Het is onterecht dat dieselmotoren naar het verdomhoekje zijn verbannen, stelt professor Bart Somers van de TU Eindhoven in GO!Mobility Magazine van RAI Vereniging.
“Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken,” zegt Somers.
De expert verwijst naar Brits onderzoek waaruit blijkt dat diesel vaak meer fijnstof uit de lucht haalt dan toevoegt.
Filtert de lucht schoon
Somers: “Zeker wanneer je die auto’s laat rijden op dagen met veel fijnstofdeeltjes, dan zuigt de motor die op en filtert de lucht schoon.”
De professor, verbonden aan het Zero Emission Lab, zegt verder dat de stikstofproblematiek ‘onder alle omstandigheden’ onder controle is.
Hij wijst erop dat uit een test is gebleken dat moderne dieselmotoren in vergelijking met hybride benzinemotoren minder NOx uitstoten.
Nodig
“Als uitlaatgasemissies geen issue meer zijn, dan is diesel vanwege de hogere brandstofefficiëntie een betere keuze om CO2-uitstoot te verminderen,” licht Somers toe.
Volgens hem is diesel zelfs nodig als men de klimaatdoelen wil halen.
Elektrisch rijden
“Elektrisch rijden geeft ook emissies – CO2 en lokaal deeltjes,” zegt hij.
Daarbij komt dat de productie van batterijen veel energie kost en met name plaatsvindt in landen waar veel kolencentrales staan, zoals China, aldus professor Somers.
Global boiling: in deze Duitse stad moesten vrijdag de sneeuwschuivers van stal worden gehaald
Ruim een ton voor wetenschappelijk onderzoek naar graancirkels. Door wie of wat worden ze gemaakt?
Hoe ver is de bankierselite bereid te gaan?
VIDEO: Eeuwenoud geheim verbindt Fries stadje met Piramiden van Gizeh en Stonehenge
10 plekken in de Verenigde Staten die mysterieuzer zijn dan Area 51. Hier moet je geweest zijn
UFO Europa: aflevering 2 (video)
Niemand mag weten waar de 800 miljard euro uit het EU-coronahulpfonds terechtkomt
De geest van Bilderberg regeert. Hoe de ontspoorde klimaatlobby en ‘groene’ politici het volk misleiden
Derde klokkenluider bekent deelname teleportatie-programma CIA