op Russische tv
NOS wekt verontwaardiging met podcast over ‘rijzende ster’ Christianne van der Wal: ‘Links activistenbolwerk’
Van Haga wil einde aan macht Brussel: ‘Wij zijn geen onderdanen van een Europees koninkrijk’